Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad gör jag för fel?
- Trådstartare Wild Rose
- Start datum
ph0tech
Aktiv medlem
Man kan göra ramar på många olika sätt i PS.
Jag brukar göra så här:
* Öppnar bilden i PS
* Ställer in nått om det behövs (nivåer, färgtemp, osv)
* Skalar om bilden så den blir 900 pixlar bred.
* Gör en kopia på bakgrundslagret
* Ändrar storleken på arbetsytan så att den blir lika mycket större i pixlar på höjden som bredden.
* Fyller i bakgrundslagret med svart färg.
* högerklickar på kopian av bakgrundslagret och väljer lagrets genomskinlighet.
* Väljer Edit|Stroke och anger vit färg en pixels bredd och outside.
Färdigt
Den luriga delen här är väl kanske att ändra storleken på arbetsytan. Eftersom fotosidan max tar emot bilder som är 1024 * 768 pixlar så brukar jag utgå ifrån bredden när jag förminskar bilderna. Då skriver jag 900 för att ha runt 62 pixlar kvar till ramen på varje sida av bilden.
Vilket betyder att när man ändrar arbetsytan så måste man själv räkna ut hur mycket bredare arbetsytan skall bli på höjden. Hoppas du förstår.
/Feffe
Jag brukar göra så här:
* Öppnar bilden i PS
* Ställer in nått om det behövs (nivåer, färgtemp, osv)
* Skalar om bilden så den blir 900 pixlar bred.
* Gör en kopia på bakgrundslagret
* Ändrar storleken på arbetsytan så att den blir lika mycket större i pixlar på höjden som bredden.
* Fyller i bakgrundslagret med svart färg.
* högerklickar på kopian av bakgrundslagret och väljer lagrets genomskinlighet.
* Väljer Edit|Stroke och anger vit färg en pixels bredd och outside.
Färdigt
Den luriga delen här är väl kanske att ändra storleken på arbetsytan. Eftersom fotosidan max tar emot bilder som är 1024 * 768 pixlar så brukar jag utgå ifrån bredden när jag förminskar bilderna. Då skriver jag 900 för att ha runt 62 pixlar kvar till ramen på varje sida av bilden.
Vilket betyder att när man ändrar arbetsytan så måste man själv räkna ut hur mycket bredare arbetsytan skall bli på höjden. Hoppas du förstår.
/Feffe
Estethia
Aktiv medlem
när jag gör bilder till fotosidan så tycker jag att jag kan tumma lite på storleken eftersom jag ändå brukar förminska till 600 pixlar sedan.
då gör jag min svarta ram så här:
jag har min färdiga bild, och ska nu göra en svart ram.
jag ser till att bakgrundsfärgen är svart.
jag ser till att det bara är ett lager, helst ett bakgrundslager.
jag markerar hela bilden (ctrl+A) och omforma (ctrl+T).
sen tar jag tag i ett hörn samtidigt som jag håller nere shift och alt, då behålls proportionerna och förminskningen sker runt om hela bilden, och drar in bilden mot mitten tills ramen är så bred som jag vill ha den.
innan jag klickar enter brukar jag med piltangenterna flytta bilden lite upp eller ned om det behövs, och sen kanske även klippa till ramen efteråt.
du kan kika på flera av mina bilder. gärna dom senaste, för där är de flesta ramade.
hängde du med i min förklaring?
då gör jag min svarta ram så här:
jag har min färdiga bild, och ska nu göra en svart ram.
jag ser till att bakgrundsfärgen är svart.
jag ser till att det bara är ett lager, helst ett bakgrundslager.
jag markerar hela bilden (ctrl+A) och omforma (ctrl+T).
sen tar jag tag i ett hörn samtidigt som jag håller nere shift och alt, då behålls proportionerna och förminskningen sker runt om hela bilden, och drar in bilden mot mitten tills ramen är så bred som jag vill ha den.
innan jag klickar enter brukar jag med piltangenterna flytta bilden lite upp eller ned om det behövs, och sen kanske även klippa till ramen efteråt.
du kan kika på flera av mina bilder. gärna dom senaste, för där är de flesta ramade.
hängde du med i min förklaring?
Mozo
Avslutat medlemskap
Mina ramar är för det mesta av samma tjocklek, 50 pixlar runtom. Jag gör så här när jag gör ramar:
1. Ändrar storleken på bilden till det den skall vara minus 100 pixlar för ramen. Exempel: Bildens slutstorlek skall vara 800 pixlar bred, alltså förminskar jag bilden till 700 pixlar.
2. Sedan ser jag till att jag har den färg som ramen skall ha, som bakgrundsfärg, i PS. T.ex svart. Därefter går jag in under Bild -> Storlek på arbetsyta i menyraden, och lägger till 100 pixlar på bredden och höjden och ser till så att placeringen är centrerad. Tryck okej. voila! Du har en svart ram runt bilden som är 50 pixlar bred.
Lätt som en plätt! Lycka till!
mvh Christer
1. Ändrar storleken på bilden till det den skall vara minus 100 pixlar för ramen. Exempel: Bildens slutstorlek skall vara 800 pixlar bred, alltså förminskar jag bilden till 700 pixlar.
2. Sedan ser jag till att jag har den färg som ramen skall ha, som bakgrundsfärg, i PS. T.ex svart. Därefter går jag in under Bild -> Storlek på arbetsyta i menyraden, och lägger till 100 pixlar på bredden och höjden och ser till så att placeringen är centrerad. Tryck okej. voila! Du har en svart ram runt bilden som är 50 pixlar bred.
Lätt som en plätt! Lycka till!
mvh Christer
Mozo
Avslutat medlemskap
chisel skrev:
Vill du bara ha en enfärgad ram så måste det enklaste vara att markera hela bilden, högerklicka och välja ramlinje. Sen väljer du tjocklek, färg och hur du vill att ramen ska placeras...
Nackdelen med den varianten är att du inte har koll på beskärningen av bilden. Ramen "snor" ju det antal pixlar som ramen är tjock. Annars är det givetvis enkelt!
mvh Christer
marten_p
Aktiv medlem
Sant, man kan säga att den metoden är enklast om man inte ska göra alltför tjocka ramar.
Men då finns ett till enkelt alternativ...
*Öppna din bild
*Välj med färgpaletten vilken färg du vill ha på ramen
*Gå in på bild/storlek på arbetsyta
*Säg att bilden är 200x100 px. För att få en ram runt bilden så ökar du t ex storleken till 210x110 så läggs en ram runt bilden i den färg du valde från början...
*Öppna din bild
*Säg att bilden är 200x100 px. För att få en ram runt bilden så ökar du t ex storleken till 210x110 så läggs en ram runt bilden i den färg du valde från början...
Mozo
Avslutat medlemskap
chisel skrev:
Sant, man kan säga att den metoden är enklast om man inte ska göra alltför tjocka ramar.
*Öppna din bild
Fast det var precis den metoden jag beskrev i mitt första inlägg ;-D
mvh