Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel? Missnöjd med fokuspunkt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Targ

Medlem
Hej

Jag har ett problem som stör mig väldigt mycket. Jag fotograferar våra hundar ganska mycket men jag tycker mig aldrig eller sällan få riktigt bra bilder på dem när de springer. Jag vill frysa tillfället och fånga det på bild men jag tycker aldrig att fokus riktigt sitter där jag vill ha det (dvs gärna i ögon och nos). Ofta får jag fokus en bit framför mitt motiv!? Vad gör jag för fel?

För att kunna ta bilder så har jag investerat i en Pentax K-5 med ett Sigma 70-200 f2,8 II APO EX HSM DG Macro.

Jag har bifogat ett exempel på en bild jag tycker borde vara bättre. (Tyvärr fick man inte ladda upp större bilder än 400*400px så jag la den även på http://www.minwhippet.se/images/delete/running.jpg ).

Mina frågor är:
- Är inte min utrustning tillräckligt bra för att ta sådana bilder?
- Jag tar bilderna på fri hand. Krävs ett stativ för att få skarpare bilder?

Vad är fel, hjälp!

Bilagor

• Running.jpg
    Running.jpg
    13 KB · Visningar: 702
Fokusproblem

Hej.
Som det ser ut på bilden i länken, så ligger fokus bakom huvudet på det blå täcket. Detta befinner sig också mera mitt i bilden tycker jag det ser ut som och då har nog fokuspunkten låst där.
Nu ser jag inte vad du har haft för inställningar, men förmodligen har du foftograferat med en ganska stor bländaröppning för att få en kort slutartid. Och då minskar skärpedjupet och blir då samtidigt mindre förlåtande för fokus i fel punkt.
Det är inte lätt att fotografera saker som rör sig mot kameran. Jag övade själv med ett 300mm tele i julhelgen på en endurotävling.
Det som gäller är att ställa om till följande autofokus och hålla centrumpunkten där man vill ha fokus. Detta kan underlättas om man har kameran på ett stativ med kulleden lös. Om man inte har råd med en panoramavagga.
Sedan får man kliva upp lite på iso inställningen och köra med så korta tider som man kan.

Hoppas detta hjälpte till lite i funderingarna.

MVH
Peter

Hmmm, jag tycker nog att skärpan ligger hyfsat rätt, möjligen lite förskjuten. Det behövs kanske lite kortare slutartid än 1/250. Har du skärpt bilden något i efterhand? Följande AF (vet inte vad det heter på Pentax)? Kör med följande fokus och en fokuspunkt, vrid upp ISO något steg eller två så du kommer ner på 1/1000 i slutartid, samt ge bilden lite extra skärpa i ditt Lightroom efteråt så kommer den nog att se bra ut om man inte ska granska i 100%...

Jag tror inte att du gör något fel, men det kan hända att fokuseringen inte stämmer riktigt på den där zoomen. Fokuseringen hos DSLR är en knepig historia med många fallgropar, och det funkar inte så bra som kameratillverkarna vill få oss att tro.

Det kan vara så enkelt som att objektivet behöver kalibreras till kameran, men det kan också vara så att det finns andra problem som inte kan lösas med kalibrering. Om hunden rör sig mycket fort, kan den faktiskt hinna flytta sig ganska långt mellan att mätningen sker och bilden tas. Här ligger skärpan ungefär vid knäet, och om objektivet verkligen ställde skärpan på huvudet, så kanske hunden hann så där långt innan bilden togs.

Men jag skulle nog i första hand kolla kalibreringen. Det finns fokustestblad att ladda ner, där man kan se om objektivet fokuserar rätt. Som tröst kan jag nämna att det är ganska ovanligt att fokus hamnar rätt utan kalibrering, och att skärpan brukar ligga rätt efter att objektivet har kalibrerats. Det är så klart extra knepigt när man har kamera och objektiv av skilda fabrikat, men det går i regel att fixa.

Sedan bör man nog använda högre ISO när man tar så här kvicka krabater. 1/250 är en väl lång tid att alls hålla på fri hand med 300 mm, och om man ska få riktigt skarpt behöver objektivet i regel bländas ner något. Förmodligen behöver du komma ner till f/4 och helst ta med omkring 1/1000.

Jag tror Peter är närmast..

Om du kör på "Single AF" och lägger fokus precis rätt så kommer hunden ändå att ha lämnat skärpeplanet vid en så stor bländare som i exemplet (f3.5) när du väl trycker på avtryckaren.

"Föjande af"/"servo" eller vad det nu kan heta på pentaxiska är en bra start. Ganska mycket högre ISO, lite mindre bländare och kortare slutartid hälper nog också..

Det mesta är redan sagt.

*Du har nog rätt bländare för att få skärpa, utan att blända ner för mycket
*Du behöver kortare tider - Höj ISO! 1/500 är nog bra - experimentera.
(Hund som springer MOT dig behöver så korta tider, är du duktig på att följa i sidled kan du använda upp till 1/250 då...)

*kolla så att du har kameran i "följande" fokus. Kolla manualen. AF-C
*Är du tveksam över att kameran fokuserar rätt, prova mot ett STILLASTÅENDE mål. Och absolut inte ett "fokusmål" som du skriver ut och fotar på 1-2m avstånd, i inomhusljus. Utomhus, minst ett par meters avstånd och en platt yta räcker!

*tänk på att det inte funkar att bara banka ner avtryckaren när det du fotar rör sig. AF-C, halvtryck avtryckaren och håll hunden i fokuspunkten en tiondel eller tre innan du heltrycker

Tack för många bra tips. Så den springande punkten är att försöka öka skärpeplanet genom att blända ner lite. Räcker F4 eller ska jag gå ner mot 4.5 - 5.0?

Jag ser nu att slutartiden var lite väl lång på den bilden jag laddade upp men en slutartid kring 1000 och blända ner lite för att få en mer förlåtande inställning för fokusfel. Detta skapas genom offring av ISO...

Jag använder precis som ni förslår "följande AF". Det heter kontinuerlig AF på Pentax...

Jag har ett nytt exempel på vår andra hund, denna bild är bättre med den är fortfarande för fluffig och mjuk för min smak. Vad beror det på? ( http://www.minwhippet.se/images/delete/w_running.jpg )

Jag har stängt av alla effekter i Lightroom för att få en rå bild. Som flera redan har sätt så har jag behållt EXIF-informationen men i den förra bilden hade ISO 100, 200mm, F 3.5. Den nya bilden är har ISO 100, 180mm, f 3.5.

En ny fråga är hur mycket kan man i regel beskära en bild? För när zommen inte räcker till är det lockande att beskära fram det man vill ha med det känns inte att bildtätheten duger till så mycket beskärning.

Ta t.ex. denna bild:
http://www.minwhippet.se/images/delete/C_Competing_ORG.jpg

Om jag beskär den. I detta fall väldigt mycket så ser den inte bra ut. Är det möjligt att ta bilder och beskära så här mycket och ändå få det att se bra ut?
http://www.minwhippet.se/images/delete/C_Competing_CROP.jpg

Jag känner att det verkligen är nybörjarfrågor men jag har funderat på dessa länge nu...

*tänk på att det inte funkar att bara banka ner avtryckaren när det du fotar rör sig. AF-C, halvtryck avtryckaren och håll hunden i fokuspunkten en tiondel eller tre innan du heltrycker
Detta var intressant. Det har jag inte tänkt på. Oftast trycker jag bara av och låter kanske inte fokuseringen jobba klart.

Kan det vara så att den först tar en ganska bra fokuspunkt som den sedan förbättrar om jag håller kvar nedtryckaren halvvägs utan att trycka av under en tiondels sekund?

Jag tror att det är nödvändigt att höja ISO och därmed kunna använda kortare tid och mindre bländare. Det är också möjligt att objektivet inte fokuserar rätt, då bilden som du beskar har skärpan längre bort, men det kan också bero på att hunden inte täckte fokuspunkten när du tog bilden och kameran i själva verket fokuserade på gräset.

Men låt bilden bli brusig; den kommer att bli skarpare om du har bländat ner lite grann och tar med kort slutartid. Då tål den mer beskärning. Om du spar RAW bestämmer du ju själv hur mycket brusreducering som du ska lägga på.

Det du försöker göra är inte lätt, och du har inte misslyckats katastrofalt. Du kommer att lära dig hur din kamera fungerar så småningom, och det är möjligt att du får ha någon annan strategi för att sätta skärpan rätt; AF har faktiskt en hel del fallgropar, och en av dem är att om motivet inte täcker hela AF-punkten kan fokuseringen lika väl hamna på bakgrunden.

Och det är rätt att en skärpekoll på ett par meters håll inte säger hur skärpan hamnar på mellan femton och trettio meter. Det går att testa på långt håll också. En parkeringsplats med uppmålade streck för parkeringsrutorna kan vara ett bra testmotiv, och man kan placera någonting vid strecket där man sätter skärpan, för att kunna se ordentligt om den träffar rätt. Men det man testar mot bör ha ett visst djup, så att man kan se om det stadigt hamnar längre bort eller närmre.

Så det är två projekt. Det ena är att verkligen kontrollera att kameran kan fokusera rätt med objektivet, det andra är att öva och öva och lära sig hur man bäst tar hundarna.

Lycka till.

Detta var intressant. Det har jag inte tänkt på. Oftast trycker jag bara av och låter kanske inte fokuseringen jobba klart.

Kan det vara så att den först tar en ganska bra fokuspunkt som den sedan förbättrar om jag håller kvar nedtryckaren halvvägs utan att trycka av under en tiondels sekund?

Följande AF måste ju ha något att arbeta med. Om jag säger att en bil var på E6 Göteborg södra på väg mot Halmstad kl 15.00 går det inte att säga när den kommer vara i Halmstad. Jag har bara en mätning, en enstaka punkt i tiden. Detta är som att banka ner avtryckaren.

Om jag däremot vet att den var halvägs kl 15.40 vet jag hur fort bilden rör sig, då kan jag med lite tur räkna ut när den kommer vara i Halmstad. Detta är att hålla avtryckaren halvvägs nertryckt.

(nu vet jag iofs att det är 110-130km/h som gäller utanför rusningstid, så bilen går ju att lista ut ändå - men dels är kameran inte lika smart som du, dels är en whippets hastighet inte direkt förutsägbar)

F4.0 lär räcka ganska bra, då är objektivet antagligen ändå den minst begränsande delen av systemet som ger "skärpa" i den här situationen.

ANNONS