Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för fjällvandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Jag skall på fjällvandring i jämtlandsfjällen om en månad. Vi kommer att vara borta drygt, en vecka gå leder och bo i tält.

Två gånger tidigare har jag haft med mig en liten digital kompaktkamera, men är inte nöjd med resultatet.

Första gången, för tjugo år sedan, hade jag med mig en FE2 med ett antal fasta optik, samt mellanringar och slet under bördan.

Vad är en lämplig utrustning, med tanke på att vi skall vara självförsörjande i nästan en vecka, med något stopp på en fjällstation.

Amatör, så jag tjänar inga pengar på mina bilder. Då jag plåtar med film brukar det gå mellan 1-2 rullar / dag.

Bilagor

• midsommar_pa_fjallet.jpg
    midsommar_pa_fjallet.jpg
    13.1 KB · Visningar: 934
Hej!

Jag kommer att vara i samma situation som du fast med skillnaden att jag kommer släpa på en massa fiskeutrustning också!

Mitt tips angående kamera är en liten lätt DSLR typ Olympus E500, Canon Eos 350D, pentax osv. Dessa väger typ ingenting och tar liten plats. De är även väldigt batterisnåla.

Hoppas att det hjälpte!

MVH Uffe

Kanske FE2 och bara ett par fasta gluggar? Efter en titt på din profil föreslår jag en 24 och en 180. Det kommer man långt med. Eller rentav bara 24:an.

Eftersom du har nikon af-gluggar skulle jag rekommendera en d50 eller d70 om du har råd. En d200 är ju jättetrevlig och påminner om f100 tror jag men den är både tyngre och batteritörstigare.
Kitgluggen 18-70 till d70 är ju bra och smidig så en sådan skulle jag nog skaffa till en fjällvandring.

Hoppas du får en bra tur.
/Johan

Jag använder 350D och Sigmas 18-200mm. Det väger omkring 1kg. Hur mycket har du tänkt att ge för ny utrustning? Blir D50 och 18-200 mm objektiv för drygt 3000 för dyrt?

re: D70s

Hur mycket minneskort / batterier behövs för en vecka. Någon bra tumregel / egen erfarenhet Har dessutom funderingar på RAW-format om jag väljer en digital kamera.

Mvh Casi

Re: re: D70s

Hej,

Det beror förstås helt och hållet på hur mycket du fotar! Ta med åtminstone 2 batterier och minneskort till minst 500 bilder. Man tar fler bilder när man fotar digitalt än analogt, men samtidigt kan man radera misslyckade bilder redan under turen om minnesutrymmet börjar ta slut (men då gäller det att ha tillräckligt med batteri för det).

Om du är en någorlunda van fotograf som jobbat en del digitalt bör du absolut fota i RAW då det ger mycket större möjligheter att korrigera bilderna i efterhand. Annars skulle jag råda dig att använda JPEG till att börja med.

När det gäller utrustning är ett tips en EOS 350D och ett Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS (eller 17-55/2.8 IS om du vill bära och betala mer). Jag prioriterar hyfsad vidvinkel framför långa telen på fjällvandringen.

En kompakt väska som du kan fästa i ryggsäcken (med ett par remmar och karbinhakar) och bära på magen gör att kameran alltid är tillgänglig. LowePros väskor med regnskydd har fungerat bra för mig.

mvh

/Erik

Re: re: D70s

Casimir skrev:
Hur mycket minneskort / batterier behövs för en vecka. Någon bra tumregel / egen erfarenhet Har dessutom funderingar på RAW-format om jag väljer en digital kamera.

Mvh Casi

Hej Casimir!

Jag och ett par komisar var nyss i Jämtlandsfjällen och vandrade. Vi var där i 4 dagar, D70 med tre batterier, körde RAW hela tiden och fyllde 2 st 1GB-kort + ett 128MB, det blev c:a 400 bilder och batteriet har jag inte bytt än, så det hade räckt bra med ett reservbatteri.

Ha det så bra i fjällen!
/Göran

Menar du verkligen att du kommer att köpa en digital utrustning 4 veckor innan vandringen?
Bortsett från alla dessa pengar (och att D70 har bra batterikapacitet),
så är det väl alltid bättre att bekanta sig med utrustning ordentligt innan.

Vad är det för fel din nuvarande utrustning?
Med 35:an, 105:an och FE2:an kommer du mycket långt.

mvh
Lars

Re: D70s + kitoptik

Jag valde att köpa en D70s med 18-70 optiken, samt 2 st 1 Gbyte minneskort. Skall komplettera med extra batteri innan avfärden.

Min FE2 är mycket sliten, och jag är inte säker på att den klarar sig. Definitivt inte utan MD12 vilket blir en hel del extra dödvikt.

F100 är en bra kamera tillsammans med 24, 50, 85 och 180 mm. Nackdelen är allt efterarbete med att scanna in bilder från ca tio rullar diafilm :-(

Tack för alla tips :)

Mvh Casi

Här står ryggan packad o tåget går om en timma!

I fotoväg blir det:

D70s
Nikon 18-70
Sigma 150 macro
Tamron 200-500
Stativ manfrotto 190 proB + kula manfrotto 488RC4
+filter,minneskort (tot 2,5GB), 4 batterier, reflektor, trådutlösare,regnskydd mm.

10 dygn ensamvandring i Sarek - det blir svettigt i första uppförsbackarna! :D

/Per

Till sådant använder jag OM1 28, 50 & kanske 135.
Vandringsstav i alu. med kvarttumsskruv.
Dia.

Liten lätt smidig
Som din FE2. MD12 är inte det batteripack med motor? Det hade jag inte behövt i fjällen. Men jag fotar å andra sidan inte djur om de inte råkar dyka upp.
Har du ingen frammatningsarm?

Re: FE2

Frammatningsarmen fungerar inte och ibland får ljusmätaren för sig att inte fungera. FE2 är ett underbart verktyg, men efter tjugo års tuff tjänst så är tillförlitligheten inte 100%.

Huvudsakliga anvädningsområdet för den är som ett extra hus för T-MAX tillsammans med 35:a eller 85:a.

Mvh Casi

Re: Vad för fjällvandring

Jag kom tillbaka för några dagar sedan efter fyra dagar i Jämlandsfjällen och över på norska sidan.

Jag hade med mig en D70s med 18-70 optik, 2 st 1 Gbyte minneskort och ett extra batteri. Inga problem med batterikapacitet, men RAW-filer så var antalet minneskort i minsta laget. Ca 100 bilder / dag gjorde att jag fick använda jpeg för vissa bilder.

Bilagor

• dsc_0168.jpg
    dsc_0168.jpg
    34.3 KB · Visningar: 263
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar