Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är rätt pris på fotogrejer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har ett tag trånat efter Olympus erkänt fina M.Zuiko Digital ED 12-40/2,8 PRO, men tyckt att den fortfarande varit för dyr för min kassa.
Den har visserligen gått ned en del sedan introduktionen 2013, men när jag kollade i veckan hade det hänt saker - varpå jag slog till......

Så här ser prisbilden ut i skrivande stund:

* Scandinavian Photo: 9490:-
* Cyberphoto: 8490:-
* Cyberphoto, bulk: 6990:-
* Japan Photo: 5989:- (notera: ej bulk)

Allt inkl frakt utom Scandinavian som tar 99:- extra.

Jag köpte förstås från Japan Photo och fick objektivet i går.

Mina personliga funderingar kring svenska fotosafters prisbild:

Scandinavians pris finner jag anmärkningsvärt och stämmer väl med mina tidigare erfarenheter när jag funderat på att köpa kameror och objektiv.
Cyberphoto brukar alltid ligga en bit under Scandinavian.
Fotokungen har ofta de lägsta priserna.

Alla de ovanstående har utmärkt kundservice

Japan Photo kan ibland förvåna med riktigt bra priser (som nu), men deras leveranslogistik ligger efter de svenska leverantörerna. JP är ett norskt företag som levererar från lager i Oslo med Bring/DHL och är inte lika snabba som Postnord - men funkar.

Vad gäller Scandinavian: Varför handa där?

Vad gäller Scandinavian: Varför handa där?

För att din undersökning inte är direkt heltäckande. Senaste köpet jag gjorde där var en svindyr väska som inte var mer svindyr där än hos någon annan. De senaste åren har jag köpt skrivare, objektiv och diverse småsaker där. Förutom småsakerna brukar jag kolla priser för att jämföra. Under samma period har jag köpt över disk i andra länder, på nätet från Japan, på nätet i Sverige och i andra butiker här i Stockholm. Det varierar rätt mycket var det råkar vara billigast för tillfället.

Sedan skiljer det en hel del vad en återförsäljare satsar på för märken och har för rabatter själva. Kungsholms Foto (frid över deras minne) var ofta billigast av alla på dyra Canonprylar, men inte alls intressanta på andra märken.

Scandinavian Photo kan vara riktigt billiga ibland. Jag köpte ett originalgrepp till min Panasonic GM1 där innan jul för 250:-, listpris 995:- Passar även GM5 så riktigt Out of date var den inte.

Jag köper ingen elektronik utan att ha titta i prisjakt. Finns ofta tusenlappar att tjäna.

Jag har jättebra kontakt med en av säljarna på Scandinavian. Köper allt därifrån utom kemi och film, det brukar bli Photax eftersom de har ett större sortiment.

Hittar jag en pryl billigare någon annanstans säger jag till och Scandinavian fixar till priset.

När det gäller Scandinavian Photos prissättning under åren (och jag har hängt med under lååååång tid) har jag samma fundering som när jag kör förbi bensinmackar av olika fabrikat med sina priser skyltade i lysande neon:

Varför i allsin dar tankar folk på OKQ8, som konstant ligger betydligt högre i pris än andra mackar? Bensin som bensin..... ;-)

Är det egentligen något du vill att vi ska diskutera i den här tråden, eller vill du bara berätta att du inte tänker handla på Scandinavian Photo?

Jag handlar ibland där för att de har ett bra sortiment, och ibland har de prylar i lager som inte finns hos andra handlare. Till skillnad från bensinmackar uppdaterar fotohandlare inte sina priser relativt konkurrenterna lika ofta, men det går oftast att få samma pris.

Är det egentligen något du vill att vi ska diskutera i den här tråden, eller vill du bara berätta att du inte tänker handla på Scandinavian Photo?

Jag har handlat hos SP (flera gånger över disk i Stockholm & Bankeryd), men det var länge sedan jag upplevde deras priser som attraktiva på nätet där jag gör de flesta av mina inköp idag.

Som jag skrev tidigare har de en mycket bra kundservice och stort kunnande - vilket enbart i sig inte räcker för att jag skall handla där - priset spelar för mig en stor roll och kvaliteten på produkten jag är intresserad av är densamma var jag än köper den.

Senast ändrad:
Jag har handlat hos SP (flera gånger över disk i Stockholm & Bankeryd), men det var länge sedan jag upplevde deras priser som attraktiva på nätet där jag gör de flesta av mina inköp idag.

Som jag skrev tidigare har de en mycket bra kundservice och stort kunnande - vilket enbart i sig inte räcker för att jag skall handla där - priset spelar för mig en stor roll och kvaliteten på produkten jag är intresserad av är densamma var jag än köper den.

Har du testat att fråga dem om de kan ge samma pris som andra butiker?

Har du testat att fråga dem om de kan ge samma pris som andra butiker?

Men det var ett kreativt förslag!
Att jag inte har tänkt på det förut (förutsatt att jag absolut vill ha SP som leverantör - vilket jag självklart vill om de har det lägsta priset).
Frågan är bara hur jag skall göra!

Ska jag kliva in på butiken på Norrmälarstrand eller Sveavägen och pruta ansikte mot ansikte (646 km från min boning enl Google) eller ska jag ta prisdiskussionen via nätet.....??

Men det var ett kreativt förslag!

Att jag inte har tänkt på det förut (förutsatt att jag absolut vill ha SP som leverantör - vilket jag självklart vill om de har det lägsta priset).

Frågan är bara hur jag skall göra!

Ska jag kliva in på butiken på Norrmälarstrand eller Sveavägen och pruta ansikte mot ansikte (646 km från min boning enl Google) eller ska jag ta prisdiskussionen via nätet.....??

Ringa kanske?

Telefon eller mejl brukar fungera bra. Ofta har butikerna inte koll på vilka priser de andra har, och matchar konkurrentens pris utan knussel.

Den där var rätt skoj och jag har inte sett den förut. Det förutsätter dock förstås att man inte kontaktar butiken och prutar :)

Drar man in elektroniklador som Media Markt i fighten ser det annorlunda ut (men där vill i alla fall jag inte handla om jag kan undvika det)

😀 Japp det är ju vad det är och man kan alltid väga in andra faktorer än pris. Personlig åsikt kanske men jag tycker inte kunden ska behöva ringa en butik för att få det "rätta" priset. Här finns inga utländska butiker heller, själv brukar jag ofta hitta bra priser på tyska sajter. Sen finns ju inte alla produkter i respektive sortiment så det får man ju ta in det i beräkningen. För varje enskild pryl man ska köpa är det bäst att helt enkelt kolla efter just den prylen men det är ändå ett kul sätt att jämföra.

storstryk ren knock. Jag går till SP när jag inte hinner få det skickat från hegethorn. Dom brukar alltid försöka ge bättre pris än konkurrenterna. Brukar alltid handla där när jag inte stödköper hos Goecker för att det ska finnas en yrkesbutik kvar. Där är dom superkunniga o hjälpsamma tyvärr kanske inte billiga men ibland är inte priset allt. Närhet,kunskap,sortimentsbredd o service kan vara viktiga delar. Ska du tex köra mellanformat så har inte andra kunskapen om det.

Fotokungens sortiment är inte alls lika stort som Scandinavians och det är rejält skillnad, men det är förstås inte alltid det märks. Att köpa Ricoh GR/GR II hos Fotokungen var (och är) t ex inte möjligt, för att ta ett exempel som ändå inte är så udda.

Den här sortens jämförelser blir lite väl enögda, men visst skiljer det en del ibland på priset. Jag handlar hos såväl Cyberphoto, Fotokungen och Scandinavian lite som det passar. De två senare har fördelen att jag kan stövla in i butiken, eventuellt pröva och sedan få med mig det det de har i lager direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar