Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller för vimmelbilder på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

flugan

Aktiv medlem
Det är så här att jag och en polare har jobbat som vimmel fotografer, vi är anställda av nattklubben just för att gå runt och ta kort.

Men vad gäller, som jag har fattat så får jag ta kort på vem jag vill på nattklubben, jag har ju lagen bakom mig och nattklubben för den delen.

Men vad gäller sen när dom läggs upp på deras hemsida? Måste man har personens tilllåtese? eller vad säger lagen, jag har letat runt rätt mycket men inte hittat nån konkret svar.

Hoppas nån har svar på min fråga :D
 
Fäljande är min bedömning av situationen.
Om en nattklubb lägger ut bilder på sin hemsida bör det betraktas såsom marknadsföring, dvs reklam, för nattklubben.
Därmed är lagen om namn och bild i reklam tilämplig, vilket innebär att man måste ha samtycke från den/de som är med på bilderna.
Det är den som använder bilden, dvs nattklubben, som är ansvarig enligt lagen om namn och bild i reklam.
Kan låta trist, men det är en sak att ta en bild, en helt annan vad man kan sedan kan använda den till.
Du kan själv läsa lagen genom att gå in på www.notisum.se och söka på "lag om namn och bild i reklam" eller klicka på bokstaven "n" iunder rubriken "lagboken".
Lycka till!
/Mattias
 
Hej

Jobbade som vimmmelfotograf för några år sedan åt ett ställe i Västerås (Bars and Stars).

Jag jobbade på det viset att jag frågade folk om de vill vara med på vimmelbild och att den sen kommer att publiceras på "krogens hemsida".

En del ville vara med och andra inte (de får man respektera). Man ska självklart ha möjligheten att kunna välja om man vill vara med på just "porträttbild" eller inte.

Dock när det gäller "översiktsbilder" på massor av folk så kan de inte säga så mycket kanske. Men det hör till god ton att radera eller plocka bort bilder som folk inte vill vara med på.

Ang. personens tillåtelse att publicera bilderna så år det bäst att fråga. Muntliga överenskommelser gäller även om det kan vara svårt att bevisa om det skulle bli tjafs.

Men de flesta som är på krogen (speciellt yngre) gillar ju att vara med bild och det är ju en fördel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.