Annons

Vad gäller för rättigheter i olika länder?

Produkter
(logga in för att koppla)

bonneswe

Medlem
Hej,
I Sverige vet jag ganska väl vad som gäller vid fotografering både gällande kommersiellt och konstnärligt. Dvs på vad, vem och var man får fotografera och vilka former av t ex modell release som krävs.

Men hur ligger det till utomlands?
Det finns lite info på wikipedia, men har något sett mer utförlig information som även hänvisar till olika länders lagtexter?

Mvh
Jesper

De flesta civiliserade länder har likartade regler som Sverige, dvs det är fritt fram att fotografera allting på offentliga platser[1]. För publicering av bilderna varierar det mer. En del länder har regler om att man inte får publicera bilder av hus utan husägarens tillstånd, t.ex.

Vilket (eller vilka) länder är det du vill veta mer om?

[1] Med undantag för skyddsobjekt eller motsvarande.

Just nu bor jag i Spanien och där har mycket förändrats genom den s.k munkavlelagen som togs ibruk 1juli 2015. Finns kanske fler länder med absurda inskränkningar.
Jag ville mest veta om det fanns någon som satt inne med informationen och/eller hade en fotosajt på nätet som hade en uppdaterad förteckning.

/Jesper

Nej, bland annat får du inte fotografera (eller publicera bilder på) poliser vilket ju är en ganska rejäl inskränkning i demokratin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar