Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för CF minne till 350D? Ultra eller extreme...

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Vad ska man satsa på för minne till 350D? Jag har ett kingston Elite pro 512 i min Ipaq 2210 handdator och det fungerar väldigt bra! Har även läst att Lexar har fina minnen, dock har jag dålig erfarenhet av deras SD minnen. Kanske bara var ett oturs fall att det gick åt skogen. Men vad är skillnaden mellan Sandisk Compact Flash 1GB Extreme III och Sandisk Compact Flash 1GB Ultra II

Vilket ska man satsa på? Är ju ganska liten prisskillnad...
 
Jag har ett Extreme III och ett Ultra II till min 20D. Såvitt jag vet är det ingen skillnad mellan dem i kameran. Möjligen är Extreme-kortet något lite snabbare när jag kopierar bilderna till datorn (eller så är det bara önsketänkande).

/Anders
 
Det ska kunna göra skillnad vid nedladdningen till datorn men inte i kameran.

Det är en annan sak med SD-korten i mark II:eek:rn. Så nu har jag köpt ett 1GB Extream till min 1D mark II, men till 20D kör jag bara Ultra II.
 
350D ligger nog på ca 3-3,5 MB/s i läs- och skrivhastighet, dvs inte i närheten av Ultra II (9/10 MB/s) och ännu längre ifrån Extreme III (20 MB/s). Ett Ultra II duger alltså mer än väl.

Inte ens en 1Ds Mark II kan utnytta ett CF Ultra II fullt ut.
 
Hmm, vilka kameror drar full nytta av ett extreme III? Står ju att det är för fotgrafer som kräver hög presetanda. hehe
 
Útan att ha en egentlig aning gissar jag på att ingen befintlig kamera utnyttjar Extreme III fullt ut :)

Det kan ju ändå ha lite betydelse om du kopierar bilderna lite snabbare till en bärbar dator med Extreme III än med Ultra II (om du har bråttom och slut på utrymme).

/Anders
 
Har läst många tester, båda korten klarar mer än kamerorna gör, skillnaden ligger i att extreme tål nästan vad som helst, även hård kyla som någon nämde innan, så vad som avgör är vad du vill betala.
 
Eftersom det skiljer så lite i pris kan man gott köpa extreme tycker jag. Loggan är snyggare! Sen kanske CF-kortet överlever kameran och då kanske du får nytta av den högre hastigheten.
 
AFE skrev:
Útan att ha en egentlig aning gissar jag på att ingen befintlig kamera utnyttjar Extreme III fullt ut :)

Canon Eos 1D mark II och 1Ds Mark II når ca 8,3 MB/s enligt Rob Galbraith och 10,8 enligt CAP&Design Proffsfoto med Extream III och SD-kort.Det är så bra det blir idag.
 
Jag köpte faktiskt Extreme III till min 300D fast jag vet att det inte gör skillnad i kameran. Prisskillnaden på en 50 lapp kändes så liten i sammanhanget att jag tyckte jag lika gärna kunde köpa det "värsta". Kanske tjänar jag några sekunder i nedladdningen till datorn från min kortläsare i alla fall.
 
Beror på hur stort man köper, jag köpte ett 2GB Ultra och då tyckte jag inte att ett extreme vars kraft jag aldrig utnyttjar med min 350D var värt 300-400kr extra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.