Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad finns det för sätt att öka skärpedjupet genom att ta fler exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

roffen2

Medlem
Jag blir inspirerad av de häftiga makrobilderna på insekter med skärpa över t ex hela huvudet. Jag är erfaren nybörjare och har provat att ta några exponeringar med olika fokus och sen baka ihop dom i Elements (8). Det funkar ju någotsånär för mej på lite längre avstånd, men hur kan man göra med makrobilder utan att skaffa sig dyr utrustning?

Finns det kameror som kan automatiskt ta ett antal exponeringar med olika fokusering? Ungefär motsvarande gaffling med olika exponering. Allt finns väl färdigt i kameran, autofokusmekanik och elektronik... Borde bara vara en mjukvarufråga att fixa så att jag kan ställa in - ge mej 50 exponeringar där fokuspunkten flyttas +/- 25 mm från den fokuspunkt som kameran låser på. Eller?

Och, vad är tipsen för att klara det här med "vanlig utrustning"? Gjutjärnsstativ och betonggolv, antar jag. Hur gör man minsta justeringen av fokus på objektivet? Duger Elements eller finns det bättre specialprogram?
 
Jag är absolut ingen expert, men jag skulle gissa på att omfokuseringen inte sker i kameran/med objektivet, utan istället genom att kameran flyttas några mm över en räls eller liknande.
 
Jag blir inspirerad av de häftiga makrobilderna på insekter med skärpa över t ex hela huvudet. Jag är erfaren nybörjare och har provat att ta några exponeringar med olika fokus och sen baka ihop dom i Elements (8). Det funkar ju någotsånär för mej på lite längre avstånd, men hur kan man göra med makrobilder utan att skaffa sig dyr utrustning?

Finns det kameror som kan automatiskt ta ett antal exponeringar med olika fokusering? Ungefär motsvarande gaffling med olika exponering. Allt finns väl färdigt i kameran, autofokusmekanik och elektronik... Borde bara vara en mjukvarufråga att fixa så att jag kan ställa in - ge mej 50 exponeringar där fokuspunkten flyttas +/- 25 mm från den fokuspunkt som kameran låser på. Eller?

Och, vad är tipsen för att klara det här med "vanlig utrustning"? Gjutjärnsstativ och betonggolv, antar jag. Hur gör man minsta justeringen av fokus på objektivet? Duger Elements eller finns det bättre specialprogram?

Flytta motivet eller kameran. Det är i princip omöjligt att göra så fina justeringar med fokusringen. Och skulle du försöka kommer du upptäcka att brännvidden ändras med fokus.
 
Flytta motivet eller kameran. Det är i princip omöjligt att göra så fina justeringar med fokusringen. Och skulle du försöka kommer du upptäcka att brännvidden ändras med fokus.

Jag hoppar in här med en fråga.
jag är med på att brännvidden ändras med fokus, MEN om du flyttar kamera eller motivet då ändras ju utsnitet, dvs samma fenomen, tänker jag fel?

tar ex combine zp hänsyn till detta och korrigerar det?

roffen2- prova att ladda hem combine zp, det är ett focus stacking program som många tycker är bra!
jag har det men har inte haft tid att prova det, där av min fråga.
 
Jag hoppar in här med en fråga.
jag är med på att brännvidden ändras med fokus, MEN om du flyttar kamera eller motivet då ändras ju utsnitet, dvs samma fenomen, tänker jag fel?

tar ex combine zp hänsyn till detta och korrigerar det?

roffen2- prova att ladda hem combine zp, det är ett focus stacking program som många tycker är bra!
jag har det men har inte haft tid att prova det, där av min fråga.

Tänk dig att du skivar motivet, tar bara tex 0.5mm i taget. Varje skiva får då samma förstoring. Det du fotar är 3-5mm stort och är på kanske 200mm avstånd så då spelar det ingen roll att de bakre skivorna inte minskar i storlek.

Så tänkte jag, och nu är det dags för ett besvärligt motiv som ev knäcker min teori. Fota en penna eller något annat cylindriskt med denna metod framifrån. Då blir alla snitt lika...
 
Jag tycker Combine zp funkar fint för att skapa större skärpedjup av fler bilder tagna med olika fokusering (genom att ändra fokus eller genom att ändra avståndet mellan motiv och objektiv). Jag misstänker att Combine zp inte tar hänsyn till ev. ändring av utsnitt vilket kan ske då fokus ändras (brännvidd kan ändras något när fokus ändras). Men eftersom fokusdjupet är så kort vid macrofotografering är det endast en liten del av varje exponering som bidrar till själva bilden, varmed ev. effekt av ändring av brännvidd inte borde bli så märkbar.
 
Tänk dig att du skivar motivet, tar bara tex 0.5mm i taget. Varje skiva får då samma förstoring. Det du fotar är 3-5mm stort och är på kanske 200mm avstånd så då spelar det ingen roll att de bakre skivorna inte minskar i storlek.

Så tänkte jag, och nu är det dags för ett besvärligt motiv som ev knäcker min teori. Fota en penna eller något annat cylindriskt med denna metod framifrån. Då blir alla snitt lika...

Min erfarenhet av att lägga ihop flera exponeringar med förflyttad skärpa är att faktiskt medvetet köra med helt öppen glugg. Alltså medvetet få så kort skärpedjup som möjligt. Låter kanske lite motsägelsefullt när man vill få så mycket skärpedjup som möjligt men min teori är så här.

Skapa så kort skäpedjup som möjligt. Detta hjälper mjukvaran att "hitta" skivan av skärpa. Det resulterar i fler exponeringar men det har programvaran inga problem med (möjligtvis du).

Instinkten säger att kanske köra på liten bländaröppning för att hjälpa programmet men detta resulterar enligt min erfarenhet att skäpejusteringens påverkan på brännvidden resulterar i "rester" av olika exponeringar syns i bilden. Särskilt i skarpa kanter av objekt i bilden.

Jag får nästan alttid mer fel i de sammanslagna bilderna när jag "stackar" få bilder med långt skärpedjup än när jag "stackar" många bilder med kort skärpedjup.
 
Jag är fascinerad av Johans bilder så på min fråga vid en bildkritik om förflyttningen mellan delexponeringarna blev då svaret 20 - 40 mikrometer. Bilden var sammanslagen av 121 exp. Påverkar nog inte utsnittet så mycket.
 
Min erfarenhet av att lägga ihop flera exponeringar med förflyttad skärpa är att faktiskt medvetet köra med helt öppen glugg. Alltså medvetet få så kort skärpedjup som möjligt. Låter kanske lite motsägelsefullt när man vill få så mycket skärpedjup som möjligt men min teori är så här.

Skapa så kort skäpedjup som möjligt. Detta hjälper mjukvaran att "hitta" skivan av skärpa. Det resulterar i fler exponeringar men det har programvaran inga problem med (möjligtvis du).

Instinkten säger att kanske köra på liten bländaröppning för att hjälpa programmet men detta resulterar enligt min erfarenhet att skäpejusteringens påverkan på brännvidden resulterar i "rester" av olika exponeringar syns i bilden. Särskilt i skarpa kanter av objekt i bilden.

Jag får nästan alttid mer fel i de sammanslagna bilderna när jag "stackar" få bilder med långt skärpedjup än när jag "stackar" många bilder med kort skärpedjup.
Tack för alla svar!
under jul ledigheten ska det fotas en del macro här hemma... när fru och barn sover ;)
mvh Daniel
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar