Annons

Vad gör man med defekta el. för mig oanvändbara kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej! Jag har köpt lite M-optik på Tradera och fått analoga kamerahus på köpet, en defekt ME Super och en K1000 (som jag inte vet om den funkar). Jag är inte intresserad av analogt foto och att sälja dem är inte intressant då jag inte tror att det är värt mödan. Därför undrar jag om man kan göra något "kul" med dem? Jag tycker ju att de är snygga och både jag och sambon är ju fototokar så de skulle passa bra som inredningsdetaljer hemma.

Min första tanke var att spraya husen i någon färg men det faller nog bort pga att jag inte har 2 defekta objektiv att spraya i samma färg, bara husen är ju inte så kul.

Är det någon som gjort något tokigt, annorlunda, kul med sina hus? Eller är det strikt ajabaja att modifiera dem och enda alternativen är att de skall ställas inne som original in i ett vitrinskåp? ;)

Nu när jag skriver så kom jag på nästa idé och det är att sätta in dem i någon form av djup ram. Typ som IKEAs Ribba-serie. Kvadratisk. Vit eller svart bakgrund och kameran fästs i mitten. Undrar om djupet på en sådan är tillräcklig för bara ett hus...

Enklast är att..

slänga ut glas och annat krafs ur ett vitrinskåp och arrangera husen o gammal optik.
Då får man i alla fall nåt snyggt att titta på istället för allt rörstrands-junk.

lma

Världens sämsta arbetsbelysning på ett gammalt Bilorastativ.
Det ödet mötte min gamla Zenith 3m.

Rev ur slutaren och satte i en halogenlampa.
Man kunde fokusera ljusstrålen vilket var en sämre idé än det lät.
Att jobba med en ilsket lysande glödtråd liggande över skrivbordet var inte kul.
Men kameran var ju klart annorlunda (viktigast)... och luktade bränt.

För din ME:
Nånting med en inte-fullt-så-varm LED-belysning kanske?
Monterad i vitrinen och belysandes framtida tjusiga retrokameror...

Var på IKEA häromdagen och såg att de i en Ribba-ram satt passeparteouten(??) mot glaset, motivet bak och en LED-stav ovanför. Det gav lite djup i tavlan och kanske skulle passa kamerorna väl, finns ju LED-stavar i andra färger än "kallvitt". :D Måste bara bli klar med alla "måsten" innan jag kan testa.

Är det verkligen ingen annan som gjort annat än att "bara ställa in i glasskåp"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar