Annons

Vad är vettig kritik i "Mjukstart"-poolen

Produkter
(logga in för att koppla)

TTG

Aktiv medlem
Det här började med en, i mitt tycke, överdriven bildkommentar från en medlem här. Kommentaren lämnades i ”Mjukstart”. Jag påpekade det felaktiga i medlemens gästbok och sedan har diskussionen förts där ett tag. Nu tar jag upp det hela här i forumet för jag vill veta vad ni andra tycker. Jag börjar med att redovisas vad som sagt hittills. Blir långt så jag hoppas ni orkar läsa det. Jag tycker dock att ämnet är viktigt.

Först kommentaren i fråga som alltså lämnades i ”Mjukstart”:
”Fel nummer ett: Det är en hund på bilden.
Fel nummer två: Det är en ful vinjettering runt hunden.

Nä, men allvarligt: "Bilden saknar kvaliteter. Hur mycket man än älskar hundar, eller sin egen hund, måste man se igenom detta faktum och börja leta efter bildmässigheten. Denna bild saknar händelse, information, dramatik, estetik, dokumentation av spännande beteende eller något annat som motiverar dess existens."

Tack till Ingvar för formuleringen.”

……………………………………………………

Mitt första inlägg i hans GB:
2006-07-25 23:17, Tomas Gustavsson
Såg att du gillar att såga 13åriga nybörjare i Mjukstart. Men du har tydligen inte några egna ord utan måste klippa o klistra. Ja ja. Har man inget vettigt själv att säga så... MEN. innan du gör sådana här påhopp ta och läs instruktionerna fär "mjukstart".
"Alla får ge kritik men vi vill att det här enbart ges riktigt konstruktiv kritik, som hjälper mer än stjälper, som uppmuntrar och inspirerar. Tänk på att ribban för vad som är en "bra bild" är lägre i denna pool!"

Din kommentar kommer att raporteras. Om inte annat för att admin kan få säga sitt i frågan. Men personligen tycker jag att du kan klippa o klistra i andra pooler.... eller på andra sidor.

……………………………………………………

Svaret:
2006-07-26 06:43, R F
Ja du, jag kollar inte åldern på fotografen, jag bedömer bara bilden utifrån mitt perspektiv.

Skvallra du, bara.

Hundbilder är fula.

……………………………………………………

2006-07-26 07:38, Tomas Gustavsson
Nej du kollar inte varken regler eller fakta om fotograf. Och sen sågar du bilder av hundar bara för att där är en hund på dom??? Varför tror du att bilder på din son har större existensberättigande än bilder på hundar?

……………………………………………………

2006-07-26 08:27, R F
Alla hundbilder jag kommenterat ser likadana ut; Rakt-framifrån-porträtt-på-lilla-älsklingen. Någon måste säga ifrån ibland, annars svämmas den här sidan över av hundbilder som folk tror att andra vill se. Hur många kommentarer har du sett på hundbilder? Folk bara bläddrar förbi dem utan att ens kommentera. Ska vi bara tiga still när vi ser fula och dåliga bilder???

Varför ska jag kolla VEM som har tagit en bild innan jag kommenterar den? Fullkomligt ointressant! En del 13-åriga nybörjare tar bättre bilder än 51-åringar som fotograferat sedan 1975.

Ja, jag tar mig friheten att vara rätt generell när det gäller hundbilder; de är fula. Människor är mer intressanta, de har mer än ett ansiktsuttryck.

Vad får dig att tro att jag anser att bilder på min son har högre existensberättigande än hundbilder?

Bilder på min son är INTRESSANTARE för MIG än vad hundbilder är för EN DEL ANDRA, allt annat är dina egna påhitt om vem du tror att jag är med utgångspunkt i vad jag tycker om hundbilder. Rätt rejält inskränkt, faktiskt.

………………………………………………

2006-07-26 09:40, Tomas Gustavsson
Du skriver: ” Vad får dig att tro att jag anser att bilder på min son har högre existensberättigande än hundbilder?”
Jo det är dina egna ord som får mig att tro det. Nejvisst. Ingvars ord som du kopierat är det ju men det står väl för din åsikt eller? Du klistrar ju in: ” Denna bild saknar händelse, information, dramatik, estetik, dokumentation av spännande beteende eller något annat som motiverar dess existens." Och samtidigt har du en massa bilder på din son inlagda här vilket är helt OK men då måste man ju dra slutsatsen att du anser att dom har ett existensberättigande som inte hundbilder har. Hmm Inskränkt??
MEN.. det var inte det saken gällde. Det var huruvida det är vettigt eller ens tillåtet att häva ur sig sån smörja i poolen ”Mjukstart”
Jag tar nu den här diskussionen till forumet för jag vill se vad andra tycker. Du kan svara där.

Vad tycker ni andra i den här frågan??
 
Godmorgon Tomas!

Tycker att du har agerat väldigt bra och helt korrekt när det gäller din kritik gentemot RF - jag står på din sida! Det är bra att någon tar tag i den här besserwisserattityd som ibland kan uppstå bland mindre förstående medlemmar som glömt bort hur det själv var att vara nybörjare och ung. Att RF's bildkritik dessutom inte ger bildskaparen några som helst konkreta tips på hur han förvandlar sin bild till händelserik, informationsfylld, dramatisk, estetisk, dokumentär eller intressant är bara sorgligt.

Jag läste härom dagen om en kvinna som var riktigt rädd och nervös inför sin publicering av bilder här på FS. De stöttande ord hon fick ifrån FS-medlemmar gick framförallt ut på att börja sin publicering i "mjukstart" och att inse att FS-medlemmar är väldigt förstående och trevliga. Tråkigt då när det bevisligen finns folk som trycker ner en och rövar bort det lilla självförtroende som finns. :(

Det skulle vara väldigt intressant om RF gav sig in i denna diskussion så att vi alla fick höra båda sidor av diskussionen.

Hälsningar,
Andreas
 
Hej!

Jag tycker att ditt (Tomas) ifrågasättande är befogat.

Visst får man kritisera i mjukstart-poolen.

Men om man kritiserar på nämnda sätt så är det feltänkt av medlemmen som givit "kritiken".

F f a borde medelmmen ha reflekterat över vilken kritik-pool denne befinner sig i. Oavsett ålder så bör ju kritiken vara rimlig i ordval och innehåll.

Kritik är subjektivt, men emellanåt dyker det upp medlemmar som inte förefaller begripa innebörden i ordet "konstruktivt".

Så ser jag personligen på detta.

Jag har bara läst inlägget översiktligt å sitter på jobbdator. Se detta som ett snabb-inlägg i frågan.

Mvh/Mattias
 
I Mjukstart är det meningen att det skall vara lite mjukare. Fotografens ålder är däremot irrelevant (f.ö så rekommenderar vi inte minderåriga och barn som medlemmar, eftersom de kan förekomma bilder som kan upplevas som starka och stötande, men helt ok att lägga upp här). Fotosidans grund är bildkritik och därför så måste man få tycka:

"Bilden saknar kvaliteter. Hur mycket man än älskar hundar, eller sin egen hund, måste man se igenom detta faktum och börja leta efter bildmässigheten. Denna bild saknar händelse, information, dramatik, estetik, dokumentation av spännande beteende eller något annat som motiverar dess existens."

De sista orden efter Eller är dock väldigt onödiga. Det känns klumpigt och taffligt. Det tycker jag skulle bort för det är dem som ställer till det.

Dock kanske denna kommentar är väl pang-på när det gäller mjukstart.
 
Det finns skitstövlar överallt, så enkelt är det. Och jag håller med dig.

Jag tycker dock kritiken är rättvis (ja inte punkt 1) men helt klart felaktigt formulerad. Kritik är personlig och representerar vad EN person tycker. Tycker han att det är världens sämsta bild så får han tycka det. Problemet är formuleringen, det är allt -- man bör vara försiktig i nybörjarpoolen. Slår vad om att han inte vågat säga det så om det inte varit på internet.

Jag brukar inte kolla vem som tagit bilden, helt ointressant -- mans ka skriva vettiga kommentarer oavsett om personen i fråga är 13 eller 50 år.
 
Förtydligande

Jag håller med om i stort sett allt som ni svarat. Naturligtvis måste man få kritisera men det ska ju vara i enlighet med poolens regler för kommentarer. Naturligtvis är också fotografens ålder ointresant. Anledningen till att jag angav den är att förklara varför jag tar upp detta och inte fotografen själv.
 
Att avlossa en så pass elak salva i Mjukstart tycker jag är illa nog. Att ovanpå detta inte ens formulera den s k kritiken med egna ord är bara patetisk. Riktigt patetiskt.
 
Jag tycker att du agerat helt rätt Tomas.
Det är viktigt att försöka hitta en rimlig nivå på den konstruktiva kritiken - den ska vara till hjälp och gärna uppmuntra så självförtroendet inte krossas helt.

Jag har reagerat på en annan kommentar i just "Mjukstart"-poolen som jag klistrar in här rätt av och i dess helhet:

"Du FÅR gilla det här.
Men jag tycker INTE om det."

Min fråga är om detta är en rimlig nivå på kommentarer i poolen?

/Nonno
 
nonno skrev:

Jag har reagerat på en annan kommentar i just "Mjukstart"-poolen som jag klistrar in här rätt av och i dess helhet:

"Du FÅR gilla det här.
Men jag tycker INTE om det."

Min fråga är om detta är en rimlig nivå på kommentarer i poolen?

/Nonno

Till en som är ny på fs är det ju en helt kass kommentar, stod det inget mer?
 
Utöver själva kommentaren stod inget mer än en hälsningsfras och kommenterarens namn.

Sedan är väl kanske inte alla som postar till "Mjukstart"-poolen helt nya, utan det kan ju handla om att man provar på en ny fotoinriktning men känner sig ändå osäker.

/Nonno
 
nonno skrev:
Det stod inget mer än en hälsningsfras och kommenterarens namn.

/Nonno

Trist..
om det var en helt ny medlem också så är det ju himla synd tycker jag.
Personen kunde ju talat om varför bilden inte tilltalade, så den som får kommentaren vet varför.
 
nonno skrev:
Jag har reagerat på en annan kommentar i just "Mjukstart"-poolen som jag klistrar in här rätt av och i dess helhet:

"Du FÅR gilla det här.
Men jag tycker INTE om det."

Min fråga är om detta är en rimlig nivå på kommentarer i poolen?

/Nonno

Vare sig bildskaparen är nybörjare eller erfaren fotograf tycker jag att ovanstående exempel på bildkommentar är totalt meningslös om personen i fråga inte beskriver vad det är som han/hon inte tycker om i bilden. Jag efterlyser inte något stort utlägg utan det hade räckt med att t.ex. säga att ljuset är "fel" och ger otrligt skarpa skuggor eller att bakgrunden är på tok för rörig.
 
Och sen får man inte glömma att vi verkligen vill att fotografen skriver en motivering till varför bilden laddas upp i kritik. Då blir det lättare för kritikerna.
 
Fler kommentarer på hundbilder i "bildkritik-mjukstart": ".....eller något annat som motiverar dess existens. Men misströsta inte. Välj bara en annan bildkritikpool så blir bedömningen mildare."

Mildare kritik i vilken bidkritikpool?
 
P-E Claesson skrev:
Fler kommentarer på hundbilder i "bildkritik-mjukstart": ".....eller något annat som motiverar dess existens. Men misströsta inte. Välj bara en annan bildkritikpool så blir bedömningen mildare."

Mildare kritik i vilken bidkritikpool?

I poolen "mjukstart" så ska väl kritiken vara just mild och inte hård?
 
Mjukstart är mjukstart. Se poolreglerna. Och som sagt i alla pooler gäller att skriva varför man laddat upp bilden för kritik.
 
Tack för svar!

Ber att få tacka för alla svar här. Admin ändrade i kommentaren och tog bort det värsta. Bra!!!
Kan också berätta att RF har bett om ursäkt i fotografens gästbok. Jag gillar fortfarande inte hans kommentarer i poolerna men han ska ha heder för detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.