Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fotar jag på Island

Produkter
(logga in för att koppla)

mlgs

Medlem
Hej!

Jag skall åka till Island i sommar c:a 1v, frågan är då om ni där ute kan ge lite tips på vart man skall fara för att resan skall bli oförglömlig ur fotosynvinkel, förutsättningar:

Svärmor är med
Hustrun är med, hennes passion är islandshästar, ridning skall klämmas in.
Sonen är med 2,5år, dock är det en del av svärmors uppgift!

Detta ger i handen att det inte kommer att bli så strapatsrikt....

Som sagt alla tips och länkar emotages vänligen// Michael

var där för ett par år sedan, o kanske hamnar där i sommar igen...
men en sak som du definitivt inte ska missa är 'the golden circle' eller liknande. Flertalet bussbolag kör denna dagstur som visar upp vad som gör island så speciellt. geysern som gav geysern sitt namn, största vattenfallet, en riktigt vacker kreatersjö mm. helt gångbart för alla åldrar såvida inte ngn är rullstolburen

/G

Håller med om ovanstående tips till 100%. Finns ganska mycket sådana turer.

Dessutom tyckte jag att blå lagunen var ganska plåtbar för att vara ett turistställe, men framför allt skönt ställe att besöka alldeles oavsett fotandet.

Sista tipset är att det från Reikjavik finns valskådarturer om man är morgonpigg och sugen på att plåta valar. (Ta med regnskydd om du har det för kameran).

/Jonas

Bilagor

• DSC00481.JPG
    DSC00481.JPG
    40.7 KB · Visningar: 355
Önskar själv att jag hade min fotoutrustning med mig då jag med företaget jag då arbetade för åkte till Island för ca 10 år sedan. Vi gjorde också en busstur på ett antal timmar som ovanstående redan föreslagit.
Jag gjorde en sökning på Flickr på Iceland och fick 717775 svar.
Kika där och du kommer få mycket inspiration till platser att besöka!

http://www.flickr.com/search/?q=iceland

må säga att landmannalaugur är ett riktigt vackert ställe, men passar inte riktigt in i din kategori med familjen. Ren bergsvandring med underbara vyer.

om du skulle pallra dig dit, se till att hyra fyrhjulsdrivet. Med nytaget körkort var det sjukt ballt att köra där, speciellt över bäcken modell större precis vid campingstället.

Är som sagt kanske på väg dit igen, men kommer då satsa på östra delen av island. ngn som varit där o kan tipsa om ngt ?

må säga att landmannalaugur är ett riktigt vackert ställe, men passar inte riktigt in i din kategori med familjen. Ren bergsvandring med underbara vyer.

om du skulle pallra dig dit, se till att hyra fyrhjulsdrivet. Med nytaget körkort var det sjukt ballt att köra där, speciellt över bäcken modell större precis vid campingstället.

Är som sagt kanske på väg dit igen, men kommer då satsa på östra delen av island. ngn som varit där o kan tipsa om ngt ?

Östra delen är ganska tråkigt. Inte mycket att titta på. Finns några lax/öringälvar. När jag åker tillbaka skippar jag hela östra Island och koncentrerar mig på västra halvar. Myvatn/Vattnajökul och västerut. Detta är förstås min högst personliga åsikt. /FW

Jag tycker nog man ser mycket från bilen utan några större besvär. Om man vill bada behöver man inte kryssa älven utan kan gå den sista biten, gångbro över älven finns. /FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar