Annons

Vad hade ni betalat för denna begagnade canon-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vinballe

Avslutat medlemskap
Hej!
Har fått erbjudande om att köpa en begagnad Canon SX70 hs. Bra skick och inga repor/skador. 1,5år gammal. Har inte känt/testat den än. Då det är en bit till säljaren funderar jag på pris och om det är rimligt att åka och titta på den.

Nypris verkar kameran ligga på 5700:-
Vad kan anses vara rimligt pris att betala för en begagnad sådan?
 
3990 kr.
Nej, men man brukar säga 70% av nypriset för hyfsat nya saker i toppskick. Men, utan koll på specifikt Canon, så hänger det på om det kommit en eller flera senare modeller och förstås antal exponeringar och skick i övrigt.
Tradera är en dålig barometer eftersom ett högt och realistiskt utgångspris (eller reservationspris) ger lågt intresse bland budgivare.
 
Denna typ av kamera, superzoom med liten sensor är nog svårsåld som begagnad.
Andrahandsvärdet är lågt och dalar snabbt.
70 % av nypriset tycker jag är för högt, det gäller för mer eftertraktade kameror och objektiv.
Ska man jämföra mot tradera så tittar man på avslutade auktioner och vad grejorna såldes för.
 
Egentligen är väl frågeställningen ganska fel.
Är det en kamera du vill ha?
Hur mycket begär säljaren?
Har du så mycket pengar, och vill spendera dessa på kameran?
Kan du pruta?

Jag vill inte ha den, så för mig är 0 kr taket.
 
Skulle nog sagt 50% av nypriset.
Kolla med fotokungen.se ibland säljer de demoex med garanti billigt. Nån gång har jag bett dem höra av sig om de fick in nåt och det gjorde de till slut!
Har haft en SX50HS, jovisst var zoomen imponerande men af hade inte en chans att låsa på fåglar i flykten och mf var toklångsam att hantera..
På stillastående motiv var den helt okej😋
Tänk på att en kompakt är körd den dagen det kommer in damm på sensorn..
 
Senast ändrad:
En SX70 HS finns till salu på Tradera nu, begärt pris just 4000 kr.

Den är ute för fjärde gången och har inte fått ett enda bud.
 
Jag köpte en förra året som ersättning för en Olympus som jag lyckats krossa i en oavsiktlig kullerbytta, och jag är inte särskilt imponerad. Den lilla sensorn klarar inte riktigt av den häftiga zoomen. Du kan få köpa min för en lite lagom liten peng.
 
Jag köpte en förra året som ersättning för en Olympus som jag lyckats krossa i en oavsiktlig kullerbytta, och jag är inte särskilt imponerad. Den lilla sensorn klarar inte riktigt av den häftiga zoomen. Du kan få köpa min för en lite lagom liten peng.

Synd att du inte var nöjd med den. Finns det någon annan du köpte istället eller tror du det finns någon annan superzoom-kamera som är bättre?
 
En kamera som ny man kanske kunde få för runt 5k vill man nu ha 4k för 3 år senare.... Nja. Det var länge sedan man kunde resonera så med en begagnad kamera. Det händer ju mycket på bara 1 år
 
Synd att du inte var nöjd med den. Finns det någon annan du köpte istället eller tror du det finns någon annan superzoom-kamera som är bättre?
Jag köpte ursprungligen den lilla Olympusen för att ha med på motorcykeln, som jag tyvärr inte kör längre. När så den kameran gick sönder så ersatte jag den med en liknande Canon-modell vilket blev SX 70 HS vilket jag lite ångar idag. Jag har också en SX 50 HS som jag hellre tar med mig nu, även om den är lite större, men den tar faktiskt riktigt bra bilder och sparar även i raw.

// Krister
 
Jag köpte ursprungligen den lilla Olympusen för att ha med på motorcykeln, som jag tyvärr inte kör längre. När så den kameran gick sönder så ersatte jag den med en liknande Canon-modell vilket blev SX 70 HS vilket jag lite ångar idag. Jag har också en SX 50 HS som jag hellre tar med mig nu, även om den är lite större, men den tar faktiskt riktigt bra bilder och sparar även i raw.

// Krister

Kontaktar dig i pm :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.