Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad förvänta av digitallabb

Produkter
(logga in för att koppla)

Eveningstar

Aktiv medlem
Vad kan man egentligen förvänta sig av digitallabben idag.

Det är tredje gången jag beställer lite större bilder nu (20x30) och jag har haft lite blandade erfarenheter.

Första gången var från abs. billigaste stället man kan hitta. korthuset 19:- per bild.
Resultatet blev helt ok.

Andra gången, korthuset igen, jag menar 10:- mindre än de flesta andra och utan för mycket att klaga på men denna gången var bilderna helt förstörda.
Stora ljusa linjer över hela bilderna, färgförskjutningar, vita skarpa streck helt utan färg, konstiga färgövergångar som mest såg ut som om nån hade tagit och valt grönt och sen ändrat "hue" till gult eller nåt. Helt oanvändbart.
Jag klagade givet vis och de körde dem igen utan kostnad (som tur va annars hade jag blivit sur), men när jag såg bilderna blev jag inte så glad iaf. Först så hade de kört dem och fått precis samma knasiga resultat (nej det var inte mina bilder det var fel på), sen hade de kört om dem igen med korrigeringar och då var det lite bättre... ungeför så det la sig precis under acceptabelt-nivån. Orkade inte klaga mer.

Nu nyligen fick jag ett uppdrag av en kusin som ville ha bilder på sin unge, och denna gången tänkte jag prova nåt bra istället. Proprint blev det då jag hört folk lovorda dem. Konverterade till deras färgprofiler och angav att jag inte ville ha korrigeringar gjorda.
Och när jag fick bilderna?
Liknande ljusa stora sträck över bilderna som med korthuset (fast inte alls lika märkbara), och så var alla bilderna mosade i ena hörnet. Gud vet om det var postens eller proprints fel... kuvertet såg nämnligen inte så mosat ut i den änden och med bilderna låg det en stor wellpapp bilt som såg ganska intakt ut med...

Så min fråga är; vad kan man egentligen förvänta sig?

Ska jag klaga över ojämnheterna? Bråka med posten om kantstöttheten?

Det jag tycker är mest trist är att jag måste beställa om bilden till höstlotteriet eftersom jag inte precis vill ge bort nånting jag inte är nöjd med.

// Kristoffer som överväger att börja fota analogt
 
Eveningstar skrev:
Liknande ljusa stora sträck över bilderna som med korthuset (fast inte alls lika märkbara), och så var alla bilderna mosade i ena hörnet. Gud vet om det var postens eller proprints fel... kuvertet såg nämnligen inte så mosat ut i den änden och med bilderna låg det en stor wellpapp bilt som såg ganska intakt ut med...

Har också beställt 20x30 från ProPrint och fått 2 av hörnen mosade.. Inte speciellt skoj, kan inte minnas att mitt brev var skadat heller.. Kanske blir när dom trycker ner bilden i "brevet"..

Några sträck har jag däremot inte sett till, det var fin kvalitet på bilderna..
 
skicka tillbaka bilderna till proprint (eller skanna dom och mejla) så hjälper dom dig.
dom är bland sveriges bästa när det gäller service och kommer hjälpa dig att lösa problemet.
 
Ring till labbet och säg som det är. Skulle inte tro att något labb trycker ner knövliga bilder i förpackningen. Nej det är med all säkerhet Posten som hanterar försändelsen brutalt.

Om det är fel på bilder så angrip labbet direkt.

Jag jobbar i labb och jag vet att om man gör fel på något sätt så kan man läsa om det här dagen efter. Så alla labb med lite självaktning gör nog sitt bästa i alla avseenden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.