Annons

Vad göra av kemikalierna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Embel

Medlem
Hej allesammans.
Jag börjar mer och mer överväga att få tummen ur och faktiskt fixa ett mörkrum hemma. Det som står i vägen är frågan: Vad ska jag göra av kemikalierna när jag är klar med dom? Hur gör ni andra?
Min gymnasieskola samlade allting i dunkar (när fixet and what-not blev för snuskigt), och ställde det i en container, som jag gissar på tömdes regelbundet på någon soptipp där man kunde dumpa sådana kemikalier.
Hur ska man gå tillväga som privatperson? Igen, hur gör ni andra? Och vad vågar man låta sköljas ner i avloppet...
 
Ta kontakt med kommunens miljökontor. Vissa kemikalier (t ex fix) tror jag faktiskt det kan vara olagligt att hälla i avloppet.
 
Du kan nog vara rätt säker på att avloppet inte är rätt ställe. Lämna det till en återvinningscentral eller någon annan inrättning som finns i kommunen för att ta emot farligt avfall.
 
Det låter nog bäst så.

Vet ni hur det är med ev. missfärgning som kemikalierna kan orsaka? Minns att framkallningsvätska brukade lämna fina fläckar på kläder, men hur blir det om jag planerar att skölja mina negativ och bilder i ett porslins- eller keramikhandfat?
Är det bäst att välja något man inte är så rädd om?
 
Kommunerna brukar ha miljöstationer där hushållen kan lämna kemiskt avfall, ofta på bensinstationer.

Oroa dig inte för handfatet, de mängder kemi som fälls ut ur filmen är mycket små, och i handfat brukar det ändå passera rätt stora mängder kemikalier, i synnerhet om en kvinna bor i huset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.