Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder alla förkortningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjuntorparn

Medlem
Hejsan. köpte mej nyligen en D80 på expert, och är mycket nöjd.

nu är det dax att inhandla nåra fina objektiv, då det jag fick med inte är mycket att skryta om.

ett 18-55. fick de på köpet då jag betalade 7995:- för hus, objektivet och minneskort.


ja har nu lite funderingar angående
förkortningarna som finns på objektiven..

jag är väldigt inne på att köpa:

Nikon Objektiv Af 50/1,4D

Af = Autofocus antar jag.
D = vet ej. Digital kanske?

50 är brännvidden och 1.4 är hur pass ljusstarkt det är? ju lägre tal ju mer ljusstarkt = bättre?

jag kan inte speciellt mycket än, men kommer nog lära mej jag också.

nåra andra förkortningar som har dykt upp som ja inte förstår:

IF =

ED =

AIS =

AF-S =

PC =

Micro = macro?


har olika tillverkare olika förkortningar?

Tack för svar.
 
sjuntorparn skrev:
Hejsan. köpte mej nyligen en D80 på expert, och är mycket nöjd.

nu är det dax att inhandla nåra fina objektiv, då det jag fick med inte är mycket att skryta om.

ett 18-55. fick de på köpet då jag betalade 7995:- för hus, objektivet och minneskort.


ja har nu lite funderingar angående
förkortningarna som finns på objektiven..

jag är väldigt inne på att köpa:

Nikon Objektiv Af 50/1,4D

Af = Autofocus antar jag.
D = vet ej. Digital kanske?

50 är brännvidden och 1.4 är hur pass ljusstarkt det är? ju lägre tal ju mer ljusstarkt = bättre?

jag kan inte speciellt mycket än, men kommer nog lära mej jag också.

nåra andra förkortningar som har dykt upp som ja inte förstår:

IF =

ED =

AIS =

AF-S =

PC =

Micro = macro?


har olika tillverkare olika förkortningar?

Tack för svar.


IF = Internal Focus dvs objektivet har de rörliga delarna internt och ändrar inte storlek under fokusering.

ED = Objektivet innehåller linser i sk ED-glas som är extra fint och bryter ljusets olika våglängder lika mycket

AIS = den variant på nikons fattning som kom i slutet på 70-talet. Alla AF objektiv som inte är G-objektiv (G-objektiv har ingen bländarring) uppfyller specifikationerna för att vara Ais

AF-S = Objektivet har inbyggd AF-motor

PC =

Micro = macro? jajamen


Här finns mer info om Nikons förkortningar

http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm
 
"AF-S = Objektivet har inbyggd AF-motor"


vad är skillnaden mellan AF-S och AF.

för min D80 har väl autofocusmotor inbyggd i huset? då märker ja ingen skillnaden på AF-S och AF eller?
 
sjuntorparn skrev:
"AF-S = Objektivet har inbyggd AF-motor"


vad är skillnaden mellan AF-S och AF.

för min D80 har väl autofocusmotor inbyggd i huset? då märker ja ingen skillnaden på AF-S och AF eller?
Jo det gör man. AF-S är tystare och snabbare än den inbyggda. Sen möjliggör den funktionen A/M där man har både auto och manuell samtidigt. Med ett vanligt AF måste man ändra på kameran för att skifta mellan A och M. Nu kan man låta autofokus fokusera och om man tycker den gör lite fel är det bara att vrida lite själv. Vissa tycker det är irriterande eftersom de råkar ändra fokus lite nu och då av misstag. Jag har aldrig stört mig på det men har å andra sidan aldrig haft nytta av det heller.
 
AF-S är som sagt en motor inbyggd i objektivet.
Det ger snababre och tystare fokusering än om du kör med huset inbyggda motor.
Framförallt på stora objektiv där det är mycket för husets motor att dra runt.
 
Zeiss Planar T* 1.4/85 ZF för Nikon


skulle tex ett sånt passa på min D80?

ZF ? ännu en förtkortning ja inte förstår mej på.
 
ZF är vad Zeiss kallar sin optik med Nikon-fattning - F för "Nikon F". De har andra optikserier också som t.ex ZM för Leica M-fattning.

Zeiss ZF-optiken motsvarar Nikon AI-S, dvs manuell fokusering med automatisk bländarindexering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.