zatopek
Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan att hyra ut min dia-scanner, en Nikon Colscan V50. Det är ju ingen jättevärsting, men den kostar ju i alla fall 5 papp. Så lite gott är det att få in lite återbäring.
Vad anser ni är en rimlig hyreskostnad? Inte bara i detta fall, utan i lite mer generellt perspektiv.
Jag hyrde en skanner på SP. Den kostar ny ungefär 10000, och hyran var 1000 för en helg. Nu är ju detta ett företag, och jag gör detta helt privat och till bekanta hyrestagare. Så det är ju en helt annan nivå förstås.
SP tar alltså 10% för en helg, är det rimligt att be om 5% i veckan? 10%? Är det kanske olika belopp för olika saker.
En skanner -> inomhus -> liten risk -> lägre hyra.
Ett ljusstarkt tele -> sportfoto -> risk för puck i linsen -> högre procent
/Mats
Vad anser ni är en rimlig hyreskostnad? Inte bara i detta fall, utan i lite mer generellt perspektiv.
Jag hyrde en skanner på SP. Den kostar ny ungefär 10000, och hyran var 1000 för en helg. Nu är ju detta ett företag, och jag gör detta helt privat och till bekanta hyrestagare. Så det är ju en helt annan nivå förstås.
SP tar alltså 10% för en helg, är det rimligt att be om 5% i veckan? 10%? Är det kanske olika belopp för olika saker.
En skanner -> inomhus -> liten risk -> lägre hyra.
Ett ljusstarkt tele -> sportfoto -> risk för puck i linsen -> högre procent
/Mats