ANNONS
Annons

Vad gör ni med era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusFjellsson

Aktiv medlem
Jag har fotograferat mer eller mindre under ett antal år. Det går i perioder, men jag har nog aldrig varit särskilt extrem. Det jag gillar med fotografering är att det ger mig en anledning att ta mig ut i skogen, på sjön etc. Men ibland kan jag tappa motivationen eftersom jag inte egentligen vet varför jag tar bilderna. Vad är det för vits med att samla bilder på hög egentligen?
Jag är inte särskilt intresserad av ny teknik så det är ingen drivkraft. Är mer fascinerad av de gamla mekaniska kamerorna och jag kör fortfarande med analog kamera, även om jag förmodligen köper en begagnad digital framöver, mycket för att kunna "slösa" med bilderna.
Är inte heller särskilt road av att sitta vid datorn och efterarbeta.

Så vad gör ni med era bilder? Hur motiverar ni er till att fortsätta ta bilder på t.ex. fåglar, båtar, personer eller arkitektur om ni redan har ett antal hundra bilder i samma anda?

förstår din poäng..

Jag har fotat ganska aktivt i två år och mer och mer på senaste tiden.. Jag tycker det är skitkul att vara ute och fota allt möjligt.. Jag provar att fota nya sporter, nya människor, lär mig nya tekniker, ger mig in på områden jag inte utforskat innan. Är medlem i en fotoklubb som varje lördag samlas och åker iväg för att fota och lära av varandra..

visst har jag många bilder på motocrossåkare tillexempel.. men dom blir hela tiden bättre! Man blir ju aldrig fullärd, aldrig!

Jag har många bilder på människor också, men var gång jag är ute med nån kommer vi på nåt nytt.. testar, har kul, blir exalterad när allting sitter där det ska och det känns redan när man trycker av att "detta blev en kanonbild"

Jag tror att mina två största drivkrafter är att lära mig mer, samt att jag vill få igång en liten business så hobbyn kan försörja sig själv, dvs ge mer utrymme till att lära och utvecklas :)

Räcker det inte att man inne i själen tycker om att fotografera? Varför letar man hela tiden efter någon typ av motivation?
Min släkting älskar köra bil, lastbil etc. Han behöver ingen anledning eller motivation att köpa nyare bilar eller försöka köra fortare hela tiden. Det bara känns bra.

/Stefan R. Nilsson

Stefan Nilsson du slår huvudet på spiken Jag gör det för att det känns bara kul o fotografera och dom bästa bilderna som jag vill visa ja dom lägger jag upp i min blogg el på facebook . Men en del bilder som jag är extra nöjd med ja dom hänger som tavlor här hemma i lägenheten . Men okey det är ju inte alltid lusten ligger på topp ja! då får kameran ligga i ryggsäcken tills insperationen dyker upp och det kan ta både en å två månader innan kameran åker fram igen
Mvh Affe The carbuff

Så är det ju. Ibland fotar man konstant, ibland mer sällan. Yrkesfotografer kan nog ha lite motivation eller inspiration utav varandra, men på hobbynivå så måste man leta efter anledningar så har man valt fel hobby.

/Stefan R. Nilsson

För mig är själva fotograferandet rekreation, resultatet är fullständigt underordnat vilket retar min fru en del.
Hon har förståelse för att jag behöver komma ut och vara lite skapande men kan inte förstå varför jag inte gör mer av resultatet.

Ja för mig är det mental vila/träning.Just att komma bort från vardagliga sysslor.
Och så det där med att hitta den perfekta bilden med ljuset och vinkeln och allt vad det innebär.Fastän man tagit ett antal bilder på samma motiv.
Och sen lägga ut den till bildkritik och se vad andra tycker.Eller att bara lägga upp den på hemsidan för allmän beskådan.
Fotografering är lite som att köra motorcykel (Har gjort det förut ett antal år)just det där med att köra samma kuviga favoritväg för uppleva den maximala känslan.
Alltså ta om bilden flera gånger för att hitta den maximala känslan i bilden för en själv.Detta är mycket viktigt för mig för att inspireras att fortsätta och plåta.

//Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar