Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafElfstrand

Ny medlem
Hej!
Jag ska börja produktfotografera för en webbshop på nätet som ska sälja barnkläder. Hela projektet är i startgroparna och jag har en väldigt pressad budget. Kort och gott undrar jag vad jag kan tänkas behöva i utrustningsväg och hur billigt jag kan komma undan och ändå få ett schysst resultat (gärna under tusenlappen). Har läst lite om kontinuerligt ljus etc. och undrar om det är rätt väg att gå? Sen undrar jag lite hur man ska tänka med uppsättning av kläderna. Bör man ha en docka att hänga dem på eller hur ska jag tänka? Det är ju också en kostnadsfråga såklart. I nuläget har jag ingen utrustning utom kamera och stativ. Kameran jag använder är en Olympus OM-D E-M10.

Tacksam för konkreta svar gärna med specifika produkttips. Tack att ni tar er tid.
//Gustaf
 
Jag är själv nybörjare så jag vill inte komma med några tvärsäkra svar men lite egna tankar bidrar jag gärna med. Utifrån en så tight budget får man försöka använda det man har. Absolut så kan en provdocka ha sina fördelar då det inte blir problem med rörelseoskärpa men det kan säkert vara en utmaning att få tag i en docka som du kan ställa upp naturligt och som kläderna passar bra på. Kanske gå runt till klädaffärer för barn och höra om de har någon använd modell du kan köpa billigt?

Har man en statist som kan hjälpa till tror jag det hjälper rent försäljningsmässigt att ha fina kläder på en söt unge. Problemet blir väl tålamod och få till bra poseringar för ett otränat barn. Dessutom tar det tid och det är inte alltid positivt att använda en minderårig till offentliga bilder.

Ljuset vet jag inte så mycket om mer än att det är bra att ha väl upplyst från flera håll och gärna så man kan styra vinklar och välja var skuggorna ska hamna. Du kan säkert få lite inspiration från skyltfönster i klädaffärer. Förutom att köpa blixtar (som jag vet väldigt lite om) kan man titta på blocket efter begagnade lysrörsarmaturer (jag har tex köpt metall halogenlampor från butiker i ett annat syfte). Ljusstativ finns begagnat men annars går det att snickra ihop en själv om man är lite händig.

En neutral bakgrund kan vara bra, kanske hänga upp ett lakan över en vägg?
 
Vit bakgrund, t.ex. vitt papper, gör det lättare i efterbehandlingen att fräta ut till helvitt. Då blir bilderna lättare att lägga på hemsida med vit bakgrund utan att bilderna från en gråvit bakgrund. Om du behöver ta helkroppsbilder finns det vitt golvtäckningspapper som fungerar bra (har jag själv) https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/golvtäckning/mjölkpapp-p17030

Belysning kan du använda vanliga lampor, se bara till att du har en och samma typ av lampa. Blandar du halogen med LED och glödljus så blir det svårt att få färgerna rätt då respektive ljus inte är lika vitt. Glödlampsljus är gult, lysrör grönt och dagsljus blått.
 
Det finns skyltdockor att köpa över nätet. Jag hade nog gjort det samt fota med stativ och bra lamp belysning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.