Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för bildstil / Tips på bildstil för "bäst" resultat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Är helt ny på det här med foto och tänker mig att jag inom en snar framtid ska lära mig det här med Raw filer.

Men till dess har jag en fråga angående olika bildstilar som går att ändra i min kamera, en Canon 70D.

För att uppnå så bra JPEG bilder direkt ur kameran som möjligt vad skulle ni föreslå?

Det jag kan välja mellan är följande:

Auto
Standard
Porträtt
Landskap
Neutral
Naturtrogen och slutligen Monokrom. Sedan kan jag också ställa in 3 st egna val verkar det som.

Vad skulle ni föreslå? För bästa möjliga bilder direkt ur kameran när det kommer till JPEG.

Tack på förhand.

Mvh Johan

Sorry om detta inlägg hamnat under fel kategori.

Det kan bara du svara på, för det är ju du som avgör vad som är en bra bild i ditt tycke.
Enklast är att du tar en bild av ett eller flera motiv som du tycker om, och då gör du det i råformat (RAW).
Sen öppnar du bilden i programmet Digital Photo Professional (följer med Canonkameror utan extra kostnad). När du har en RAW-fil öppnad där, kan du i efterhand lägga på vilken bildstil du vill, så du kan experimentera tills du är nöjd eller tröttnar, vilket som nu kommer först.

Det är inte omöjligt att du kommer fram till olika resultat beroende på vad det är för motiv du har tagit bilder på. Det är ju inte enbart en slump att det exempelvis finns färdigbakade bildstilar som heter Porträtt eller Landskap...

Det går inte att säga vilken som är "bäst". Det beror lite på vad du vill göra med bilden i efterbehandlingen och/eller vilken typ av motiv du fotar. Porträtt och landskap säger ju sig självt lite grann. Neutral och naturtrogen är två snarlika varianter där kontrast, skärpa och färgmättnad är återhållsam - dessa lägen är främst för att ha en så neutral bild som möjligt för vidare efterbehandling - och ja, det går alldeles utmärkt att bildbehandla även jpg-filer.

Dessutom kan du ju för varje bildstil ställa parametrar såsom kontrast, skärpa, färgmättnad och vad det nu mera var...

"Standard" funkar bra som allround jpg tycker jag.

Smaken är som baken - jag kör landskap på allt mitt fotande. Gillar punchen på de blåa och gröna färgerna på landskapsmotiv och tycker att hudtoner för porträtt blir bäst med landskap. Porträttalternativet vid porträtt ser överhuvudtaget inte bra ut enligt min smak, om du inte tycker det är snyggt med röda ansikten :) Pröva rådet du fick tidigare att laborera med de olika stilarna i DPP. Du kanske inte alls tycker som jag ;)

Mvh Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar