** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vad förvänta sig av film som gick ut för 34 år sedan?

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Hallå hallå
Jo det är så att jag köpte en väska med fotogrejjer på en loppis förra sommaren och jag kom precis på att det faktiskt låg en 120-rulle i den. Den har sedan i somras lagrats i min kyl men jag har ingen aning om hur den har legat innan dess. Filmen är Kodacolor-X, 20 DIN med ett bäst före-datum på SEP 1973.

Jag har precis köpt en Holga och kom nu på att jag kanske kan använda rullen. Dock har jag rätt så rejäla tvivel på att det kommer komma ut någonting öht från den då den är såpass gammal och troligtvis inte korrekt lagrad, men frågan är vad ni tror? Jag vet att det är rätt så mycket en gissningslek, men någon kanske har haft en liknande situation?

Annars kanske någon har ett intresse av att köpa gammal film? :D

MVH

Likvärdigt byte.

Hej, kul att du fått tag i en gammal film som du inte vet hur den förvarats. Själv har jag en julgran från december 2008 i mycket bra skick som ligger ute på tomten som du gärna får byta till dig mot filmen. Ska vi slå till?
/nic

Hallå hallå
Jo det är så att jag köpte en väska med fotogrejjer på en loppis förra sommaren och jag kom precis på att det faktiskt låg en 120-rulle i den. Den har sedan i somras lagrats i min kyl men jag har ingen aning om hur den har legat innan dess. Filmen är Kodacolor-X, 20 DIN med ett bäst före-datum på SEP 1973.

Jag har precis köpt en Holga och kom nu på att jag kanske kan använda rullen. Dock har jag rätt så rejäla tvivel på att det kommer komma ut någonting öht från den då den är såpass gammal och troligtvis inte korrekt lagrad, men frågan är vad ni tror? Jag vet att det är rätt så mycket en gissningslek, men någon kanske har haft en liknande situation?

Annars kanske någon har ett intresse av att köpa gammal film? :D

MVH

Jag tror att om filmen har varit förvarad i kul och inte frys, då kan du nog bara kasta filmen.

Det är tråkigt att du bara har en film.
Om du hade flera kunde man ju gjort en del prov exponeringar och framkallat. Sen kunde man ju använda resten till lite kreativa övningar.

Hittade själv en gång en 10-år gammal film i en kamera med några bilder på. Den körda jag vidare på och framkallade.
Resultatet var att de bilder som legat exponerade länge hade kraftiga färgstick medan de somm var exponerade senare bara hade små färgstick. Så exponerad film är betydligt känsligare än oexponerad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar