Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har en ny kombiskrivare, en ganska enkel men ändå bra kombifotoskrivare "Canon Pixma MP 495" (printer/scanner/kopiator). Den har 4800ppi bla-bla-bla och jag har sett utmärkta fotoutskrifter på den (själv trycker jag inte ut foton på den dock).

Men nu hade jag tänkt trycka ut en toaskylt enligt nedan (det är en mulltoa på landet om någon undrar över texten). Bilden ska vara liten, 15x10cm och jag har gjort nedastående i 200dpi och trodde jag skulle få en perfekt, snygg, skyltlik utskrift. På skärmen ser den kanon ut. Färgerna (som tex röda ringen med strecket) trodde jag skulle bli en slät sammansatt yta som vilket tryck som helst. Det blev det inte, färgerna är bleka och nästan gryniga, det som ska vara svart är snarare grått liksom texten.

Jag har testat skriva ut både som foto och bild - med högst utskriftkvalitet i båda fallen. Inget blir bra. Jag råkar ha ett HP (ej Canon) fotopapper - "semi-glossy" men det ska väl inte kunna förstöra så mycket? Någon som kan gissa vad kan vara för fel jag gör?

Bilden:
 

Bilagor

  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,205
Ja, utan att vara på plats blir det ju till att gissa. Kan det vara så enkelt som att någon färgpatron är slut eller igensatt?

Sedan kan det ju vara profiler, styrningar och sånt. Om du provar ett vanligt foto, hur blir det då?
 
Prova att vända pappret ;-)

HPs fotopapper blir bara bra på en sida, liksom EPSON, men HP märker inte vilken sida som är baksida. På Epsons fotopapper är det tryckt EPSON på baksidan vilket gör det enkelt att veta vilken sida som är den "fina".
 
Jag har testat skriva ut både som foto och bild - med högst utskriftkvalitet i båda fallen. Inget blir bra. Jag råkar ha ett HP (ej Canon) fotopapper - "semi-glossy" men det ska väl inte kunna förstöra så mycket? Någon som kan gissa vad kan vara för fel jag gör?

Bilden:


Skulle tro att problemet är pappret. Du har väl inte lyckats få i en HP- profil i Canonskrivaren? Du MÅSTE ha rätt profil till pappret du använder.
Måste du köpa nytt papper köp Ilford och ladda hem en profil till pappret från deras hemsida, de profilerna fungerar bra (bättre än Canons).

Micke.
 
Tack! Nä, jag har inte vänt pappret fel i alla fall :) Och patronerna liksom skrivaren är ny så det borde inte vara problemet.

Ok, det verkar som det kan vara VÄLDIGT stora skillnader på profiler i så fall. Jag har alltså använt profilen "Canons semi-glossy" till det "HP semi-glossy" papper jag råkar ha.

Micke, menar du att det är (mycket) bättre att köpa Ilford-papper än Canon och installera någon ny mjukvara? Eller blir det (tillräckligt) bra bara jag ser till att skaffa Canonpapper och använder vad jag har? Det senare låter enklare...
 
Tack! Nä, jag har inte vänt pappret fel i alla fall :) Och patronerna liksom skrivaren är ny så det borde inte vara problemet.

Ok, det verkar som det kan vara VÄLDIGT stora skillnader på profiler i så fall. Jag har alltså använt profilen "Canons semi-glossy" till det "HP semi-glossy" papper jag råkar ha.

Micke, menar du att det är (mycket) bättre att köpa Ilford-papper än Canon och installera någon ny mjukvara? Eller blir det (tillräckligt) bra bara jag ser till att skaffa Canonpapper och använder vad jag har? Det senare låter enklare...

Varje papper behöver sin egen utskriftsprofil. Till billigare skrivare och komboskrivare oavsett fabrikat, är det nog få som tar fram profiler. Jag skulle bli förvånad om du hittar en Ilfordprofil som är gjord för din skrivarmodell, men det kanske finns.

Välj något av Canons egna papper som det finns val för i skrivarens programvara. Då finns rätt profil och det bör bli så bra skrivaren kan skriva ut, förutsatt att du väljer rätt inställning till det papper du valt.
 
Senast ändrad:
Tack! Nä, jag har inte vänt pappret fel i alla fall :) Och patronerna liksom skrivaren är ny så det borde inte vara problemet.

Ok, det verkar som det kan vara VÄLDIGT stora skillnader på profiler i så fall. Jag har alltså använt profilen "Canons semi-glossy" till det "HP semi-glossy" papper jag råkar ha.

Micke, menar du att det är (mycket) bättre att köpa Ilford-papper än Canon och installera någon ny mjukvara? Eller blir det (tillräckligt) bra bara jag ser till att skaffa Canonpapper och använder vad jag har? Det senare låter enklare...

Inte mycket bättre men en klar skillnad.Det är inte så krångligt som det låter du får registrera dig och så loggar du in här http://www.ilford.com/profiles/index_en.asp?type=profile . Sen är det bara att följa instruktionerna. Jag använder ibland Canons fotopaper Pro så vist fungerar det, men inte smärtfritt. Du får stick i det svarta och som vanligt kan röda färger bli problem.
Hur mycket jobb Illford lagt på sina profiler kan jag inte svara på, men någon timma mer än Canon skulle jag tro.

Tillägg: Jag loggade in och kontrollerade och tyvärr din skrivare är inte med. Så då är det nog enklast att du köper Canonpapper.


Micke.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en canon 6150 i höstas.
Testade att skriva ut några bilder på mina gamla HP-papper...och det såg för jävligt ut!
Jag blev rädd och tänkte: "Hur kan folk gilla den här skrivaren när kvaliteten är så undermålig?"

Köpte några Canon fotopapper och testade - då blev utskrifterna kanon (pun intended)!
Så gå och köp några Canon-papper och återkom med resultatet.
Kan nästan lova att det är papperna som är boven. :)
 
Ok, problem solved. Pappret hade del i det hela men inte avgörande. För att göra en lång historia kort så bytte jag trådlös router för några veckor sedan och då skapades en ny inställningsfil (skrivaren är trådlöst installerad). Vad jag än ställde in i den (ang. papper, kvalitet osv) så användes ändå den gamla inställningsfilen (som stod på typ "snabb" ,"vanligt papper" etc). Trots att alltså den nya automatiskt var vald som "standardskrivare", Freaky! Canons översättningar i de svenska felsökningsmenyerna får betyg 1 av 5, hade hellre haft de engelska men det är ju knappt man får installera sånt nuförtiden. Nu var det inte där hjälpen fanns - men ändå.

Tack för alla förslag :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.