ANNONS
Annons

Vad behöver jag göra med bilden för att göra en stor förstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Tänkte göra en 70x50 cm av en bild jag tagit.
Den är tagen med en 40D, "Large", JPEG.
3888x2592 Pixlar (pixeldimension 28.8M), widht 137,91 och height 91,4 cm.
Resolution 72 pixels/inch.

Har aldrig förstorat ett kort och undrar vad jag behöver göra om jag behöver göra något.

Tex när man sparar om den efter lite skärpejustering kan man ju välja quality i CS2. Vad ställer man där och vad spelar det for roll.
Övrigt jag bör göra?

3888x2592 Pixlar (pixeldimension 28.8M), widht 137,91 och height 91,4 cm.
Resolution 72 pixels/inch.

Har aldrig förstorat ett kort och undrar vad jag behöver göra om jag behöver göra något.

Tex när man sparar om den efter lite skärpejustering kan man ju välja quality i CS2. Vad ställer man där och vad spelar det for roll.
Övrigt jag bör göra?

Kolla med firman som ska printa vilken upplösning de vill ha. Om de t.ex. nöjer sig med 130 dpi behöver du inte göra någonting. Om inte ställer du först in rätt upplösning och sedan slutformatet (i cm räknat). När bilden är i sib rätta storlek kan du lägga på extra skärpa. Vid stora förstoringar tål bilden en större radie och ett högre värde i oskarp mask.

Jag har printat ut ett par foton i 70x50 med bilder från min Nikon D60. Föst ökade jag dpi till 300 i photoshop, sen lade jag in dem i Microsoft Publisher och angav rätt format. Sen var det bara att skriva ut.

Det spelar roll för hur stor filen blir och hur många detaljer i bilden som bevaras. Lägre kvalitet ger färre detaljer och alltså mer utsmetad bild.

Glöm inte att jpeg är ett destruktivt filformat så varje gång du laddar in och sparar bilden i redigeringsprogrammet så tappar du lite kvalitet. Om kvalitetsförlusten spelar roll är bara du själv som kan avgöra.

Finns det någon anledning till att inte välja ett riktigt högt dpi-värde? Antar det, men är helt rudis på hur det hänger ihop så.....
Fick svar att de behövde minst 4000x3000.
Det blir ju betydligt mer om man ställer in 300dpi.

3888x2592 Pixlar.....

Du behöver inte göra någonting. Bara skicka in den till Crimson så blir det en jättebra bild att hänga på väggen!

3888 pixlar på 70 cm blir ca 55 pixel/cm, d.v.s. 141 pixel/tum (PPI). Crimson tar hand om interopleringen åt dig (att fixa fler pixlar när det behövs) och har man normala "hobby-krav" så duger det lika bra som att försöka fixa det själv. PPI spelar inte så stor roll som många försöker påstå. Bara man har tillräckligt antal pixlar så klarar man "alla" storlekar, och det gör man vid kanske 8 megapixel eller högre. Jag har valt att ha detta lite mer pragmatiska och "down-to-earth" synsätt, som förstås skiljer sig från "experterna" här på FS, men allt är ju en fråga om hur mycket tid man vill lägga ner och hur mycket bättre man tror/vet sig få resultatet.

Mitt försök till förklaring:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Håller med föregående talare; om man tänker på att stora bilder också ska ses från ett längre avstånd så är inte kraven på upplösningen så stora som många här vill få det till. Behöver en bild i affischstorlek normalt klara att man kan stå med näsan emot och studera varje pixel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar