Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra?..för kort framkallningstid, är det kört ??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

TwO

Avslutat medlemskap
Framkallade mina julaftonsbilder i veckan och tyckte att den såg konstig ut i färgen, fattade redan då att något var fel . Vet nu att jag glömde plussa på efter fjärde filmen 2 min , så den blev inte framkallad ordentligt. Till min största besvikelse så är 95 % av bilderna kalas, och jag förmodar att det är kört men jag skriver ändå, kanske det finns något man kan göra??

Glad för alla tips och hjälp jag kan få !!

Mvh Tess,...

Det finns förstärkare som kan funka på underexponerade negativ. Kanske du kunde prova nån sån till dina underframkallade filmer om det inte räcker med hårt papper eller höga filter vid kopieringen. Tror det finns att köpa på Photax och även på Yfo..

det finns också förstärkare. vet inte vad det är för slags kemi, har aldrig använt det själv men sök i forumet.

Fattade nu att det kanske var färgfilm du framkallat? I så fall är ju höga filter kört. Vet inte heller om det finns förstärkare i så fall..

Tackar alla ni !!

Det är inte färg , vart själv osäker där ett tag att jag laddat kameran med färg men det var Sv/v.
Får väl springa ner på stan och rådfråga någon foto butik om denna förstärkning ni talar om .
Alltså bilderna jag tog fram var som negativen brukar se ut. De svarta runt och i ögonen blev vitt då jag kopierade bilden, hel skumt..

Hoppas verkligen att detta fungerar,tack ska ni ha för råden och kanske räddningen av mina bilder.

Kram Tess

Titta på bokstäverna, siffrorna i filmmärket så ser du direkt om det verkligen är negativen som är underframkallade. Det är lätt att se tätheten på bokstäverna. Det är ju lite knepigt om negativen inte ser underframkallade ut om de är det. Kan det varit något med kopieringsapparaten annars?

Förmodligen är det de där två minuterna som är felet , och jag är i dag säker på att det var sv/v film i kameran. Och kopieringsapparaten var använd en minut före mig och bilderna såg helfina ut.
Då jag skulle hänga filmen för torkning såg den lila ut på emulusionsidan och grön på den andra.
låter det som en underframkallning ??

Jag tackar igen för ditt engagemang i min labbmiss !! :eek:)

// Tess

Vad var det för film? Det lila skulle kunna vara att den inte är ordentligt fixerad. Ser texten på negativen tydlig och svart ut eller är den grådassig/blek? Bifogar en Holgabild från jul (inte den bästa men texten syns), den texten ska vara svart och tydlig på negativet om det är ordentligt framkallat.

Bilagor

• pussliten.jpg
    pussliten.jpg
    43.4 KB · Visningar: 374
Det är en Neopan 400 och siffrorna o texten är lite mer åt mörkgrå än svart . Om jag jämför med en lyckad negativ remsa så ser jag ju att där är texten svart men så är negget oxå mycket mörkare . Det är ljus grått det jag misslyckades med ,...hmm tror du vi blir klokare ??

Mysig bild förresten !!

Hans : Vad skulle du rekomendera för papper till mig , kan inte riktigt det där med mjuka hårda papper ännu !! // Tess

Det löser sig nog med förstärkare, helt klart låter det som den är underframkallad som du skrev. Jag tror även att den kanske är underfixerad om den är lilaaktig för det har inte med underframkallningen att göra. I så fall går det att fixera om den i efterhand också..

Att titta på siffrorna är säkrare än att titta på motivet på negativen eftersom de alltid ska se lika ut oavsett hur filmen exponerats.

Jag är tacksam för all din hjälp !!
Hör av mig om hur det förlöper med detta fenomen !

Tacksam Tess

Kram på dig !!

Är det konstig färg på din svartvita film mot i vanliga fall så beror det nog inte på underframkallning. Då har det nog något med kemikalierna att göra (kanske för kort fixering eller för gammal och förbrukad fixeringsvätska). Fixera i så fall om filmen. Är kontrasten i negativen lägre (gråare än normalt) kan det bero på underframkallning. Finns det teckning i skuggpartierna (de ljusaste på negativet) är det inte svårt att få en acceptabel bild, då kan du prova att kopiera med hårdare filter (eller pappersgradation). Räcker inte detta för att få normal kontrast kan du prova med att selenförstärka negativet. Kodak Rapid Selenium Toner finns att köpa på flaska och spädes enligt anvisningarna. Dock står inget om förstärkning av negativ men jag tror att man kan använda ca 1+2. Tiden kan variera men det bör nog vara uppemot 5 minuter beroende på hur mycket man vill öka kontrasten. Enligt vad jag läst ska man kunna öka kontrasten motsvarande 25% förlängd framkallningstid med selen och mina egna försök motsäger inte detta. Blöt upp filmen noggrant i 20 gr vatten innan du selenförstärker. Efter toningen kan du lägga negativet i HCA-lösning eftersom du annars behöver en längre sköljtid än vanligt.

Tack för ditt svar . Jag har tagit fram en kopia och allt det grå i bilden vart som vanligt men det som skulla ha varit svart, typ ögon och mörka skuggor blev vita. Hel mysko . Och så blev bilden liksom tredimensionell och metallisk, typ krom liknande, och gryning. Låter det som en under framkallning ??
Jag tacka för alla tips , använde förresten Ilfords Multigrade (Pearl) papper om det är av vikt.

// Mvh Tess

Graal skrev:
Är det konstig färg på din svartvita film mot i vanliga fall så beror det nog inte på underframkallning. Då har det nog något med kemikalierna att göra (kanske för kort fixering eller för gammal och förbrukad fixeringsvätska). Fixera i så fall om filmen. Är kontrasten i negativen lägre (gråare än normalt) kan det bero på underframkallning.
Det här var väl lite onödigt eftersom det redan var redan sagt? När folk upprepar saker i trådar blir det ju bara förvirrning..
Dina råd om förstärkning i selentonare var ju däremot inte en direkt upprepning av annat så kanske det räckt med de råden? Läste du hela tråden innan du svarade?

Therese, din film verkar utan tvekan vara underframkallad. Papperets hårdhet eller filtergrad har betydelse för kontrasten och slutresultatet. Sikta in dig på höga nummer om du vill försöka igen utan förstärkare. Fixera också om filmen om den är konstig i färgen.

Lycka till!

Nu känner jag mig övertygad om vad felet är nu ska man bara bege sig till brottsplatsen och försöka räddda det som räddas kan .
Om någon bild blir bra ska jag lägga upp den helt klart och Lotta; kan inte sägas för ofta : Tack igen !

/// ;o) Tess

lotelo skrev:
Det här var väl lite onödigt eftersom det redan var redan sagt? När folk upprepar saker i trådar blir det ju bara förvirrning..
Dina råd om förstärkning i selentonare var ju däremot inte en direkt upprepning av annat så kanske det räckt med de råden? Läste du hela tråden innan du svarade?

Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli förvirrande om något som skrivits upprepas. Då är ju flera överens om vad som är fel och då blir det ju lättare för den som frågar att dra slutsatser än om vi vore oense, eller hur? Jag svarade bara på frågan som den som startade inlägget ställde och redovisade min teori samt gav förslag på åtgärder. Om du anser att det är onödigt så skulle ju stora delar av forumdiskussionerna vara onödiga eftersom det upprepas saker och ting hela tiden i dessa. Onödigt att överreagera på sådana petitesser tycker jag. Diskutera sakfrågan istället.

Graal skrev:
Onödigt att överreagera på sådana petitesser tycker jag. Diskutera sakfrågan istället.
Det är möjligt att du fick ut för sånt inte bara du skulle via mitt inlägg. Jag är bara lite less på när mycket man skriver i många trådar alltid upprepas. På nåt sätt känns det ju som att det kanske måste komma från en karl, en yrkesfotograf, någon som fotat hela livet eller vad sjutton det kan vara?

Hur som helst, det var inte meningen att rikta min aggression mot dig personligen. Förlåt om jag lät onödigt irriterad.

lotelo skrev:
Hur som helst, det var inte meningen att rikta min aggression mot dig personligen. Förlåt om jag lät onödigt irriterad.

Det är okej. Jag kan låta irriterad också ibland. Vi är ju bara människor, inga perfekta robotar.
Hälsn, Nils.

ANNONS