Är µFT Alexanderhugget som FT prestandamässigt behöver?
Jag brukar i teorin räkna med 2/3 bländarstegs skillnad mellan APS-C och Four Thirds.
Visserligen kan den faktiska skillnaden momentant vara något avvikande från teorin, beroende på olika generationer av implementerad sensorteknologi. -2/3EV skillnad till APS-C klustret tycker jag inte är något att bekymra sig om, speciellt inte om APS-C som oftast dras med handikappet att behöva använda större och upplösningssvagare objektiv konstruerade för småbildsformatet.
-2EV skillnad till småbildsformatet är visserligen substantiell, vilket även skillnaden mellan småbild och APS-C är, men naturligtvis så blir även optiken för småbildssystemet både större och tyngre, samt därigenom naturligtvis också dyrare.
Med µFT, så utökar initiativtagarna möjligheterna med FT. Framförallt storlek och vikt kan väsentligt reduceras. Samt med större möjligheter till optiskt symmetriska konstruktioner ner till bajonett/film-avståndet, som nu minskar från 38.67mm till ~20mm. Med bibehållen sensorstorlek (2x) innebär det att ett normalobjektiv inte längre behöver byggas av typen Angenieux. T.ex. skulle ett Leica D Summilux 25mm/F1.4 ASPH. som idag väger 510g för FT kunna byggas mer kompakt för µFT. Förhoppningsvis får vi se en serie av ljusstarka objektiv med kortare brännvidder, där FT idag har en brist enligt många.
Räkna även med att utbudet på e-Bay av helt nya adaptrar till µFT kommer att tillgodoses:
• Leica M (27.95mm)
• Olympus Pen F (28.95mm)
• Olympus E1 (38.67mm)
• Konica F (40.50mm)
• Canon R/FL/FD (42.00mm)
Visserligen kommer dessa gamla manuella objektiv att behöva bländas ned för både mätning/exponering, samt att de naturligtvis även saknar AF-möjlighet. Kan även tänka mig att de skulle kunna behöva en bildcirkelreducerande baffel, för att minska risken för
flare då sensorytan bara är ca en fjärdedel. En sådan baffel skulle ju lämpligen kunna inkluderas i adaptern, förslagsvis rund, eftersom µFT kan anpassa sidbreddsförhållandet, som t.ex. 1:1, 3:2, 4:3, 16:9.
Med en bildstabiliserad sensor, så är funktionen till nytta för samtliga påmonterade objektiv, på samma sätt som med dagens E-510/E-520/E-3. Däremot undrar jag om inte Panasonic's O.I.S. optiska stabilisering har en fördel vid video-filmning. Alternativt som på videokameror med den enklare varianten med digital bildstabilisering och reducerad bildyta, för optik utan egen inbyggd stabilisering.
- 0.5 EV skillnad till Sigma Foveon X3 (1.7x) från Four Thirds (2.0x)
- 0.6 EV skillnad till Canon EF-S (1.6x) från Four Thirds (2.0x)
- 0.8 EV skillnad till Nikon DX (1.5x) från Four Thirds (2.0x)
- 1.0 EV skillnad till fiktiv sensor med 1.414x focal magnification factor
- 2.0 EV skillnad till 135FF (1.0x) från Four Thirds (2.0x)
- 3.0 EV skillnad till Hasselblad (0.7x) från Four Thirds (2.0x)
Källkod:
• Micro FT ~20 mm *
• Leica M 27.95 -
• Olympus Pen F 28.95 *
• Olympus E1 38.67 *
• Konica F 40.50
• Canon R/FL/FD 42.00
• Minolta MD 43.50 -
• Canon EOS 44.00 -
• Sigma SA 44.00
• Exakta/Topcon 44.70
• K-mount 45.46 -