Annons

Vad gör AF-ON knappen?

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Jag har bokat en 40D och den har ju en AF-ON knapp, enligt vad man läst så ska det vara en bra grej men jag undrar vad den gör förutom att ha någonting med Live View att göra?

aik_putte skrev:
Jag har bokat en 40D och den har ju en AF-ON knapp, enligt vad man läst så ska det vara en bra grej men jag undrar vad den gör förutom att ha någonting med Live View att göra?

När du fått kameran får du botanisera i manualen. Den ger säkert svaret då. Garanterat! Jag skulle gissa på AutoFokus On/Off.

Normalt så trycker du in avtryckaren till hälften för att autofokusera, mao så är AF-ON en del i avtryckaren.
Det i sin tur innebär att så fort du trycker ned avtryckaren till hälften så sker fokusering, vilket du kanske inte alltid vill skall ske.
Om du tex vill fokusera för att sedan komponera om bilden och ljusmäta mot den nya komponeringen så blir det problem, eftersom du då fokuserar om igen när du trycker ned avtryckaren för att ljusmäta...

Med en egen knapp för att starta autofokuseringen (AF-ON) kan du ställa in kameran att inte fokusera med avtryckaren utan via denna nya knapp.

Alltså en klar fördel.

Den har inget med Liveviewv att göra. Med Live view sker all fokusering manuellt eftersom spegeln fälls upp och spegeln är en del av autofokussystemet.

-----------------

Sedan blir jag så trött på såna som skall skriva nedlåtande och ohjälpsamma kommentarer till frågor de inte tycker platsar.

Kom ihågf att vi alla en gång var nybörjare och visste relativt lite...

Tack för svaret, då förstår jag!

Men knappen ska ju fungera med Live View så att när man trycker på den så fälls spegeln ner och fokuserar och sen kommer bilden tillbaka igen så att man har rätt fokusering.

Man kan redan idag få denna funktion på * knappen på 20D eller 30D. Via Cf - funktionerna.
Jag antar att AF-on kommer fungera på samma sätt, om inte t.om. med fler valmöjligheter.

man kan välja om knappen ska aktivera autofocus, dvs att avtryckaren bara låser exponeringsvärdet vid hälftentryck och exponerar bilden vid heltryck.
(kallas även "tummfocus")

Jag använder ALLTID denna funktion, det är helt suveränt. T.ex. om man vill ta flera bilder med olika bländare, slutartider, olika exponeringskompensation med utan blixt etc. så ställer man focus en gång med bakre knappen, sedan kan man ta flera bilder med avtryckaren utan att behöva vänta på AF, få problem med jagande fokus.

En annan poäng är om man prefokuserar på ett objekt och sedan komponerar om bilden så behöver man inte görra om hela proceduren, kysande om kameran sitter på stativ.

Det kräver lite tillvänjning att man inte får Autofocus på avtryckaren men har man väl vant sig är det oslagbart.

Man kan även programera knappen på så sätt att om man håller inne AF-on eller * så ignorerars af på halvtryck. Då uppnår man i stort sett samma effekt men man kan fortfarnade få af som vanligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto