Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt här med filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag skannar gamla färgnegativ från 1985 och plötsligt dyker det upp oväntade färger.
Filmen är vanlig Kodak CP100 5094. Troligen har jag råkat öppna bakstycket på min Pentax ME. Men varifrån kommer färgerna grönt gult, rött och lila? Dessutom ett märkligt prickmönster. Bara dessa fyra bilder nr 18, 19, 20 och 21är påverkade. Resten av filmen ser normal ut.

001-HN32_18.jpg002-HN32_19.jpg003-HN32_20.jpg004-HN32_21.jpg

Fläckarna är från rullar i framkallningsmaskinen, det kan hända om filmen matas in med fel sida "upp" så att emulsionen påverkas.

Gammal negativ färgfilm blir rödare och rödare för att till slut bli i stort sett helt omöjlig att få någon bild från.
Jag har några från 60 talet från mina föräldrars bröllop och man kan knappt se att det är människor på bilderna.

Gammal negativ färgfilm blir rödare och rödare för att till slut bli i stort sett helt omöjlig att få någon bild från.
Jag har några från 60 talet från mina föräldrars bröllop och man kan knappt se att det är människor på bilderna.

Det kan bero på filmtyp och hur negativen förvarats hur de åldras.
Jag tycker man kan "få liv" i äldre färgnegativ rätt bra. Skannermjukvaran (NikonScan) har en funktion som heter ROC som "restaurerar" färger om de bleknat.
Papperskopior i färg från 70-talet kan se hemska ut medan negativen klarat sig bättre.

ANNONS