Annons

Vad för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare på detta med foto. Har på sista tiden börjat fota mer och mer med min "skitkamera" en 1.3mpix digital historia. Nu är jag ute efter något bättre. Det första jag vill är att kameran har mycket optisk zoom, minst 6x. Detta framförallt för att jag sysslar lite med sk flightspotting altså fotar flygplan, och då kommer man inte alltid så nära. Sen så vill jag att kameran ska vara snabb mellan bilderna då jag förmodligen kommer att fotografer en del sport. Altså man ska kunna ta två bilder efter varandra. Jag kan acceptera typ 1s väntetid men inte 3! Den får kosta runt 5000:-
Det är ingen brådska, hade tänkt att skaffa den vid jul, det är ju alltid bra ;) Har ni experter några tips ?

PS. Tittade lite på Fuji s5000, men många säger att bildkvalitetn är dålig. Och av de blider jag sett är det nog några som är tveksamma.

Tack på förhand /Magnus
 
Hittade Minolta DiMAGE Z1 också!
Den ser helt klart intressant ut. Den är mycket snabb, vilket jag tycker är mycket viktigt. Någon som har erfarenheter av den ?
 
Jag kikade på testbilderna som Cyberphoto har tagit med Minolta Z1, Fuji S5000 och Olympus C740.
På bilderna där 10x zoom används så har både Z1 och S5000 grymt mycket kromatisk abberation (stavas det så?) medans C740 ser mycket bra ut.
Det syns väldigt tydligt på bilden där dom har zoomat in på parabolen och två vita stolpar.
Olympus objektiv verkar vara ett strå vassare helt enkelt, vilket för mig är betydligt viktigare än hur kameran ser ut.


Mvh
Magnus
 
Är det så enkelt att säga att det är mer eller mindre kromatisk abberation?

Vilken roll spelar ljuset som fotot är taget i?

På Z1:ans kort är det klarblå himmel och m a o väldigt ljust ute. På bilden med Olympus är det något slags molndis.
 
Titta på Scandvik-logon i parabolen - vit text mot svart parabol. Där tror jag inte att ljuset spelar någon roll. Minoltans bild ser inget vidare ut, Fujis något bättre. Däremot ser man Scandvik texten tydligast i Fujis bild.

Mvh
Magnus
 
Nu vet jag inte vad som hände. Ursäkta. Jag backade i webbläsaren och råkade visst posta om ett gammalt meddelande. Hmm.

Men när jag nu ändå postar ett nytt inlägg så kan jag fortsätta lite på ämnet om olika ljus.

Om man jämför direkt solljus med riktad blixt contra allmänt dagsljus och softad eller oriktad blixt eller vad man ska kalla det. Ja jag vet jag är en amatör och har inte alltid begreppen klara för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.