Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör egentligen exponering + - och gain db med slutaren och bländaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcuspresident

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon xa10 videokamera och har lite tekniska funderingar. Jag kan ju ställa slutare och bländare manuellt och sen finns ju funktionen db gain och även exponering + -. Men vad gör egentligen dessa med förhållandet emellan slutaren och bländaren? När jag väljer exponering + - är det samma som ISO filmens känslighet eller? Och vad gör Gain db kontrollen för något. Eller korrelerar dessa inte alls med bländare/slutare?

Tackar på förhand
marcus
 
exponering +/- är säkert exponeringskompensation. Då kan säga åt kameran att exponera "fel" om du inte gillar automatiken. Nu är jag inte proffs på detta, så blir det lite fel ber jag om ursäkt.

Kameran mäter scenen väljer att ha 1/200 sekunds slutare. Om du väljer +1 går den ett helt steg ljusare, dvs 1/100 sekund. Om du sätter till -1 går den ett helt steg mörkare, dvs 1/400 sekund. Och sen har man såklart mindre steg med, oftast i tredjedelar.

Användningsområdet är för att rätt till misstag som kameran inte förstår. Du har kanske mycket himmel och ett bakgrundsbelyst föremål. Kameran kommer mäta på himmeln och göra motivet mörkt. Genom att då sätta +1 eller mer, så fräter du ut himmeln men får bra exponering på ditt motiv istället.
 
exponering +/- är säkert exponeringskompensation. Då kan säga åt kameran att exponera "fel" om du inte gillar automatiken. Nu är jag inte proffs på detta, så blir det lite fel ber jag om ursäkt.

Kameran mäter scenen väljer att ha 1/200 sekunds slutare. Om du väljer +1 går den ett helt steg ljusare, dvs 1/100 sekund. Om du sätter till -1 går den ett helt steg mörkare, dvs 1/400 sekund. Och sen har man såklart mindre steg med, oftast i tredjedelar.

Användningsområdet är för att rätt till misstag som kameran inte förstår. Du har kanske mycket himmel och ett bakgrundsbelyst föremål. Kameran kommer mäta på himmeln och göra motivet mörkt. Genom att då sätta +1 eller mer, så fräter du ut himmeln men får bra exponering på ditt motiv istället.

Jag tror att TS undrade vad "exponering + -" har för funktion om han ställer slutare och bländare manuellt.

/P
 
Jo något sådant. Det jag undrade var vad den/det(exponering + -) egentligen gör med slutare/bländare. Hur eller om den påverkar dessa.
Och vad gör Gainen db?
 
Mitt exempel var på om du låst bländare och samma gäller för m du har slutartiden fast. Men då ändras såklart bländare istället. Kör du manuellt händer inget.
 
Gain i en videokamera motsvarar ungefär ISO i stillbild, alltså en elektronisk förstärkning av signalen från sensorn som man kan ta till när ljuset inte räcker till. Den påverkar inte bländaren och slutaren, men ändrar ändå exponeringen.
 
db Gain är en reglering av ljudstyrkan, +3 db tex. är en fördubbling av ljudstyrkan, -3 db är en halvering. Har alltså inte med bilden o dess ljusstyrka att göra. LO
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.