Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller bilder tagna på uppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Vad gäller för bilder tagna på uppdrag?

Hej!

Vilken rätt har jag som fotograf i detta fall?

Jag plåtar på uppdrag åt ett musikproduktionsbolag, bilderna ska ingå i två musikvideos.
Bilderna är dels på en musikduo (ena videon) dels rena miljöbilder utan människor (andra videon).

Vi skriver avtal om att bilderna endast får användas av beställaren på detta sätt.
I avtalet står ingenting om vad jag som fotograf får göra med bilderna.

Vad gäller då?
Får jag t.ex. lägga ut dom i min portfolio?
Sälja dom till andra?
Alltså göra vad jag vill med dom?

Tacksam för svar.

Jesper

Senast ändrad:
Ok, jag ser när jag läser min fråga att när det gäller bilderna på tjejerna i duon så måste jag väl ha deras tillstånd för att lägga ut bilerna på nätet...

Men frågan kvarstår:

Måste vi som fotografer skriva in vår rätt till våra egna bilder när vi fotar på uppdrag eller behövs det inte?

Hur gör alla Ni som har fotouppdrag?

Jesper

Om det inte står i kontraktet att de vill ha ensamrätt under viss tid eller annat så är det väl fritt fram?
Ingen kan ju säga att det var uderförstått att de skulle ha ensamrätt om det inte står med. Däremot kanske man kan vara försiktig när man tar upp det. Kanske lägga till en punkt för bådas bekvämlighet i efterhand?

Jag brukar ta med den punkten i avtalet åt antingen det ena eller andra hållet för att vara på den säkra sidan.

Om de vill ha ensamrätt antingen kort tid eller längre tid så anpassar jag priset efter det.

Hej Efwa!
Jovisst kan man ta med det i ett par rader i avtalet, jag var mest nyfiken på vad som gäller "default", om man inte skriver något om det.

Men det borde ju vara som Du skriver att om det inte står något så är det fritt fram för fotografen.

Någon annan som har åsikter/kunskap om detta?

Jesper

För intresserade så har Staffan Teste svarat på frågan i Expertforumet.

Tack för snabbt svar , Staffan!

Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar