Annons

Vad e skillnaden på CB och CFE optik!?

Produkter
(logga in för att koppla)

pasi

Aktiv medlem
Vad e skillnaden på dessa optker!??
Hasselblad Planar CB 80mm 2.8 T*
Hasselblad Planar CFE 2,8/80 T*
 
Saxat från "Hasselblad 500 series camera models":
The CB line of lenses is similar to the CFi line but lacking the F setting and the interlock between aperture and shutter-speed ring.

Skillnaden mellan CFi och CFE är i sin tur att CFE har elektroniska kontakter för att fungera med 200-seriens inbyggda exponeringsautomatik.

Kort sagt, CFE-objektiv kan användas på kameror med ridåslutare och dessutom med 200-seriens automatik. CB går inte att låsa i F-läge (för ridåslutare) och har ingen ihopkoppling mellan slutartids- och bländarringarna.

/Klas
 
jag har för mig att Hasselblad försökte skapa en serie billigare mer prisvärde objektiv utifrån CF-serien. De gjorde CB-serien med vad jag har läst något enklare coating samt att man inte kan låsa den öppna slutaren för användning på 200-seriens kamerahus. De gjorde åtminstone tre brännvidder: 60, 80 och 160mm. De ville att objektiven skulle säljas tillsamman med deras instegsmodeller, bla 501. Tror inte att CB-serien säljs längre, försäljningen gick överlag inte så bra.

CFE är en utveckling från CF, och jag tror skillnaden är bland annat en annan reflexdämpande färg i objektiven samt elektriska kontakter i fattningen för kommunikation med hus som är mer elektroniska, bla 200-serien.

Googla vidare så lär du finna.
 
Om jag förstått det riktigt så är ett CB80 lika som ett CF80, optiskt sett!
CB80 saknar diverse skydd och sådant inne i optiken, men har för övrigt samma optiska egenskaper.
 
Utseendemässigt ser CB-objektiven ut som CFi/CFE förutom F-läge och koppling mellan tid och bländare. Som jag förstår det är CB en lågbudget-variant av CFi med något enklare konstruktion. Enligt Hasselblads produktkatalog har CFi 2.8/80 7 linselement medan CB 2.8/80 bara har 6. Det äldre CF 2.8/80 har 7 element.

/Klas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.