Annons

Vad gör känslan?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
När jag kollar på bilder i den elektroniska sökaren på min kamera (panasonic gx7) tycker jag att bilderna får en väldigt härlig känsla. Bilderna känns tredimensionella. Lite som de där röda 3D-bild-tittarna med rund pappskiva man hade som barn, eller som en projektion. De känns dessutom livfulla och färggranna.

Jag undrar vad som gör att det känns så? Är det för att det är "ett mörkt rum" med en bakbelyst bild? Går det i så fall inte återskapa känslan i datorn, tex med efterbehandling?

Hoppas någon kan känna igen det jag försöker beskriva, märker att jag inte riktigt lyckas beskriva fenomenet eller formulera riktiga frågor.

/J

När jag kollar på bilder i den elektroniska sökaren på min kamera (panasonic gx7) tycker jag att bilderna får en väldigt härlig känsla. Bilderna känns tredimensionella. Lite som de där röda 3D-bild-tittarna med rund pappskiva man hade som barn, eller som en projektion. De känns dessutom livfulla och färggranna.

Jag undrar vad som gör att det känns så? Är det för att det är "ett mörkt rum" med en bakbelyst bild? Går det i så fall inte återskapa känslan i datorn, tex med efterbehandling?

Hoppas någon kan känna igen det jag försöker beskriva, märker att jag inte riktigt lyckas beskriva fenomenet eller formulera riktiga frågor.

/J

Kanske därför vissa skriver "bör ses med svart bakgrund" är väl något speciellt med en stor svart ram som gör bilderna mer effektfulla.

Kanske därför vissa skriver "bör ses med svart bakgrund" är väl något speciellt med en stor svart ram som gör bilderna mer effektfulla.

Jag har en kompis som har en egen flygsimulatorhall med virituellt dagsljus uppifrån.
Foton tagna från hallen på piloter ger samma feeling som du beskriver.
Jag har ställt frågan : Hur fasen fick du till denna 3-dimensionella känsla i bilderna?
Svaret blev : Har en polare som sköter det här med Photoshop !
http://www.novelair.com/web/images/11083715_10152906596002961_771293841459743320_o.jpg
Kolla Novelair!

Det har nog med det att göra. Det blir lite samma sak när man tittar på stora bilder i ljuslåda i ett mörkt rum (eller för allt del på bildskärm i mörkt rum). När man inte ser omgivningen poppar motivet ut bättre.

Tack för alla svar!

Det är möjligt att det är som ni säger, även om jag inte är helt övertygad :) Men det kan ju vara en del av sanningen. Kanske det i kombination med att kameran visar informationen i bilden på ett sätt och LR på ett annat, vilket får det att kännas ganska platt sedan när jag ser dem i datorn.

Undrar om det är någon som kollat i den elektroniska sökaren en Panasonic gx7, eller liknande kamera, och som känner igen sig i det jag beskriver?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar