Annons

Vad hände? Märklig överexponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Var ute och övningsköt lite på ett studenttåg häromdagen. En K10a med Sigma 17-70, iso 400 då jag vill ha snabb slutare och hyffsat skärpedjup. Kameran i läge P och slutaren satt på en 500dels sekund vilket gav en bländare runt 8-13. Pangade på i rask takt.

När jag sedan kollade upp resultat så var alla bilder helt ok, förutom 15st i rad där alla var överexponerade i olika grad, och samtliga var tagna med 1/500 sek, bländare 8. Vad sjutton kan ha hänt? Kan jag på något vis av misstag låst exponeringen över flera bilder, går det?

Nu gjorde det inget denna gång då det enbart var övning, men det hade varit himla tråkigt om det vore någon särskild jag var ute efter att fota.

Förmodligen har du kommit åt exponeringslåset (AE-L knappen).
Som standard är exponeringslåset på i 20 sek, sen släpper det. Men det går också att sätta till 6 eller 60 sek.

Aha, så den är tidsbegränsad på det viset (använder aldrig den knappen, iallafall inte medvetet :). Ska genast kolla under hur lång tid serien med överexponerade bilder var tagna,(när jag kommer hem vill säga) 20 sekunder låter ju rimligt...

Nähe, mellan första och sista bilden som blev överexponerad var det 34 sekunder, nästa bild 2 sekunder senare var ok. Auto exposure lock verkar endast jobba 20 sekunder så troligen är det något annat som hänt, mycket märkligt.

Gimbal skrev:
Nähe, mellan första och sista bilden som blev överexponerad var det 34 sekunder, nästa bild 2 sekunder senare var ok. Auto exposure lock verkar endast jobba 20 sekunder så troligen är det något annat som hänt, mycket märkligt.

Kanske så att du kom åt den två ggr? ;)

Jo fast det verkar långsökt. På 430 bilder så kom jag åt ael-knappen två gånger inom en minut, men sen aldrig mer.

Javisst gör det det. Men å andra sidan, så finns killen som vart mördad av sin far eller hur det var när han passerade fönstret efter att ha hoppat från taket för att ta livet av sig.

Hursomhelst, testa att köra någon bild i photome. Då kanske du får fram någon information. Vet inte om det står där ifall AE-L var aktivt. Men det är inte helt omöjligt.

Testade och det står där. Under manufacturer notes.

Bilagor

• pme.jpg
    pme.jpg
    10.3 KB · Visningar: 335
Det kanske inte går att jämföra med en modern kamera, men jag hade ett liknande fel med en Olympus Pen FT halvformats systemkamera en gång för mycket länge sen. En del bilder blev mycket överexponerade medan andra inte blev det trots att jag hade samma bländare och tid och fotade i samma ljus.

Det visade sig att den mekaniska nedbländningen inte alltid "tog" utan vissa bilder exponerades med full bländaröppning.
Jag vet inte hur en modern Pentax bländas ner. Görs det elektriskt? I så fall kanske nån kontakt glappar eller är oxiderad.

Olle

Laddade ner och provade Photome (jösses vad data det fanns i bilden) och minsann, "AE lock ON".
Och så var det med det.
Case closed.

(Iallafall himla skönt att det inte var kameran som busade på egen hand.)

Tackar mjukast för hjälpen.

Gimbal skrev:
Jo fast det verkar långsökt. På 430 bilder så kom jag åt ael-knappen två gånger inom en minut, men sen aldrig mer.

:) För mig är det logiskt att kommer man åt den en gång så är det lätt att man kommer åt den igen. Du kanske hade händerna på ett visst sätt just den minuten och sen ändrade du handgreppet så att AE-L var utom räckhåll? :)

Fast om det är logiskt att komma åt den en andra gång eftersom jag kom åt den en gång, så borde det vara ännu mer troligt att jag kommer åt den en tredje gång, då jag precis kommit åt den två gånger. Eller? :)

Men jo, det är väl så det gått till. Kan jag vikt remmen konstigt kanske. Brukar snurra den ett par varv runt handleden och ibland stramar den på undersidan och ibland på ovansidan och andra gånger går den tvärs över displayen, men för det mesta är den bara ivägen. Hm, borde köpa någon handledsrem istället....

Kom ihåg att det syns i sökaren om du har AE-L. Du får en * (asterisk/stjärna) i displayen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar