Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller vid publicering i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

azus

Aktiv medlem
Hej hej, jag har fått ett erbjudande att ha några av mina bilder i en nystartad tidning. Dock så är jag lite tveksam till detta men det är en annan fråga..
Min fråga handlar om vad som krävs av mig som fotograf för att publicera en bild. Måste jag ha modellrelease om det är en person som är lätt att identifiera på bilden? Finns det något avtal, förutom SFF, online som jag bör följa?
Arvode från tidningen verkar utebli då den är helt nystartad och kommer inte vara ute förrän i sommar, men är det ändå rimligt att kräva det? I så fall vad är ett lämpligt arvode per bild?

Något annat jag bör tänka på?

/Anton
 
har tyvärr inga råd och tips, bara det jag tycker det är konstigt att man som tidning inte har lagt in köp av bilder i ekonomin...
 
Hej hej, jag har fått ett erbjudande att ha några av mina bilder i en nystartad tidning. Dock så är jag lite tveksam till detta men det är en annan fråga..
Min fråga handlar om vad som krävs av mig som fotograf för att publicera en bild. Måste jag ha modellrelease om det är en person som är lätt att identifiera på bilden? Finns det något avtal, förutom SFF, online som jag bör följa?
Arvode från tidningen verkar utebli då den är helt nystartad och kommer inte vara ute förrän i sommar, men är det ändå rimligt att kräva det? I så fall vad är ett lämpligt arvode per bild?

Något annat jag bör tänka på?

/Anton

Varför ska du som fotograf jobba gratis?
Jobbar journalister, redigerare o tryckare också gratis ;-)
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 
Hej hej, jag har fått ett erbjudande att ha några av mina bilder i en nystartad tidning. Dock så är jag lite tveksam till detta men det är en annan fråga..
Min fråga handlar om vad som krävs av mig som fotograf för att publicera en bild. Måste jag ha modellrelease om det är en person som är lätt att identifiera på bilden? Finns det något avtal, förutom SFF, online som jag bör följa?
Arvode från tidningen verkar utebli då den är helt nystartad och kommer inte vara ute förrän i sommar, men är det ändå rimligt att kräva det? I så fall vad är ett lämpligt arvode per bild?

Något annat jag bör tänka på?

/Anton
HAr man som tidning inte råd att betala för bilder, då ska man inte sponsra med gratisbilder. Jag som profisionell fotograf blir drabbad om alla börjar ge bort sina bilder som sen en tidning kan tjäna pengar på. Ta bra betalt eller låt bli
 
HAr man som tidning inte råd att betala för bilder, då ska man inte sponsra med gratisbilder. Jag som profisionell fotograf blir drabbad om alla börjar ge bort sina bilder som sen en tidning kan tjäna pengar på. Ta bra betalt eller låt bli

Vad är en rimlig ersättning per bild? Samt behöver jag ha någon modellrelease om jag använder bilder av en person som kan identifieras?
 
För redaktionell publicering behövs inte modellrelease.
"Standardpris" idag är 785:- (Exkl moms). Per publicering.
Dock brukar "dubbelpublicering" tillåtas i samma pris. Dvs samma artikel på nätet och i en papperstidning räknas som en publicering.
 
Är det en nystartad nischad tidning som berör ett ämne som för dig är ett stort intresse så tycker jag att du kan ge dom ett par bilder och kanske tjäna på det i annat än cold hard cash. I'll scratch your back if you scratch mine. Är det bara random blaj så ta betalt.
 
Är det en nystartad nischad tidning som berör ett ämne som för dig är ett stort intresse så tycker jag att du kan ge dom ett par bilder och kanske tjäna på det i annat än cold hard cash. I'll scratch your back if you scratch mine. Är det bara random blaj så ta betalt.

hmmmm tänk om alla tänker så då blir fotografen utan
 
Om du menar att tidningen stämmer fotografen? Det kan de ju göra, men de borde ha svårt att komma någonvart med det, eftersom det faktiskt är tidningen som gjort fel rent juridiskt. Sånt ska de veta som tidning. Att fotografen inte får jobb av den tidningen i fortsättningen är ju isåfall bara ett tecken på dålig stil från tidningens sida.

Men visst, för att tidningen ska kunna få en modelrelease när de ber om det, så är det ju fotografen som rimligen kan tillhandahålla den. Men det förändrar inte de juridiska förhållandena.
 
Om du menar att tidningen stämmer fotografen? Det kan de ju göra, men de borde ha svårt att komma någonvart med det, eftersom det faktiskt är tidningen som gjort fel rent juridiskt. Sånt ska de veta som tidning. Att fotografen inte får jobb av den tidningen i fortsättningen är ju isåfall bara ett tecken på dålig stil från tidningens sida.

Men visst, för att tidningen ska kunna få en modelrelease när de ber om det, så är det ju fotografen som rimligen kan tillhandahålla den. Men det förändrar inte de juridiska förhållandena.

Om tidingen frågar "är det ok att använda bilderna i tidningen" och fotografen felaktigt svarar ja så har de nog möjlighet att stämma.
 
Om tidingen frågar "är det ok att använda bilderna i tidningen" och fotografen felaktigt svarar ja så har de nog möjlighet att stämma.

Kanske. Det är väl fortfarande så att den som publicerar är den som ska se till att det är OK. En tidning borde veta att en så luddig fråga som "är det OK" kanske inte är tillräcklig. Det är egentligen inte fotografen som ska behöva veta att tidningen behöver en modelrelease. Därför kan man fråga sig om en sån enkel fråga från tidningens sida verkligen räcker?

Om fotografen däremot ljuger när den svarar "ja" så är det ju en annan sak, och faktiskt en annan fråga. Hur det däremot ska bevisas att fotografen ljuger vet jag inte riktigt.

Detta gäller ju dessutom vid reklam. För vanliga redaktionella bilder så behövs ju ingen modelrelease alls.
 
hmmmm tänk om alla tänker så då blir fotografen utan

Va?! Alla har det tungt i början, om tidningen skulle beröra något som för mig är extremt intressant eller viktigt och jag har ett par bilder som bara ligger så är det klart att dom skulle få använda dom. Det är ingen faktisk förlust för mig att ge bort bilderna, dom är ju redan tagna och antagligen tyckte jag att det var roligt att ta dom så redan där har jag ju tjänat något på det. Sen kanske det öppnar nya dörrar genom att jag får lite publicitet och även lite + på karmakontot.

Handlar det däremot om att jag ska utföra ett jobb på plats så blir det en annan sak. Där får man då väga det mot om publiciteten man får ut av det är betalning nog och det kan det alla gånger vara om man skulle vilja visa upp sig och vad man kan. Jag skulle inte tveka en sekund på att låta någon använda ett par bilder som jag bara har liggande om det handlar om något jag tycker är väldigt intressant.
 
Varför ska du som fotograf jobba gratis?
Jobbar journalister, redigerare o tryckare också gratis ;-)
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Tyvärr tror många att dom ska komma in överallt om deras bild syns i en tidning. Fotosidan magasinet betalar inte heller utan du ska nöja dig med att få vara med o bli bedömd av en annan fotograf. Jag har alltid fått betalt för mina bilder seriösa tidningar betalar för bilder.
 
Tyvärr tror många att dom ska komma in överallt om deras bild syns i en tidning. Fotosidan magasinet betalar inte heller utan du ska nöja dig med att få vara med o bli bedömd av en annan fotograf. Jag har alltid fått betalt för mina bilder seriösa tidningar betalar för bilder.

Lite fel att jämföra fototidningar med vanliga när det gäller inskick av bilder tycker jag - i såna tidningar har det väl alltid handlat om "äran" att få bli publicerad och diskuterad? :)

Jag har för mig att FS Magasin betalar för den bild som publiceras på omslaget, och att det är ungefär så det fungerat länge i den branchen, men jag kan förstås ha fel som vanligt.

Att man skulle sälja fler bilder för att man publicerats i tidning tror inte jag heller ett dugg på.
 
Lite fel att jämföra fototidningar med vanliga när det gäller inskick av bilder tycker jag - i såna tidningar har det väl alltid handlat om "äran" att få bli publicerad och diskuterad? :)

Jag har för mig att FS Magasin betalar för den bild som publiceras på omslaget, och att det är ungefär så det fungerat länge i den branchen, men jag kan förstås ha fel som vanligt.

Att man skulle sälja fler bilder för att man publicerats i tidning tror inte jag heller ett dugg på.

Jag tycker fotsidas magasins concept är smart för dom,eftersom dom kör gratis bilder från fotografer som är så extremt sugna på att se sin bild att domskänker dom för att dom ska få dom tryckta o bli bedömda av en annan ( riktig) fotograf. Bra lönsamhet om man bara betalar för bilden på ett omslag ;-)

Jag har haft bilder i tidningen foto typ ett par sidor ca 5 gånger o alltid fått rätt betalt den enda gången det var litet problem var jag inte hade firma men då betalade dom skatten o arbetsgivaravgiften o jag fick beloppet skattat o klart detta är länge sedan innan jag drog igång firman.

Dom flesta tidningar betalar enligt blf prislista o då tänker jag mest på rese tidningar där jag sålt rätt mycket bilder när jag jobbade på det idag har jag fullt med att hinna med alla jobben.

Men visst det är alltid en kick att se sina bilder i en tidning nästa kick är att se ett gäng sedan att se sin bild på ett uppslag sedan att ha sin bild på ett omslag sedan får man större kick beroende på vilken tidning man syns i för mig var det rätt kul att vara med i tidningen Hasselblad forum på två sidor o sedan när jag var med i produkt broschyren om Hasselblad x- pan var oxå rätt kul o jag fick betalt bägge gångerna;-)

Däremot har man varit med i ett gäng tidningar så blir man rätt mätt på,det efter ett tag. Jag kan bara säga med säkerhet att jag fått uppdrag efter bilder i tidning det var när vagabond körde 14 sidor med bilder från Vietnam då fick jag ett samtal o uppdrag från en rese arrangör men annars får man jobben via rek eller hårt arbete med visande av portfolio.
Men visst första gången man ser sina bilder i en tidning glömmer man aldrig.........
Skönt att höra att vi är överens Afe om att vi inte tror att man får massa mer bilder i tidning för att man varit med en gång;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.