Annons

Vad är skillnaden på Kompakt kamera eller Systemkamera ur medias synvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej allihop!

Jag ansökte just om tillstånd att få tillträde till foto-diket på en konsert. Sen fick jag svaret att dit slipper endast media-fotografer.

Nåväl. No problem there.

Sedan frågade jag om fotografering över huvudtaget är förbjuden.

Och svaret förbluffade mig:

"Det är tillåtet att fotografera med kompaktkameror, men inte med systemkameror eller annan proffsutrustning".

... Vad i H****e är skillnaden där? Det är ju knappast så att någon i publiken (Stående konsert med öppen bar = vild tillställning) går med ett telezoom fastmonterat på kameran. Så varför tillåtelse med kompakter men inte med (D)SLR?

/Num

Hej allihop!

Jag ansökte just om tillstånd att få tillträde till foto-diket på en konsert. Sen fick jag svaret att dit slipper endast media-fotografer.

Nåväl. No problem there.

Sedan frågade jag om fotografering över huvudtaget är förbjuden.

Och svaret förbluffade mig:

"Det är tillåtet att fotografera med kompaktkameror, men inte med systemkameror eller annan proffsutrustning".

... Vad i H****e är skillnaden där? Det är ju knappast så att någon i publiken (Stående konsert med öppen bar = vild tillställning) går med ett telezoom fastmonterat på kameran. Så varför tillåtelse med kompakter men inte med (D)SLR?

/Num

Jo de måste ju dra gränsen någonstans. Detta är dessutom en bra gräns då det sällan blir något snack då det är enkelt att greppa även för en icke fotointresserad ordningsvakt eller sk entrévärd. Det är ju bara helt nyligen som systemkamerorna har kommit ner i storlek och kan se ut som en kompaktkamera.

Dessutom så tror jag nog att om det var tillåtet så hade många privatpersoner stått så långt fram de kunde med 70-200 2.8 zoom. Så är det på tex Arvikafestivalen där det åtminstone förr om åren har varit fritt fram att fotografera.

M

Jo de måste ju dra gränsen någonstans. Detta är dessutom en bra gräns då det sällan blir något snack då det är enkelt att greppa även för en icke fotointresserad ordningsvakt eller sk entrévärd. Det är ju bara helt nyligen som systemkamerorna har kommit ner i storlek och kan se ut som en kompaktkamera.

Dessutom så tror jag nog att om det var tillåtet så hade många privatpersoner stått så långt fram de kunde med 70-200 2.8 zoom. Så är det på tex Arvikafestivalen där det åtminstone förr om åren har varit fritt fram att fotografera.

M

Hehee. Jo, men hur blir det då med min andra kamera; Powershot SX10IS? Den är en kompakt kamera som är stor och rejäl som en systemkamera. :p lol Hur i h***e ska man börja förklara det då åt en ordningsvakt. =)

Hehee. Jo, men hur blir det då med min andra kamera; Powershot SX10IS? Den är en kompakt kamera som är stor och rejäl som en systemkamera. :p lol Hur i h***e ska man börja förklara det då åt en ordningsvakt. =)

Ja den är stor och det kan vara så att vakten tycker den verkar vara "annan proffsutrustning" och då är det kört, det är ju sällan en god ide att börja en diskussion med en ordningsvakt i det läget. Även om man har rätt är det ju en god risk att de bedömer att de inte har tid med dig och då är diskussionen slut eller så kanske de tom avvisar dig från platsen. Det är ju faktiskt de som bestämmer huruvida det ska vara tillåtet att fotografera över huvud taget. Så vill man vara säker i det läget så är det en IXUS eller liknande som gäller även en G11 skulle ju kunna se ut som "annan proffsutrustning".

M

M

Jag finner inget bra med den gränsen! Den är riktigt löjlig!!! Om de nu måste ha en gräns så förbjud allting och då även mobiltelefoner! Det går att ta riktigt fina bilder med både mobil och kompaktkameror nuförtiden så detta blir bara löjligt!

Jag finner inget bra med den gränsen! Den är riktigt löjlig!!! Om de nu måste ha en gräns så förbjud allting och då även mobiltelefoner! Det går att ta riktigt fina bilder med både mobil och kompaktkameror nuförtiden så detta blir bara löjligt!

Jo jag håller med men det är ju inte realistiskt att genomföra. Det bra med den gränsen är ju som sagt att den är enkel.

M

Kompaktkameran låter inget! Kan det vara hemligheten?

Det har jag svårt att tro då de flesta kompakter använder blixt och är oerhört störande till skillnad mot systemkameror där det är fullt möjligt att inte störa med blixt men ändå ta fina bilder!

Jag tror helt enkelt det beror på att de ska kunna styra vilka bilder (i bra skicka) som visas från deras tillställningar!

Stor kamera och liten sensor: Då är det kört.

För att klara dig runt deras bestämmelser behöver du gå åt ANDRA hållet.
Dvs liten kamera och stor sensor.

Innan nu alla kastar sig över mig och förklarar att "Det finns ju inte", så vill jag korrigera detta. Det HAR inte funnits, mycket riktigt, men NU finns det. Det har funnits i hela 18 dagar... Eller man kanske ska säga att det kommer att finnas sådana kameror tillgängliga i mitten av nästa månad.

Titta här:
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
Det ser ut som en kompaktkamera, men DET ÄR DET INTE! Det är en fullfjädrad systemkamera med utbytbara objektiv. På bilden är den lilla externa blixten påmonterad, så tar man bort den blir paketet förstås ännu mindre.

De som har fått chans att prova dessa kameror säger att kvaliteten är förvånansvärt hög, klassen bättre än Oly/Pannys, trots att de är betydligt mindre än dessa och har större sensor. Och "till råga på allt" dessutom lägre pris!

Hm, det verkar som att länken inte räcker ända fram. Kopiera in denna:
www.ephotozine.com/articles/sony-nex-5---nex-3-hands-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg

Nähä, det verkar inte heller gå. Kanske om jag delar upp den, så att inte Fotosidan får för sig att ersätta delar av adressen med prickar::
ephotozine.com/articles/sony-nex-5---nex-3-hands-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg

Öppna ett nytt fönster och skriv själva in www. före adressharangen ovan, så bör det gå.

Japp, nu gick det!

Ibland behöver man tydligen luras lite både här och där... :)

Senast ändrad:
...
Jag tror helt enkelt det beror på att de ska kunna styra vilka bilder (i bra skicka) som visas från deras tillställningar!
Är övertygad om att du slår huvudet på spiken!

Fast nu går det ju att komma runt detta... :)

Åtminstone så länge man undviker fotokunniga vakter, och väljer dem som inte har en susning...

Stor kamera och liten sensor: Då är det kört.

För att klara dig runt deras bestämmelser behöver du gå åt ANDRA hållet.
Dvs liten kamera och stor sensor.

Innan nu alla kastar sig över mig och förklarar att "Det finns ju inte", så vill jag korrigera detta. Det HAR inte funnits, mycket riktigt, men NU finns det. Det har funnits i hela 18 dagar... Eller man kanske ska säga att det kommer att finnas sådana kameror tillgängliga i mitten av nästa månad.

Titta här:
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
Det ser ut som en kompaktkamera, men DET ÄR DET INTE! Det är en fullfjädrad systemkamera med utbytbara objektiv. På bilden är den lilla externa blixten påmonterad, så tar man bort den blir paketet förstås ännu mindre.

De som har fått chans att prova dessa kameror säger att kvaliteten är förvånansvärt hög, klassen bättre än Oly/Pannys, trots att de är betydligt mindre än dessa och har större sensor. Och "till råga på allt" dessutom lägre pris!

Måste du skriva om Sonys evil-kameror i var och varannan tråd?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar