Annons

Vad är skillnaden ND vs. gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Kan någon förklara skillnaden, om någon.. på:
ND filter
ND gray filter
gray filter

Har läst någonstans att ND bara är ett uttryck för att sälja bättre, att det i grund och botten är samma sak som ett gråfilter.

En vanlig sak jag läser när jag googlar på det är att gråfilter ger en lite blå ton medan ND inte gör det. Men det beror väl i så fall på att filtret inte är exakt grått? Andra säger att ett gråfilter gör bilderna mer färglösa än vad ND gör. Men då undrar man ju rent tekniskt vad skillnaden är.
 
ND är en förkortning för Neutral Density, det vill säga filtret skall inte färga bilden i någon riktning utan blockera allt ljus lika mycket. Beroende på syfte kan ett gråfilter tona bilden en aning, men i praktiken används begreppen mest som synonymer. Det vill säga det finns filter märkta ND som ändå oavsiktligt färgar bilden.

Rent teknisk skulle skillnaden kunna vara att ND filter är gjorda i glas med reducerad genomsläpplighet (genomskinlighet) som är lika för hela det synliga ljusspektrat, för ett gråfilter skulle det istället räcka med att glaset är målat med en hyggligt neutral grå färg med lämplig täthet.
 
Jo, det är samma sak.

Men sen är det väl också så att många slarvar med begreppen, så ibland när man säger gråfilter så menar man ett tonat gråfilter, och det är ju inte samma sak som ett ND-filter.
 
reducerad genomsläpplighet (genomskinlighet) som är lika för hela det synliga ljusspektrat,

Just det faktum att många (de flesta) ND-filter bara dämpar lika mycket inom det synliga spektrat gör att man får färgstick med framför allt lite starkare filter, eftersom kameran i varierande utsträckning är känlig för IR-ljus.
 
Just det faktum att många (de flesta) ND-filter bara dämpar lika mycket inom det synliga spektrat gör att man får färgstick med framför allt lite starkare filter, eftersom kameran i varierande utsträckning är känlig för IR-ljus.
Använde ett Cokin ND8 tror jag det var, till en Fuji S2 och det blev massivt rödstick... Den kameran lär också vara infrarödkänslig, fast det har jag aldrig testat själv.
 
Använde ett Cokin ND8 tror jag det var, till en Fuji S2 och det blev massivt rödstick... Den kameran lär också vara infrarödkänslig, fast det har jag aldrig testat själv.

Just Cokin är väl iofs ökända för att inte vara färgneutrala, utan kan ge färgstick åt alla möjliga håll, men ofta har jag hört om att man får ett lite brunaktigt resultat.
 
Är två pol-filter ett alternativ til gråfilter? Hur mörkt blir det, typiskt, och hur färgneutralt? Jag tänker att det skulle vara flexibelt med ett variabelt gråfilter, men det kanske egentligen inte tillför något?

Per.
 
Är två pol-filter ett alternativ til gråfilter? Hur mörkt blir det, typiskt, och hur färgneutralt? Jag tänker att det skulle vara flexibelt med ett variabelt gråfilter, men det kanske egentligen inte tillför något?

Per.
Kaffebrus säljer ett variabelt gråfilter, som jag antar bygger på den principen.

Olle
 
Är två pol-filter ett alternativ til gråfilter? Hur mörkt blir det, typiskt, och hur färgneutralt? Jag tänker att det skulle vara flexibelt med ett variabelt gråfilter, men det kanske egentligen inte tillför något?

Per.


Det finns ju, som sagt, färdiga sådana att köpa. De färdiga som finns att köpa kan vara märkta med 2-8 steg, tex. Jag har inte utfört några praktiska tester med två polfilter utan bara tittat med ögonen och det blir rätt bra mörkt, så 8 steg låter ju inte orimligt, som max. Hur färgneutralt det blir vet jag inte heller.
 
Tack för alla svaren!
Låter som att ni har ungefär samma uppfattning som mig. Då kan man köpa gråfilter med gott samvete alltså :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.