Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad behöver jag för att göra avdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej,

Planerar att göra en del investeringar i mitt bolag, och en del av dessa är begagnade prylar från privatpersoner.

* Vad behöver jag för att kunna göra avdrag för dessa köp?
* Kvitto som jag ber personen skriva?
* Hur ser detta ut?
* Hur gör jag/vi med momsen?
* Annat att tänka på?

Jättetacksam för svar!

Mvh Andreas

Ja, ett kvitto krävs. Behöver inte vara något märkvärdigt, köp ett kvittensblock hos en bokhandlare om du är osäker.

Om det inte handlar om jättedyra maskiner eller liknande, så kan du oftast skriva av hela inköpspriset direkt och behöver inte periodisera avskrivningarna, men det beror lite på vad för typ av saker det gäller.

Vad gäller momsen så är du tyvärr torsk, en vara som varit hos privatperson är "moms-smittad", så du kan inte dra av momsen (ingående moms är 0:), något som är värt att tänka på när man jämför priset med att köpa nytt eller begagnat från t.ex. en annan fotograf som haft varorna i sitt företag.

Tack för ditt svar!

Så om jag ex. köper en blixt av en privatperson för 1500:- så skriver jag av hela summan mot min ev. vinst i företaget? Inget i momsredovisningen?

Den här kvittohandlingen då... Vad MÅSTE finnas med för att den ska vara giltig?

Andreas Folkestad skrev:
Så om jag ex. köper en blixt av en privatperson för 1500:- så skriver jag av hela summan mot min ev. vinst i företaget? Inget i momsredovisningen?

Ja, du tar upp den som en kostnad direkt, hela summan, ingen momsredovisning...åtminstone var det så jag gjorde...är långt ifrån duktig på redovisning, så om du känner dig osäker så bör du dubbelkolla...kan tipsa om att köpa passande Björn Lundin-bok för din företagstyp (http://www.blinfo.se/)

Andreas Folkestad skrev:
Den här kvittohandlingen då... Vad MÅSTE finnas med för att den ska vara giltig?

Tja, exakt vad som måste finnas som minimum, men om det framgår vem som är köpare / säljare, vad som sålts, med pris för varje artikel och summering, så ska det inte vara några problem. Kan ju vara bra att det tydligt framgår att det är en begagnad artikel som sålts och att säljaren är privatperson.

Typ

Säljare
Sven Svensson

Köpare
Folksetad AB

1 st begagnad SB-800 1500 kr
1 st begagnad omnibounce 150 kr
-------------------
Totalt: 1650 kr

Men som sagt, det kan vara vettigt att dubbelkolla allt, är ju tråkigt att åka dit på idiotsaker vid en eventuell revision.

Det bästa är att ha ett företag och faktiskt BETALA in moms till våran statskassa :) Annars är det oftast ett bra bevis på att det går dåligt. Så, ju snabbare du betalar moms desto bättre för dig och oss andra som kan vara sjukskrivna :)

Du kan inte ta upp det som en kostnad direkt utan måste skriva av den på ex 5 år, enligt ex 20 eller 30-regeln, det är upp till dig hur du gör. Det är ju inte så att blixten, kameran eller vad det nu är används en gång.

Annat är det med engångsmaterial, ex. papper och så. Men då tjänar du ju pengar på dem ganska direkt antar jag.

Det jag kan råda dig (och många andra) är att om man planerar att starta ett litet företag är att gå å köpa en ekonomi (redovisningsbok) för ett par hundralappar. Det är väl investerade pengar vill jag lova, man kan ordna till ganska mycket. I Sverige har vi bra saktteregler, men då måste man kunna dom.

Jag är ekonom, och hjälper gärna till, men för min del så tycker jag att lite ekonomi skall man kunna. Tyvärr är det så i många små företag att man kan den yrkestekniska biten. medans ekonomi, organisation och annat får ligga en bit bakom.

Hör av dig om du vill ha hjälp, jag är inte ens dyr (vill bara lära mig någon gång att fota bra också). Typ kan göra det gratis om du är snäll och hejjar på IFK :-D

Fel Christian, inköp under 5000kr kan dras av direkt om de inte kan anses vara en markant del av ett dyrare system.

Du kan alltså inte dela upp en dator i processor, grafikkort, hårddisk mm och köpa dem som separata delar för att kunna skriva av dem direkt. Däremot kan en uppgradering av en enstaka del åt gången, t.ex. ny hårddisk, skrivas av direkt.

Det är sant. Men hur många som fotar mot betalning har en utrustning som understiger 5000 i värde?

Å andra sidan så kan man säga att om man skall ha ett företag och jobba i mer än en kort tid (ex gör projekt) så spelar det ingen roll om man gör avskrivningar nu direkt eller senare. Om vi antar att man drar av allt på ex 5 år så kommer resultatet (ungefär som vinst) att bli lika bra som om man slår ihop allt år för år.

Det är i så fall viktigare att jobba med bokslutsdispositioner och annat skattetekniskt än "fjanta" runt om avdrag direkt eller inte.

Har man köpt utrustning till sin firma för mer än 50´ så har man ändå såpass god koll, å då faller saken om 5´.

Allt handlar således om bokföringstekniska saker och påverkar ytterst lite den "lön" du tjänar under året/åren.

Saxdalen skrev:
Det är sant. Men hur många som fotar mot betalning har en utrustning som understiger 5000 i värde?

Fast nu var ju exemplet en blixt för 1500:-

Tycker också att du har lite tråkig attityd. Alla företag är inte heltidsföretag, vill man smyga igång lite försiktigt på fritiden för att känna på det är det inte säkert att man drar in så mycket, och man kanske lägger ner efter ett år eller så. Att då kunna dra kostnader direkt kan ju vara skönt.

Alla drar ju inte igång i full skala direkt.

Att köpa en bok (vilket jag också tipsat om) är dock ovärderligt. Hjälp på forum i all ära, men att ha svaren man behöver svart på vitt och nära till hands är ovärderligt.

"Hej Andreas!

För att man ska kunna göra avdrag i verksamheten för ett inköp måste man
ha ett kvitto eller faktura som underlag. (Verifikation)
Även en privatperson kan skriva ett kvitto men däremot kan han inte ta ut
moms. Hela inköpspriset får tas upp som en kostnad i rörelsen. Avdrag
medges inte för moms. En verifikation ska innehålla datum, vad denna avser,
belopp och vilken säljaren är.

Med vänliga hälsningar
Birgitta M Karlsson
Skatteverket, Servicejouren"

mannbro skrev:
Fast nu var ju exemplet en blixt för 1500:-

Tycker också att du har lite tråkig attityd. Alla företag är inte heltidsföretag, vill man smyga igång lite försiktigt på fritiden för att känna på det är det inte säkert att man drar in så mycket, och man kanske lägger ner efter ett år eller så. Att då kunna dra kostnader direkt kan ju vara skönt.

Menade inte att ha tråkig attityd. Jag mena att man först när man startar ett företag (enskild firma) så bör man ("måste") vara säker på att det skall gå med vinst. Annars så blir det ju en hobby, och det är ju inte avdragsgillt på något sätt.

Sedan menar jag att om man nu skall driva ett företag, oavsett vad det gäller kanske man skall göra upp en liten budget, så att man ser om det verkligen kommer att gå runt, annars så kanske man inte skall starta sitt företag och "sno" skattepengar från vanliga skattebetalare :)

Jag fakturerar mellan 10 och 15 tusen kronor varje månad nu under tiden jag pluggar heltid, så ingående kapital finns allt. Ville bara vara säker på att alla typer av investeringar till firman går att göra avdrag för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar