Annons

Vad händer i höst - spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_A

Aktiv medlem
Läste just på DPreview ang. ev nästkommande modeller från Olympus.

Det finns speciellt en person som verkar prickat "rätt" väl tidigare men bara gett antydningar. Det känns som den personen har en viss insyn eller kunskap.

Det spekuleras att det blir en modell som är av typ E-400 serien till hösten, alltså en liten modell, men med:

Kodaksensor (!)
Ingen inbyggd blixt
Vädertätad

Det talas en hel del om 4/3s framtid också. Svårt att veta vad som pågår bakom kulisserna. Både Panasonic och Leica tycker jag befinner sig i lite svåra positioner eftersom Olympus släpper så pass prispressade modeller. Hur ska Panasonic nicha in sig i detta?

Jag har noterat att priset på Zuiko 14-54/2.8-3.5 har sänkts rejält på de engelska ebay-affärerna (runt £240 och det verkade som att det inte rör sig om fulimport). Det fick mig att tro att objektivet är på väg ut ur sortimentet. Frågan är om det kommer att ersättas, eller om 12-60/2.8-4 räknas som ersättaren. Personligen hade jag gärna sett ett objektiv med moderatare zoomomfång och med fast bländartal på 2.8, säg 14-35/2.8.

Allra helst hade jag sett ett kompakt 15-30/2.8 att sätta på min 410:a, men jag får någ vara nöjd om det dyker upp ett fast vidvinkelobjektiv så småningom.

Vad händer i höst?

Har fått en uppmaning att vänta med inköp av E-3 till hösten...man undrar ju

Re: Vad händer i höst?

Spännande! Är det redan en E-4 på gång kanske? Låter lite tidigt, med bara ett år mellan introduktionerna, men varför inte.

Att det annars finns utrymme för en modell mellan E-520 och E-3 är ju uppenbart, både till pris och funktion. Läste jag inte här någonstans att Olympus avser att köra fyra modellsegment beträffande kamerahusen.

Leica, Panasonic & Olympus ?

Det vore kul om Leica lanserade ytterligare en digital spegelreflexkamera med 4/3-bajonett vid Photokina 2008, dvs en uppföljare till Leica DigiLux 3, vilken ju är en tvilling till Panasonic DMC-L1.

Allt fler tillverkare lanserar större sensorstorlekar på sina kameror i det dyrare proffssegmentet. Leica skulle mycket väl kunna platsa i ett sådant segment, där man dessutom kan åsätta en högre prislapp än i konsumentsegmentet.

Undrar vilken tyngd som existerande Leica R objektiven fortfarande har? Gamla objektiv i R-serien saknade ju AF-möjligheter, vilket ju alla system upp till Hasselbladsnivå i dag besitter. Därför behövs en ny bajonett, eller en modifiering av någon existerande bajonett med ett tillägg av elektriska kontakter. Leicas R-bajonett har bland de längsta registeravstånden på marknaden (47.00 mm), vilket gör att med en adapter så kan man använda gammalt R-glas, i så fall en ny elektrisk bajonett med något kortare registeravstånd tas fram.
Källkod:
• Olympus E1     38.67 *
• Minolta MD     43.50
• Canon EOS      44.00
• Sigma SA       44.00
• K-mount        45.46
• M42            45.46
• Contax/Yashica 45.50
• Olympus OM     46.00 *
• Nikon          46.50
• Leica R        47.00 *
Frågan är om en sådan ny kamera från Leica även skulle få en motsvarande kostym med Panasonic och/eller Olympus-namnet? Kan tänka mig att Panasonic har den attraktiva tekniken att göra optisk bildstabilisering (O.I.S.), samt kan hela den digitala bildbehandlingskedjan med sin erfarenhet från kompaktkameror och två dSLR. Olympus har spetskompetens inom bl.a optiktillverkning, ultraljud, autofokus och blixtsystem, som mycket väl skulle kunna komma till användning. Frågan är bara, finns det någon synergi mellan ett sådant större system och FourThirds? Kanske Olympus enbart skulle bidra som underleverantör till Leica & Panasonic, om de nu introducerar sådana nya kameror?

Kan Panasonic och Olympus idag sälja DMC-L10 och E-420/E-520/E-3 med 10 megapixel, så beträffande sensordelen kan man enkelt extrapolera liknande bildresultat till 40 megapixel, vilket är mer upplösning än vad Hasselblad H3DII med sina 39 megapixel förmår. Det gäller även att optiken är anpassad till detta nya format.

Hasselblad med sin större sensoryta, ger dock ett helt bländarstegs vinst över småbildsformatet. 40 megapixel är dock i många fall mer än tillräckligt, så om hälften vore nog, landar man på ett rimligare värde på 20 mpix. Metoden med 4:1 pixel binning, skulle ge en sensor på 10 mpix, vilket skulle förbättra bildegenskaperna vid låga ljusnivåer med ca två bländarsteg.

TI - Imponerande tankar!

Jag misstänker en fjärde Olympus en XX modell, en Panasonic L2 och inom 1-2 år en digital Leica R småbild. Jag har inte ens tänkt tanken att Olympus skulle vara med på den, varför inte???

Det enda objektivet i Olympus offentliga road-map som inte lanserats är macro-telet. Kanske får vi se det tillsammans med en uppdaterad road-map?

E-30

Eftersom Olympus nyligen har registrerat in varumärket för E-30, så är det troligt att en av deras kommande kameror kommer att heta just så. Tidigare har man registrerat in hela nummerserien från E-1 t.o.m. E-9. Förfarandet med att registrera in denna modell, skulle kunna tyda på att det är en mer ambitiös modell, vilket även den återutnyttjade tvåsiffriga nummerserien E-00 skvallrar om.

Historiskt har man haft två kameror i serien tidigare, E-10 och E-20. Båda med 2/3" bildsensor (4x ekvivalent) och ett ljusstarkt 4x fast zoomobjektiv ED 9-36mm/F2.0-2.4 (ekvivalent med 35-140mm för 135-film), med ett tåligt chassi i aluminium och ergonomi som påminde om vad som senare skulle bli E-1'an. Försedd både med LiveView och optisk sökare samt en uppsjö av tillbehör, vilket trots den lilla sensorstorleken gjorde det hela till ett ambitiöst system.

I dagsläget är det huvudsakligen Fujifilm, som satsar på sensorstorleken 2/3". Kommer även Olympus E-30 att ha samma storlek på sensorn i denna nummerserien historiska formatet, eller kommer E-30 att bli en kamera i Four Thirds-formatet?

Förhoppningsvis det senare, men i vilken formfaktor? Mest naturligt kanske om den nya kameran följer designspåret: E-10 -> E-20 -> E-1 -> E-30, kanske helt enkelt en uppdatering av gamla E-1'an?

Eller vågar man sig igen på formspråket från E-300 -> E-330, med porrosökaren och LiveView A/B, när man nu ser att även Sony rider på denna historiska Olympus-våg? Men en sådan kamera skulle lika gärna kunna heta E-340 i så fall.

Förmodligen får vi vänta med vetskapen ett par månader tills Photokina i slutet av september.

Ref:

Bilagor

• e-30.gif
    e-30.gif
    11.2 KB · Visningar: 1,059
Photokina börjar ju först om en månad.

Visserligen lanserade man ju ett antal P&S kameror till PMA i vintras, men några brukar ju introduceras i den här tiden för att underhålla höst- och julförsäljningen. Kanske är det bara en µ1060 och några enklare FE-360/FE-370 modeller som lanseras nästa vecka?

Eller är det samma scenario som när E-330 lanserades i förväg inför PMA2006, för att inte ta skenet från Panasonics lansering av DMC-L1 vid själva mässan.

Dessutom, så har man ju redan gått ut med µFT i en pressrelease nyligen, så det kan ju inte handla om det heller. Då kanske det trots allt är en ny E-30 som lanseras nästa vecka...

Vet faktiskt inte vad det gäller men såg nånstans att oly ska gå ut med info den 25/8... hoppas det blir nåt intressant

Tap Control på µ1050SW

Några nya P&S kameror blev det i alla fall. Visst vore det kul med en µ1050SW (Shock & Water) tålig kompakt att ha med som "anteckningsbok".

I dagsläget använder jag en Canon Ixus. Nya µ1050SW är lättare och framför allt tunnare. Olympusen liknar faktiskt de smala T-modellerna från Sony, men med tillägget att Olympus variant är vattentät (IPX8). Undrar också hur bra "Tap Control" fungerar?

Har även funderat på en Panasonic LX3 att ersätta Ixusen. Men stöt/vatten-tåligheten lockar.

• Canon Digital Ixus S230: 87 x 57 x 27 mm @ 250g inkl batteri.
• Panasonic LX3: 108.7 x 59.5 x 27.1 mm @ 265g inkl batteri.
• Olympus µ1050SW: 93 x 62 x 22.6 mm @ 152g exkl batteri och xD-minne.

Tråkigt att det inte blev någon ny systemare... En uppdatering av e-3:an är ju verkligen behövd.
Alla (?) andra har släppt sina nya versioner, som nu tyvärr verkar konkurera ut e-3:an.
Klart, svårt att jämföra tex canon och nikon med olympus. De lägger nog väldigt olika mängd $$$ på att utveckla nya versioner.

Förstår inte hur olympus tänker ibland... Varför släpper de kameror som 420 och 520, när skillnaden mot föregångarna (510, 410) är minimala? Inte bättre och vänta tills de verkligen kan lansera något nytt, eller åtminstone en rejäl förbättring?

Tråkigt att det inte blev någon ny systemare... En uppdatering av e-3:an är ju verkligen behövd.
Alla (?) andra har släppt sina nya versioner, som nu tyvärr verkar konkurera ut e-3:an.

Alla? Bara Canon och Nikon än så länge. Och D90 är inte en konkurrent till E-3. Dessutom så är inte perioden av nyheter över på flera veckor :)

Alla? Bara Canon och Nikon än så länge. Och D90 är inte en konkurrent till E-3. Dessutom så är inte perioden av nyheter över på flera veckor :)

Jag håller tummarna :)

Har lagt ut 510:an till försäljning nu. Kommer använda min gamal e-400 tills antingen en ny model lanseras eller e-3:an sänks i pris. Får se hur det går :p

Spekulation och önskelista

Ja nog behöver O se om sitt (sina) hus.
En E3 som lanserades som det bästa O har att erbjuda men blir frånsprungen redan på pappret av ”Cancon”. ger inte den pondus å märket som O behöver
Jag väntar fortfarande på en E1, inte för att jag själv är intresserad utan för att en dylik kamera kan hålla märkets status uppe dra med sig underliggande modeller. Alternativt en vässad (E3 /E4) för att i alla fall hålla jämna steg i det segment som E3 till slut placerades i dvs intill D300, K20, mfl. Hotet här lär ju även bli att konkurrenterna börjar erbjuda ff i den prisklassen och då vill det ju till att O gör något drastiskt åt sina extremt brusiga och dynamiksnåla sensorer, jo jag var väldigt ironisk!
I vilket fall tror jag att O får problem att hålla jämna steg med konkurrenterna i de övre segmentet pga sensorstorleken och anser därför att Micro 4:3 kan bli deras räddning.
Tänk, en kompakt kamera likt gamla Minolta CLE med 4:3 sensor, elektronisk- OCH mätsökare samt minioptik med dagens pro- och toppro prestanda. Vilken dräpare!!!!!

Eftersom jag är väldigt nöjd med min gamla(?) E330 skulle jag gärna se en ny efterträdare med utgångsmaterialet i just E330.

- Samma nätta sökare, har inte förstått varför man går tillbaks till de klumpiga varianterna som sitter på E3 mfl när E300/E330 bevisar att de inte behöver se ut så.
- Sökarskiva med snittbild/microprismor, kanske utbytbar för att enkelt kunna fokusera med manuella objektiv
- Vädertätning a E3
- Möjlighet att använda batterigrepp
- Vändbar större skärm med högre upplösning, min är helt utsliten pga sin utsatthet.
- Vanlig hederlig trådutlösarfäste
- E3;ans sensor - räcker lååånnngt för mina behov, men får gärna vara utbytbar
- Billigare UV-hus
- Billigare prooptik
- Bländarinställning på optiken, varför i hela friden skall den skötas med en ratt på huset??
- OCH till sist, ett bakstycke även anpassat för film..
//Leif

Är µFT Alexanderhugget som FT prestandamässigt behöver?

Jag brukar i teorin räkna med 2/3 bländarstegs skillnad mellan APS-C och Four Thirds.

Visserligen kan den faktiska skillnaden momentant vara något avvikande från teorin, beroende på olika generationer av implementerad sensorteknologi. -2/3EV skillnad till APS-C klustret tycker jag inte är något att bekymra sig om, speciellt inte om APS-C som oftast dras med handikappet att behöva använda större och upplösningssvagare objektiv konstruerade för småbildsformatet.

-2EV skillnad till småbildsformatet är visserligen substantiell, vilket även skillnaden mellan småbild och APS-C är, men naturligtvis så blir även optiken för småbildssystemet både större och tyngre, samt därigenom naturligtvis också dyrare.

Med µFT, så utökar initiativtagarna möjligheterna med FT. Framförallt storlek och vikt kan väsentligt reduceras. Samt med större möjligheter till optiskt symmetriska konstruktioner ner till bajonett/film-avståndet, som nu minskar från 38.67mm till ~20mm. Med bibehållen sensorstorlek (2x) innebär det att ett normalobjektiv inte längre behöver byggas av typen Angenieux. T.ex. skulle ett Leica D Summilux 25mm/F1.4 ASPH. som idag väger 510g för FT kunna byggas mer kompakt för µFT. Förhoppningsvis får vi se en serie av ljusstarka objektiv med kortare brännvidder, där FT idag har en brist enligt många.

Räkna även med att utbudet på e-Bay av helt nya adaptrar till µFT kommer att tillgodoses:
• Leica M (27.95mm)
• Olympus Pen F (28.95mm)
• Olympus E1 (38.67mm)
• Konica F (40.50mm)
• Canon R/FL/FD (42.00mm)

Visserligen kommer dessa gamla manuella objektiv att behöva bländas ned för både mätning/exponering, samt att de naturligtvis även saknar AF-möjlighet. Kan även tänka mig att de skulle kunna behöva en bildcirkelreducerande baffel, för att minska risken för flare då sensorytan bara är ca en fjärdedel. En sådan baffel skulle ju lämpligen kunna inkluderas i adaptern, förslagsvis rund, eftersom µFT kan anpassa sidbreddsförhållandet, som t.ex. 1:1, 3:2, 4:3, 16:9.

Med en bildstabiliserad sensor, så är funktionen till nytta för samtliga påmonterade objektiv, på samma sätt som med dagens E-510/E-520/E-3. Däremot undrar jag om inte Panasonic's O.I.S. optiska stabilisering har en fördel vid video-filmning. Alternativt som på videokameror med den enklare varianten med digital bildstabilisering och reducerad bildyta, för optik utan egen inbyggd stabilisering.

• 0.5 EV skillnad till Sigma Foveon X3 (1.7x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.6 EV skillnad till Canon EF-S (1.6x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.8 EV skillnad till Nikon DX (1.5x) från Four Thirds (2.0x)
  • 1.0 EV skillnad till fiktiv sensor med 1.414x focal magnification factor
  • 2.0 EV skillnad till 135FF (1.0x) från Four Thirds (2.0x)
  • 3.0 EV skillnad till Hasselblad (0.7x) från Four Thirds (2.0x)

Källkod:
• Micro FT      ~20 mm *
• Leica M        27.95 -
• Olympus Pen F  28.95 *
• Olympus E1     38.67 *
• Konica F       40.50 
• Canon R/FL/FD  42.00 
• Minolta MD     43.50 -
• Canon EOS      44.00 -
• Sigma SA       44.00 
• Exakta/Topcon  44.70 
• K-mount        45.46 -
• M42            45.46 
• Contax/Yashica 45.50 
• Olympus OM     46.00 *
• Nikon          46.50 -
• Leica R        47.00 - 
• Topcon IC1     55.00

Jag har inte riktigt gett upp hoppet trots att det inte lanserades någon dslr i slutet av augusti. Min förhoppning är att det ska komma ett hus i mellansegmentet mellan E520 och E3. Annars tror jag risken är stor att olympus blir omsprungna av konkurrenterna.

Pannkaksgluggen sålde ju bra, kanske kan det komma en mer vidvinklig variant, hoppas personligen på en 12-14mm. Är nog inte heller omöjligt att det dyker upp ett telemacro.

Avslutningsvis tror jag att ett microfourthirds hus från antingen panasonic eller olympus med någon glugg kommer att presenteras under Photokina.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto