Annons

Vad gör mig lyckligast?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Ska åka till asien i sommar i 10 veckor och ha det bra och även fota en del.

Jag har en K10d och ska ha en DA* 16-50 med mig.

Jag vill även ha någonting lite längre, för att fota människor och natur.

Vad kommer göra mig lyckligast?
Tamron macro 90mm f/2.8 eller
Pentax DA* 16-50 f/2.8?

Jag har ofta tur så pengarna är inte ett problem, vill dock inte ta med 3 objektiv..

Ska landa i Peking, se några till ställen i kina, ta den nybyggda järnvägen till Tibet (som ska vara en naturupplevelse utöver det vanliga), laos-kambodia-vietnam, thailands västkust, indonesien med massa promenerande i borneos regnskog (här blir det spännande, vilken lins?) och tillbaka till bankok via thailands östkust...
 
Du vill inte ha med dig tre objektiv men två går bra? Men du låter oss bara välja mellan två objektiv?

Av de två du listade skulle jag valt 16-45, det är trevligare brännvidder när man ska fotografera människor på stan.
 
Eftersom du ska ha DA* 16-50/2,8 med dig och funderar på en till kanske DA70 och Sigma 70 makro ligger lite nära. DA* 16-50/2,8 kommer att göra dig lycklig men som komplement har du nog rätt med Tamron 90 makro.
Kanske 90mm i djungelen är lite kort, tänker på skygga djur. En lite tyngre, dyrare och större alternativ är DA* 50-135/2,8 som oxå kommer ut i försommar, den gör dig lyckligare än Tamron men du missar makrofotograferingen.
 
Låter som en spännade resa det där! I regnsskogen är det mörkt så nått ljusstarkt kan behövas, kanske ett 50/1.x.

Just när man reser är det rätt jobbigt att släpa på en massa prylar så ett lättare alternativ skulle kunna vara K100D och ett Sigma 17-70 eller varför inte tre pannkakor 21,40 & 70. Annars är nog 50-135/2.8 och ett 50/1,4 bra komplement till 16-50/2.8, men det blir tungt...
 
Det är verkligen synd att inte 50-135 har prefixet "macro", Tror att halvmacro skulle duga utmärkt i regnskogen.

funderar också på hur mycket det regnar i regnskogen?

kommer det en skur kanske tamron 90 inte längre känns lika roligt som 50-135...

Varför finns det inget 15-150 F/2.8 jättejätteskart-vädertätat-snabbt för 10k?

TROR ni tamron 90 kommer vara skarpare än 50-135?
 
ESS skrev:

TROR ni tamron 90 kommer vara skarpare än 50-135?

Tokinas version av 50-135 är sanslöst skarp så skärpa tror jag inte du behöver sakna.

I många tropiska områden brukar nederbörden följa årstiden och ofta även dygnet. Så det kanske går att pricka in en torrperiod även om det säker är mycket fuktigt i alla fall.
 
Mattias Klum hade problem med ett objektiv för en del år sen i djungelen, det började mögla mellan linserna. Men han var där i en ~månad i sträck.
Ta gärna med förseglade gelförpackningar för att tex ta hand om fukt i ryggsäcken.
 
papi skrev:
Tokinas version av 50-135 är sanslöst skarp så skärpa tror jag inte du behöver sakna.

I många tropiska områden brukar nederbörden följa årstiden och ofta även dygnet. Så det kanske går att pricka in en torrperiod även om det säker är mycket fuktigt i alla fall.

dvs vädertätat är att rekommendera i djungel?
 
Glöm inte att ta med dig öronproppar!!
Djungeln är inte så fridfull som man tror ;)
I nov var jag ute i regnskogen i Kambodja och då härjade cikadorna för fullt - ett helt sanslöst och mäktigt oljud :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.