ANNONS
Annons

Vad betyder meddelandet i PS CS när jag använder Adobe JPG?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsnyhlen

Aktiv medlem
När jag ska öppna mina bilder som jag tagit med inställningen Adobe JPG i Photo Shop CS, så dyker det upp ett meddelande som säger:

"Dokumentet "filnamn.jpg" har en inbäddad färgprofil som inte matchar den aktuella arbetsytan RGB. Den inbäddade profilen används istället för arbetsfärgrymden.
Inbäddade: Adobe RGB (1998)
Aktuell: sRGB IEC61966-2.1"

Efter detta meddelande klickar jag OK och bilden öppnas. Jag undrar om bilden då fortfarande har färgprofilen Adobe JPG, eller om Photo shop har ändrat till sRGB? I så fall undrar jag om det är något jag måste göra med bilden för att den ska behålla inställningen Adobe JPG, eller om jag bara kan ignorera meddelande.Jag vill ju ha bilden i Adobe JPG, då denna färgrymd är bättre för utskrift och tryck efter vad jag har hört. Tacksam för svar hälsningar Lars

Om du klickar OK när meddelandet sagt att den inbäddade profilen kommer att användas så är det Adobe RGB som används.

Din Photoshop är intälld att arbeta med sRGB som default, och föreslår därför en konvertering när du öppnar filen. Om du ställer om defaultinställningen till aRGB istället (någonstans i menyn för inställningar/preferenser) så öppnas filen i aRGB utan något meddelande.

vilket JPG-alternativ är rätt

Tackar för svar från både Leif och Anders. Jag undrar också om jag ska använda baslinje (standard), baslinje optimerad eller progressiv, vilket är de tre alternativ som dyker upp när jag sparar en JPG-bild (jag har alltid använt baslinje standard, men är inte säker på om detta alternativ är rätt.
mvh Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar