Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ullis

Ny medlem
Jag hoppas ödmjukast att få hjälp att förstå!

Som nybörjare har jag lånat en Durst M600 och skapat ett mörkrum i mitt minimala men kolsvarta badrum. Läst in mig lite och rotat fram gamla gymnasiekunskaper...

Mina bilder blir så där tråkigt "dassiga" i gråskalan och ingen riktig svart. Säkert gör jag fel redan när jag tar bilden.

MEN så fick jag en idé!

Jag testade att belysa Ilford IV Multigrade RC pearl - papper i 10s. Delade biten i 3 delar som jag framkallade i Kodak Polymax i 2min 3 min och 4 min. Det står 3min i 20 grader men jag ville se effekten.

Jag testade oxå ett Ilford IV Multigrade RC glossy papper på samma sätt. Jag har hört att det är lättare att få fram "svart" med blankt papper.

Och fixerade alla lappar på samma sätt i Kodak Fix.

När jag jämförde de noggrant märkta provlapparna så var givetvis lapparna med kortare tid i framkallaren ljusare än de som legat längre.

Ingen blev riktigt svart! faktiskt var alla lite mer bruna i färgen!

Har jag gjort en toktankevurpa? Misstänker det!

Men mycket ljus på fotopappret=ger mörkare grå mot svart?

Finns det en minsta exponeringstid på fotopappret för att det skall bli svart?

Mitt lilla experiment tycks ju visa på att jag gör något fel? Men vad? Eller är jag bara alldeles urkorkad?

Snälla ni som kan vad gör jag för fel?

Ulrika
 
Har förstoringsapparaten färghuvud eller har du multicontrastfilter, och använder du isåfall dessa? Många multicontrast fotopapper ger en kontrast motsvarande filter 1-2 om man inte använder något filter, vilket är "mjukt" och oftast resulterar i grådassiga bilder.
 
Tiderna du får när du kopiera beror på flera saker och det beror väldigt mycket på hur negativet ser ut.

Jag gör alltid så här när jag jobbar i mörkrummet (det är inte det ända sättet men det fungerar för mig)

1. Jag tittar på negativet för se hur kontrastrikt det är, det kräver lite träning men man lär sig att se det snabbt för att bestämma ung. tider och mjukt eller hårt papper. Lägger neg. i maskinen

2. Jag tar ett 18X24 papper som jag delar i två-tre delar på längden och lägger i maskinen.

3. Jag belyser först hela pappret i ca 2-5 sekunder och sedan tar jag och täcker över ca 4/5 del och exponerar 2-5 sekunder till, flyttar och täcker över 3/5 del och exponerar igen 2-5 sekunder. Du ska inte ändra tiderna utan förexponerar du pappret med ca 4 sekunder så använder jag det även när jag del exponerar pappret. Då kan jag lätt räkna ut tiden sedan.

4. Lägger den i framkallaren och framkallar i full tid, även om det blir mörkt eller för ljust. Blir det för mörkt eller ljust så får jag justera tiderna upp eller ner.

5. När jag tror jag har hittat en tid t ex 12 sekunder, men den kanske skulle vara ett halvt steg ljusare t ex 11 så justerar jag det och gör en testbild. Här ser jag om bilden behöver kopieras på ett hårdare papper (kontrastlös bild)eller mjukare (kontrastrik bild) eller om jag vill ha ett visst stuk på bilden. Kollar även om det finns områden där jag behöver bränna in, olika hårdehetsgarder i bilden osv..

6. När jag är nöjd med bilden så antecknar jag höjd, bländare, tider osv så att jag slipper grovgörat om jag vill göra en ny kopia.

OBS! Glöm inte att titta på kopian i bra ljus och inte under mörkrumslampan, då är det lätt att det blir fel framför allt om du använder en röd mörkrumslampa.

Även om man gör en ny kopia så kommer man vara tvungen att fininställa processen eftersom lampan och pappret har olika skillnader och framförallt så skiljer det mellan apparat till apparat.

Jag gör ca 5 arbetskopior som jag sedan sparar en och experimenterar med dom andra fyra, t ex olika toningar osv....

Det är inte den enda metoden jag använder men det är den jag lärde mig och använder fortfarande, men ibland så använder jag också en metod där man bestämmer svartpunkten från filmens bas + slöja och sedan utifrån den gör kopior, men det är lite svårare utifrån att den andra metoden är lite lättare att se vad som blir fel/rätt.
 
Visst är det så att mer ljus ger en mörkare bild. Ljusmängden kan du påverka med belysningstiden, bländaren och lampans styrka (som varierar med avståndet till pappret).

Visst finns det en minsta exponeringstid för att pappret ska bli svart. Den tiden varierar med hänseende på flera faktorer så den får man själv luska ut.

När det gäller tiden som pappret ligger i pappersframkallaren så är det viktigt att pappret blir utframkallat. Det vill säga att man låter den ligga där tills den blir ''färdig''.

I övrigt kan jag bara referera till min artikel.
 
För att finna minsta tid för att framkalla ett fotopapper kan man göra enligt följande.

släck ljuset.
Tag fram ett fotopapper.
Tänd ljuset. Normal vitt ljus, ej mörkrumsbelysning.

Klipp fotopapperet i 4x6 cm
Du ska nu ta dessa papper som vid det här laget är garanterat exponerat max för full svärta och prova framkallningstider.
Prova med 10 sek. 20, 40, 60, 1,5 min. 2 min. 4 minuter. (använder du fiberpapper får du använda dig av längre tider)
Lägg ned alla lappar i framkallaren.
Fördel om du skrivit på baksidan vilken tid dom framkallats.

Efter 10 sek. tar du upp en lapp och lägger i fix direkt.
Efte 20 sekunder tag upp nästa lapp och ned i fix direkt.
Upprepa sedan samma procedur med resten av lapparna

Fixa lapparna i tillräcklig tid.
Dubbelt mot vanligt t.ex.

Torka lapparna och granska svärtan på dom.
10 sekunderslappen bör vara flammig.
20 sekunderslappen kanske är grå.
40 sekunderslappen verkar vara svart
60 sekunderslappen är svart
1,5 minuterslappen är svart.
2 minuterslappen är svart.
4 minuterslappen är svart.

Den lappen som inte visar skillnad i svärta mot den som legat längre tid i framkallaren är den tid du skall använda i framkallaren.

Gissar att du hamnar vid ca 1 minut.
 
Nu är det dags att se vilken fixtid du ska ha.

Mörkrumsbelysning.
Tag ett papper, markera 30 sekunder. 1 min. 2 mi. 3 min.
Doppa ned papperet lite så att du får fix på den del som är märkt 3 min.
Efter 1 minute så doppar du ned lite mer papper så att 2 minutersdelen fixeras.
Efter 30 sekunder doppa ned 1 minutersdelan i fix.
När 30 sekunder kvarstår så doppa ned hela papperet.
Efter 30 sekunder tag upp papperet ur fixbadet.

Du har nu en remsa som är fixerad 30 sek, 1 min. 2 och 3 minuter.

Tänd ljuset och låt papperet exoponeras av rumsbelysningen ordentligt.

Framkalla nu papperet i den tid du kom fram i föregående testet.

Torka paperet.

Den remsa som är helt vit och inte har någon svärta är helt fixerad och är den tid du skall använda.

Tiderna ovan är för en test jag gjorde med fiberpapper. Se bild nedan.

För plastpapper prova med tiderna 10s. 20s. 40s.60s. Du finner troligen att en fixtid på 40 sekunder är helt OK.
 

Bilagor

  • fixtid.jpg
    fixtid.jpg
    8.1 KB · Visningar: 730
Här är en bild på fixtest med plastpapper.
Mörkt 10 sekunder, flammigt 20 sekunder
vitt 40 sekunder.
20 sekunder är mycket osäker så jag valde att använda mig av 40 sekunder.
 

Bilagor

  • fixtidrc.jpg
    fixtidrc.jpg
    3.7 KB · Visningar: 721
TACKAR och niger för alla kloka råd!

Nu skall jag lusläsa era inlägg, fundera och testa!

Ny inspiration har infunnit sig och jag läängtar in i mitt mörkrum igen!

Ulrika
 
Fixtestet är bra beskrivet men det finns en liten reservation.

Det finns olika förslag på hur man skall behandla de tider man får fram. En del säger att den lapp som är vit har fått rätt fixtid, en del anger att man skall dubbla och vår gamla svenska expert (och jag menar verkligen expert med doktorsgrad) Runo Kohlbäck säger fyrdubbla!

Men det är ett väldigt bra sätt att få en indikation om minimal fixeringstid, även bra för att se vad som sker när fixet används en tid. Man bör ju testa ett fix som är slitet och färdigt att kasseras också.
 
Alldeles riktigt Mipert.
För att undanröja lite fler frågetecken så kan/bör man utföra båda testerna i slutet av ett kopieringspass för att få med effekten av kemins utmattning i resultatet..
 
Ullis, du och jag har ganska lika utrustning och antagligen ungefär lika lite kunskap...för tillfället.

Jag har liksom du en Durst M600 installerad i mitt badrum, jag använder mig av Ilfords Multigrade IV RC-papper. 1M, 25M och 44M......

Jag använder inte samma kemikalier som du men jag brukar hålla mig till 20 grader C i vätskorna. Jag har kommit fram till att en ungefärlig framkallnings tid på 1 minut är tillräcklig för fullständig utframkallning samt att det funkar fint med 40-45 sekunders fixering och ett 15 sek stop därimellan. Sköljer i 2-3 minuter....

Jag garanterar inte att detta funkar för dig, det finns så mycket parametrar att ta hänsyn till men det borde ge dig en god start iafa...

Vad jag däremot har märkt är att det är svårt att få bilderna så bra man vill ha dem utan att använda filter, jag har själv köpt Ilford filtersats från 00-5. Jag tar alltid fram testremser som de andra grabbarna har pratat om ovan, det gör jag utan filter men för övrigt alla inställningar på apparat och tider i bad som jag sedan använder. När jag sedan funnit en exponeringstid som passar för att ge den teckning i bilden som jag vill ha, okulär besiktigar den utanför mörkrummet, så sätter jag in filter i kondesorhuvet.....och tar fram bilden som jag vill ha den.....

Fini !

// Hoppas du lyckas
 
Mer info..

Du gör en kopia och är nöjd.
Låter den torka över natten och kommer bli smått tokig över att den inte ser ut som den gjorde då.
Bilden mörknar ngt när den torkar.
Då får man göra som militären: GÖR OM
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar