Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad håller kameradoktorn på med?

Produkter
(logga in för att koppla)

X-Force

Medlem
köpte i början av året ett 50/1.4G av kameradoktorn.

första gången ja testa de så krångade AF lite, men de började funka sen efter nån min.

så jag körde me objektivet ända tills juni ungefär, då låste de sig helt och AF funkade inte längre alls.

skickade in de på Garrantirep. hos till kameradoktorn.

efter några veckor får jag ett kostnadsförslag på 2000kr för att byta AF motorn, de påstår att objekivet hade en stötskada, vilket de inte kan ha för jag har aldrig utsatt objektivet för stötar.

skrev till de att jag inte acepterade deras förslag och att de skulle reparera det på garranti då det var ett fabrikationsfel, skrev detta till de i slutet av juni ungefär.

har fortfarande inte fått något svar av de, när jag mailar å frågar varför de inte svarar så säger de bara att de har vidarebefodrat mina mail till Nikon service.

nikon service har aldrig gett mig något svar.



vad ska jag göra?, behöver mitt objektiv och tänkter inte betala 2000kr för att de skall laga det.
 
köpte i början av året ett 50/1.4G av kameradoktorn.

första gången ja testa de så krångade AF lite, men de började funka sen efter nån min.

så jag körde me objektivet ända tills juni ungefär, då låste de sig helt och AF funkade inte längre alls.

skickade in de på Garrantirep. hos till kameradoktorn.

efter några veckor får jag ett kostnadsförslag på 2000kr för att byta AF motorn, de påstår att objekivet hade en stötskada, vilket de inte kan ha för jag har aldrig utsatt objektivet för stötar.

skrev till de att jag inte acepterade deras förslag och att de skulle reparera det på garranti då det var ett fabrikationsfel, skrev detta till de i slutet av juni ungefär.

har fortfarande inte fått något svar av de, när jag mailar å frågar varför de inte svarar så säger de bara att de har vidarebefodrat mina mail till Nikon service.

nikon service har aldrig gett mig något svar.



vad ska jag göra?, behöver mitt objektiv och tänkter inte betala 2000kr för att de skall laga det.

Föreslår att du tar direkt kontakt med Lasses istället. Där finns de bästa och mest serviceminded personerna. Kontakta inte Nikon i Solna, där kostar det alltid oavsett problemet. Lasses kamerasevice kan tom ibland hjälpa till med service utan någon kostnad alls, sådant som för mig annars kostat upp mot tusenlappar hos Nikon eller genom dejag köpt utrustningen. Dom är Nikon autoriserade och de mest välrenomerade i Sverige (vad jag vet).

Dom kanske inte heller kan göra något bättre men kan inte dom så är det kört.

http://www.lassesks.se/
 
är ju de att ja lämmnade in de på garranti, inte service.

får ju inte enns tillbaka objektivet då de inte svarar på mail, får ta å ringa till dom,
 
är ju de att ja lämmnade in de på garranti, inte service.

får ju inte enns tillbaka objektivet då de inte svarar på mail, får ta å ringa till dom,

Dom gör jobb som gäller garantiservice också.

Men jag fick just reda på att dom tvingas stänga så efter nyår finns det bara dålig service, Nikon Solna.
 
Inga konstigheter, vid garantiärenden har säljaren, dvs kameradoktorn, bevisbördan kring huruvida du tappat objektivet eller inte. Det kan de naturligtvis inte bevisa, därför skall du inte betala en krona för någon service. Detta vet säljarna och till slut gör de garantireparation, men de försöker väl innan.
 
köpte i början av året ett 50/1.4G av kameradoktorn.

första gången ja testa de så krångade AF lite, men de började funka sen efter nån min.

så jag körde me objektivet ända tills juni ungefär, då låste de sig helt och AF funkade inte längre alls.

Så här säger lagtexten om att du kanske väntat för länge med att reklamera, du kan med andra ord ha förlorat din rätt att reklamera. Så jag hoppas inte att du berättade att du upptäckte ett fel på det första gången du testade det i början på året?
Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Ta ett samtal med dem om hur ni skall gå vidare. Fråga dem om det finns stötskador på objektivet eller av vilken anledning säger de att det är stötskadat?
Fel som uppstår under de 6 första månaderna är att anse som ursprungliga och skall åtgärdas utan kostnader för dig. Dvs fel som inte du är ansvarig för!
Alternativt så kan du kontakta kommunens konsumentvägledare och be dem hjälpa dig.

Nikon har haft flera trådar här på FS om att det har tagit tid för dem att reparera, kan även vara en förklaring att det dragit ut på tiden.
 
Äsch, har du köpt gluggen som konsument så har du två års garanti. På fel som du inte orskat själv. Så om gluggen inte är synligt stötskadad så är det bara för Kameradoktorn/Nikon att fixa till din glugg. Om hela sanningen ligger på bordet så är detta dålig good will för kanske framförallt Nikon... och Kameradoktorn.... Det är bara att Fixa problemet!!

Lycka till!
 
Äsch, har du köpt gluggen som konsument så har du två års garanti. På fel som du inte orskat själv. Så om gluggen inte är synligt stötskadad så är det bara för Kameradoktorn/Nikon att fixa till din glugg. Om hela sanningen ligger på bordet så är detta dålig good will för kanske framförallt Nikon... och Kameradoktorn.... Det är bara att Fixa problemet!!

Lycka till!

Nej!
Konsumentköplagen säger tre års reklamationsrätt, men det är inte samma sak som garanti. Konsumenten har bevisbördan efter sex månader. Däremot lämnar Nikon ett års garanti (och ingenting hindrar förstås en återförsäljare att lämna egen garanti, om de vill).
 
Nej!
Konsumentköplagen säger tre års reklamationsrätt, men det är inte samma sak som garanti. Konsumenten har bevisbördan efter sex månader. Däremot lämnar Nikon ett års garanti (och ingenting hindrar förstås en återförsäljare att lämna egen garanti, om de vill).

Okej, garanti eller reklamation... Då har han alltså tre år på sig. Finns det inget som tyder på åverkan på utsidan så lär det va svårt att bevisa något på insidan. Vill tillverkaren påvisa detta för att slippa reparera så.... Återigen så tycker jag att goodwill och smidighet går före...
Så, summa summarum..... Fixa problemet om man inte kan påvisa åverkan... Tycker jag.
 
Nej, egentligen inte. För efter sex månader måste _köparen_ bevisa att felet var ursprungligt om man vill åberopa reklamationsrätten.

Teori och praktik...
Lämnade i sommras in min kamera vars display blivit konstig, efter 23 månader. Inte ett knyst från leverantören. Idag är den lagad och fin som sig bör.... Tack Sony! Och jag behövde inte bevisa något. Jag är säker på att Nikon kommer att göra samma om gluggen är intakt till det yttre...
Hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
Detta kanske du prövat, men både jag och en vän har haft samma problem, att autofokusen helt plötsligt verkar helt död.

För oss har det räckt med att göra rent kontakterna på objektivet för att det sedan ska fungerar helt perfekt igen. Så om du inte prövat med det så gör det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.