Annons

Vad hände här? 16-35L II

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Av en slump hittade jag en testexponering. Var på väg att kasta bort men så....ser jag fokusplanet...Har jag fått tilt-shift plötsligt? Ligger elementen på sniskan?
Fokuspunkten ligger enligt DPP precis vid kyrkbänken bakom mannen.

Mannen i fokus och entrén. Helt whacko! Har dessutom aldrig lyckats återupprepa det så mystiskt är det...

se mer här

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2693945&target=_blank

Nån mer som upplevt detta?
 
Du tog en bild medan du höll på att montera av/på objektivet kanske? Det är ett välkänt sätt att tilta vilket objektiv som helst genom att hålla det framför kameran och luta det.
 
Tycker det ser ut som rörelseoskärpa - rotation, ganska tydligt. Inget skumt skärpeplan alltså.
 
Jag tycker bilden blev attans bra. Vilken flax att personen med kameran blev skarp, och 2 trededelar till höger, och fått ljus på sig. Kan nog vinna fotoklubbstävlingar.
 
Eller så är det för att entrén och mannen befinner sig i eller väldigt nära bildens "rotationsaxel" som de blir relativt skarpa medan resten av bilden blir rörelseoskarp..
Nu är jag ingen expert på tilt-shift men för att i just det fallet få mannen och entrén på samma skärpeplan skulle man behöva tilta objektivet extremt mycket, med tanke på att kameran, mannen och entrén ligger ungefär i en rak linje i förhållande till varandra?
 
Hmm, jag tror ni kan har rätt med rotationen...har dock aldrig hänt förr så jag blev grymt förvånad...anyway. Tack för feedback :)
 
Av en slump hittade jag en testexponering. Var på väg att kasta bort men så....ser jag fokusplanet...Har jag fått tilt-shift plötsligt? Ligger elementen på sniskan?
Fokuspunkten ligger enligt DPP precis vid kyrkbänken bakom mannen.

Mannen i fokus och entrén. Helt whacko! Har dessutom aldrig lyckats återupprepa det så mystiskt är det...

se mer här

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2693945&target=_blank

Nån mer som upplevt detta?

har du kollat exif vilken expo tid bilden är tagen med? tycker det ser ut som rörelse oskärpa, nu är visserligen inte 16-35 knivskarp i hörnen men det är längst ut o inte riktigt sådär risig skärpa ;-)
 
har du kollat exif vilken expo tid bilden är tagen med? tycker det ser ut som rörelse oskärpa, nu är visserligen inte 16-35 knivskarp i hörnen men det är längst ut o inte riktigt sådär risig skärpa ;-)

1/100. Nej, 16-35:an är inte så vass allra längst ut men det här var ju en märklig effekt med tanke på planet...
 
1/100. Nej, 16-35:an är inte så vass allra längst ut men det här var ju en märklig effekt med tanke på planet...

1/100 på vidvinkel då borde det inte vara rörelse oskärpa. Har du provat att ta bilder där du vet att kameran är stadig tex med stativ så du kan se om det är rörelse oskärpa eller ett fel på objektivet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.