Annons

Vad gör jag fel...!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden är i GIF/format dvs max 256 färger.
byt till .jpg s[ ordnar det sig.
man är inte idiot om man frågar om hjälp.:)

Hej!
Bilden ar sparad som .gif, det blir inte bra. Save for web ger extremt mycket komprimering (din bild ar bara 77kB!). For foto ar det battre att bara spara bilden som .jpg i PS. Da kan du valja komprimeringsgraden sa att filstorleken blir sa liten som mojligt medan bilden fortfarande ar snygg.
/Pia

En minut senare: hoppsan, har var vi visst flera som sa samma sak!

Vet ni vad jag tror - Fireworks omvandlar .jpg till .gif om man så vill det eller ej! Jag har alltid använt mej av .jpg för någonstans har jag för länge sen snappat upp att det är det bästa (?) formatet för webben. Förstod inte först vad ni menade när ni skrev att den är i .gif format - men de e den ju! Och det trots att jag tagit "save for web" och sparat som .jpg!

Det måste alltså vara så att Fireworks automatiskt konverterar bildformat till .gif!

Nu skall leta efter nån inställning i FW, kanske det går att ändra på saken... :)

Andreas

Alla (vad jag vet) program som har "spara för web"-funktionen konverterar bilderna till *.gif format. Då har vi ju problemet som nämnts med endast 256 färger.

Vanliga foton blir sällan bra i *.gif på grund av detta. Har du däremot ritat något sjävl i t ex PS så brukar *.gif fungera bättre eftersom bildstorleken blir så mycket mindre.

Använd "spara som..." istället ;)

ok, blind som en höna är jag. I "optimize" kan jag ställa in vilken kvalitet jag vill ha på min jpg fil. By default är den på GIF 128 och applicerar alltså det på alla bilder, oberoende av deras ursprungliga format. Ojoj, vad det var svårt ;-). Ursäkta besväret - case closed!

Ridå.

Andreas

ANNONS