Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad behöver jag för att kunna jobba som fotograf, konstig fråga kanske men.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Behöver man alltid ha de bästa grejerna.
Tex värstingkamera, bästa objektiven som finns, allra, allra bästa datorn med de allra senaste programvarorna, jättestudion med superblixtarna mm mm
Jag har en Canon 5d II + 24-70 objektivet som jag är supernöjd med.
Har länge funderat på om jag skulle kunna få till en liten studio hemma. Måste det vara högt i tak? Blixtar, någon rekommendation? Det hade ju varit perfekt att kunna tjäna liiiite pengar på den dyra utrustningen man vill ha! Måste utrustningen bli sååå dyr?
Jag behöver verkligen hjälp med detta....
Jag har ett rum hemma som jag kört lite "studiofoto" i, och alla tycker att jag tar så väldigt fina bilder, och många blir väldigt bra. Men jag har inte provat med blixtar och tror ju självklart att om jag hade dem skulle det bli sååååå himla mycket bättre. Det man inte har vill man ju ha, så är det ju. Lika när det kommer till bildredigeringen. Jag har CS3 och det funkar ju jättebra, men då tror jag att CS5 skulle självklart göra bilderna ännu bättre....... Kan jag använda andra bildredigeringsprogram, som är näst intill lika bra, men inte alls i samma prisklass? Funderar på att skaffa Mac, min PC sjunger på sista versen. Men också där är det svårt att välja, fortsätta med PC eller inte.
Många, många frågor blir det..............

dyra foto saker ger inte pengar utan dina kunder. Varför börjar du inte i andra änden o köper det du behöver NÄR du behöver det. Vad fotar du för något? i vilken(gren)har du tänkt dig slå dig in i? Om man ser till resfoto så klarar du dig så gott med bara 5D mark 2 o normalzoomen. Fast jag skulle vilja haft en vidvinkel oxå. Är det interiör så räcker det med din normalzoom o en vidvinkel o blixt typ 580ex. Är det bröllop kan det vara trevligt med en ljustark 50 eller 85 så det behövs inte så mycket mer saker. Angående dator kör jag mac sedan många år o har gjort det utan problem det gäller att välja rätt eftersom många program är oftast bara passande till ena märket.
så mitt råd är ligg lågt med utgifter bygg upp din utrustning när du vet vad du behöver o vad du behöver.

dyra foto saker ger inte pengar utan dina kunder. Varför börjar du inte i andra änden o köper det du behöver NÄR du behöver det. Vad fotar du för något? i vilken(gren)har du tänkt dig slå dig in i? Om man ser till resfoto så klarar du dig så gott med bara 5D mark 2 o normalzoomen. Fast jag skulle vilja haft en vidvinkel oxå. Är det interiör så räcker det med din normalzoom o en vidvinkel o blixt typ 580ex. Är det bröllop kan det vara trevligt med en ljustark 50 eller 85 så det behövs inte så mycket mer saker. Angående dator kör jag mac sedan många år o har gjort det utan problem det gäller att välja rätt eftersom många program är oftast bara passande till ena märket.
så mitt råd är ligg lågt med utgifter bygg upp din utrustning när du vet vad du behöver o vad du behöver.

Jag vet vad jag vill, men vet inte vad jag ska för utrustning......
Porträtt är min grej som det känns nu....
Både studio & utomhus är tanken. Måste jag använda mig av blixt, blir det så mycket bättre? Behövs det CS5 eller kan man använda sig av något annat program som är liknande? Eller är CS helt klart bäst? Även på Mac, eller vad ska man ha på en Mac?

Trött på tekniksamhället

Hejsan!

Ännu en som oroar sig för att sin utrustning inte är bra nog...

Jag jobbar som skolfotograf (vilket kanske inte är så kreativt i sig eftersom man är rättså styrd över hur bilderna "ska" se ut). Det är ofta som jag pratar med, framförallt medialärare, om utrustning. Dem frågar vad man "ska" ha för att det ska bli bra, vad jag använder o.s.v.
Mitt svar brukar alltid bli att en bra bild sitter i hjärtat och själen, inte i tekniken du använder.

Tänk hur många det finns som använder samma utrustning som du... Smaka på den tanken ett tag och tänk sen på att du måste ha något extra, något som sticker ut för att lyckas som fotograf. För utrustningen du har, har vem som helst annan också tillgång till. Men din själ, ditt bildsinne och ditt hjärta är bara ditt eget.

MVH
Lotta Johansson
www.fotogralottajohansson.wordpress.com

Det är nog en större utmaning att få (betalande) kunder än vilken utrustning man har, skulle jag gissa iaf. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar