Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör man??

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Min bild användes på omslag för en promotion CD för en artist i USA. Fick betalt för detta. Om bilden skulle ges ut senare så skulle jag få betalt för detta då , cred på skivan också så klart.
Men så fick jag ett mail att vid tryckningen av ordinarie utgivning av skivan så hade de uteslutit att använda min bil. Ja det var ju helt ok tyckte jag

MEN..nu har jag den utgivna CD:n i min hand. Och de har helt utan tvivel använt min bild. Dock har de lagt på en tecknad bild så att det döljer vattendroppen ( vilket är huvudmotivet i min bild http://carola.1x.com/photos/1014/a-moment-of-fame ) så skivomslaget ser ut såhär http://www.ozfm.com/contests/christa/christa.html

Det känns inte rätt att de ska få göra så ... Även om man "bara" är amatör så har man väl viss stolthet..

Men frågan är vad gör man och hur??

Ytterst tacksam för råd i detta

Mvh Carola *frustrerad*

Jag kan inte svara på vad du skall göra men när man förstorar upp bilderna så ser man att det inte kan vara slumpen att strålarna är exakt lika. Det måste vara samma bild!

Jag hoppas att rättvisa skipas för dig.

Anders

Kan tyvärr inte få upp första länken här på jobbet, men om man utågår från att det är din bild.
Sök lite på vad du har för rättighet till dina bilder.
Du kan ha rätt till ganska mycket pengar,(allt är iofs reletivt) dels för att dom har ändrat i din bild & dels för att dom använder den, kan det här inte så bra att jag ska säga mycket mer men läst både här & där om det och det är riktigt illa att göra sånt här.

Förklara för dom att samtliga rättigheter när det gäller bilden är din utöver det som skrivits avtal om.
Det dom gör nu är att bryta mot copyright lagen, och meddela att du tänker ta det vidare om dom inte ger dig skälig ersättning (kan du hitta här på sidan med)
För du har rätt att få betalt, amatör elelr inte så har dom valt att använda din bild.

Jag har lagt ihop skivomslaget här med min bild på droppen bredvid. Kan lova att gå till månen om de inte använt min bild.

Har kontaktat dem och de vidhåller att de inte använt den dock.( vilket gör mig minst sagt irriterad) Men de erbjuder mig 50 cent för var sålt ex av de 500 skivor som de säger sig ha tryckt upp. ( Låter som en väldans liten upplaga för att vara USA...) Läste i bls:s lista att vid sånahär fall så ska man ha en ersättning av minst 20 % av basbeloppet för själva kränkningen av copyrighten. Så minst 1000 dollar handlar det om.
Författar just ett mail ang detta till berörda......

Bilagor

• compare_small.jpg
    compare_small.jpg
    33.1 KB · Visningar: 275
se till att spara allt, redan att dom erbjuder dig nått visar ju sitt, hade dom varit säkra på sin sak hade dom bara sagt, tyvärr inget till dig.

Fotosidan har ju en "mall" du kan gå lite efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar