Annons

Vad är "rätt" färgtemperatur?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin2000

Aktiv medlem
Flera trådar i denna avdelning handlar om att kalibrera sin skärm och att ha rätt färgtemperatur på belysningen i rummet.
Wikipedia: "Digital cameras, web graphics, DVDs, etc. are normally designed for a 6500 K color temperature & indeed the sRGB standard stipulates (among other things) a 6500 K display whitepoint."

Men flera menar här att det är 5000K man ska ha?

Jag har 2700K IKEA lågenergilampor här och igårkväll tyckte jag att det vita på skärmen inte var vitt och lite dassigt i allmänhet. Idag tycker jag färgåtergivningen är jättefin, och nu är det istället dagsljus in genom fönstret, enligt kameran har dagsljuset nu 5100K.

Lysrör finns i färg 5400, 6000, 6500 med Ra>90 men lågenergilampor hittar jag bara i 6500K Ra 80-89.

Vad är viktigast: Att man siktar på 5000,5400, 6000, 6500K eller att det är samma färg på både belysning och skärm?

(6500K verkar för övrigt vara ungefär vad skärmens backlight har och alltså den färgtemp som skärmen kan visa flest nyanser i och ha störst ljusstyrka).

Osram rekommenderar för övrigt 5400 ELLER 6500k för grafisk industri, 2700k för vardagsrum hemma och 6500, 4000, eller 2700-3000 för "kök, badrum, hobbyrum". Man kanske inte ska byta ut alla lampor hemma till dagsljus...
 
I grafiska industrin är 5000-5500 K en standard när man betraktar provtryck och tryck. Även skärmarna kalibreras för att visa det tryckta resulatet. Ser ganska dassigt ut på skärmen men vitsen är ju att man ska se det "färdiga" trycket redan på skärmen, och från det färgställa bilden optimalt så bra det går.
När jag frilansar som retuschör använder jag en vanlig skrivbordslampa med ett litet lysrör som ska ge 5400K. I monitorn använder jag den skärmprofil jag fått av det aktuella tryckeriet.
 
martin2000 skrev:
Flera trådar i denna avdelning handlar om att kalibrera sin skärm och att ha rätt färgtemperatur på belysningen i rummet.
Wikipedia: "Digital cameras, web graphics, DVDs, etc. are normally designed for a 6500 K color temperature & indeed the sRGB standard stipulates (among other things) a 6500 K display whitepoint."

Men flera menar här att det är 5000K man ska ha?

Den standard som finns säger att man ska ha en rumsbelysning på 5000K ± 300K. Enklaste sättet att få till denna belysning är att använda lysrör som allmänbelysning. Tyvärr är det svårt att få tag på rör som verkligen håller 5000K. De stora tillverkarna, Osram och Philips har bara rör som ligger på 5300K. Jag använder Just Normlichts rör, som verkligen är 5000K.

Sedan kalibrerar jag min skärm så att jag har samma upplevda färgtemperatur på skärmen som i rummet. Ofta gör det att jag kalibrerar till ett högre Kelvintal. 5500-5800K brukar göra att man matchar rummets vithet mot skärmens vithet.

Stefan
 
iBoat skrev:
I monitorn använder jag den skärmprofil jag fått av det aktuella tryckeriet.
Hur kan du göra det? En skärmprofil är ju en beskrivning på hur din skärm fungerar. Om du får en profil från någon annan kommer det ju att medföra att du inte ser din bild korrekt. Du kommer heller inte se bilden på samma sätt som tryckeriet gör.

Stefan
 
Gör jag ett misstag om jag beställer lågenergilampor med 6500k och fortsätter att köra skärmen med 6500k?

Eller, hemska tanke, lampor på 6500k och skärmen på 5000-5800K.
 
martin2000 skrev:
Gör jag ett misstag om jag beställer lågenergilampor med 6500k och fortsätter att köra skärmen med 6500k?

Eller, hemska tanke, lampor på 6500k och skärmen på 5000-5800K.

Bättre då med 6500K på ljuset och 6500K på skärmen. Det viktigaste är att skärm och ljus är någorlunda likadana.

Stefan
 
stefohl skrev:
Hur kan du göra det? En skärmprofil är ju en beskrivning på hur din skärm fungerar. Om du får en profil från någon annan kommer det ju att medföra att du inte ser din bild korrekt. Du kommer heller inte se bilden på samma sätt som tryckeriet gör.

Stefan
Nä, du har rätt. Jag sa fel, jag menar tryckeriets CMYK-profil. Antingen jobbar jag i CMYK eller i proofläge med tryckeriets profil
 
martin2000 skrev:
Gör jag ett misstag om jag beställer lågenergilampor med 6500k och fortsätter att köra skärmen med 6500k?

Eller, hemska tanke, lampor på 6500k och skärmen på 5000-5800K.


Jag har ingen aning om hur den spektrala kurvan ser ut för lågenergilamporna, men misstänker att den inte är särdeles jämn. Kan ställa till med stora problem (metameri). Beställ hellre det som Stefan redan nämnde, Just Normlicht-lysrör, för garanterat bra belysning.

Ett annat problem med 6500-rör är att ljuset i rummet blir nästan outhärdligt blått och grällt.
 
Eeros skrev:
Jag har ingen aning om hur den spektrala kurvan ser ut för lågenergilamporna, men misstänker att den inte är särdeles jämn. Kan ställa till med stora problem (metameri). Beställ hellre det som Stefan redan nämnde, Just Normlicht-lysrör, för garanterat bra belysning.

Ett annat problem med 6500-rör är att ljuset i rummet blir nästan outhärdligt blått och grällt.

Oups. Det var ju en högst relevant och mycket bra kommentar.
Men 5000K, det är "behagligt"?

Har försökt surfa runt lite efter armaturer med HF-don för T5-lysrör med det verkar tunnsått och/eller dyrt.
 
stefohl skrev:
Jag funderade över om det var det du menade.

Stefan

Ursäkta att jag lånar tråden lite...

Stefan: Ibland har inte tryckeriet någon egen CMYK-profil utan säger bara "vi vill ha cmyk".
Då har jag använt Euroscale V2 och fått hyggligt resultat. Men jag tror att maskinen (Indigo) kan ge en större färgrymd än den profilen. Har du någon erfarenhet av den maskinen? (eller liknande digitaltryck)

/Mats
 
iBoat skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite...

Stefan: Ibland har inte tryckeriet någon egen CMYK-profil utan säger bara "vi vill ha cmyk".
Då har jag använt Euroscale V2 och fått hyggligt resultat. Men jag tror att maskinen (Indigo) kan ge en större färgrymd än den profilen. Har du någon erfarenhet av den maskinen? (eller liknande digitaltryck)

/Mats
Ja, visst är det märkligt att vi inte kan få en bra profil från ett digitaltryckeri. Det är ju oerhört mycket enklare för en digitaltryckare att ta fram en profil än vad det är för en traditionell offsettryckare. Jag har fått rekommendationen Europe ISO Coated Fogra 27, som är en standardprofil bland Photoshops profiler.

I mitt provtryckssystem (EFI Colorproof) finns en speciell profil för just Indigo-tryck, men den har jag aldrig använt.

Stefan
 
martin2000 skrev:
Oups. Det var ju en högst relevant och mycket bra kommentar.
Men 5000K, det är "behagligt"?

Behagligt och behagligt... Det är vitt. Papper och andra vita ytor i mitt arbetsrum är faktiskt vita, till skillnad mot andra rum, där de oftast är lite mer gultonade. 6500K måste ju bli tokblått.
 
stefohl skrev:
Ja, visst är det märkligt att vi inte kan få en bra profil från ett digitaltryckeri. Det är ju oerhört mycket enklare för en digitaltryckare att ta fram en profil än vad det är för en traditionell offsettryckare. Jag har fått rekommendationen Europe ISO Coated Fogra 27, som är en standardprofil bland Photoshops profiler.

I mitt provtryckssystem (EFI Colorproof) finns en speciell profil för just Indigo-tryck, men den har jag aldrig använt.

Stefan

De som kör maskinen är inga tryckare och har inte en susning om färglära etc, så från dem får jag ingen hjälp. Synd eftersom Indigon gör bra resultat och utan det där traditionella "digitalblänket" som Xeroxmaskiner ger. Jag får nog beställa ett antal provtryck med olika profiler för att själv välja optimal profil. Har du lust att slänga över din Indigo-profil?

/Mats
 
martin2000 skrev:
Oups. Det var ju en högst relevant och mycket bra kommentar.
Men 5000K, det är "behagligt"?

Har försökt surfa runt lite efter armaturer med HF-don för T5-lysrör med det verkar tunnsått och/eller dyrt.

Jag skulle nog säga att 5000k inte heller är så behagligt, men väl så mycket trevligare än 6500K. Det är i alla fall min erfarenhet från Solux-lampor.

När det gäller armaturer för T5-rör är det nog svårt att hitta någon billig bland de sortiment som riktar sig till "konsumenter". Ta en titt i Fagerhults katalog, där lär du hitta en dröse kontors-armaturer i T5-utförande med HF-don. Sedan finns det självklart andra tillverkare. Ser man sig om i nybyggda (offentliga och kontors-) lokaler nuförtiden är det i princip bara T5-armaturer man ser -- så de måste gå att få tag på.

Var har du förresten hittat T5-rör med högt RA avsedda för färgkritiskt arbete? T.ex. här i forumet har jag bara sett T8-rör nämnas.

En annan sak angående lysrör. Har någon här mätt upp färgtemperaturen på dimmade lysrör? Enligt tillverkarna av HF-donen ska den inte påverkas. (Stor skillnad från dimmat glödljus som får lägre temperatur när man dimmar ner det).
 


Var har du förresten hittat T5-rör med högt RA avsedda för färgkritiskt arbete? T.ex. här i forumet har jag bara sett T8-rör nämnas.

Vid närmare eftertanke har jag nog INTE hittat några. Endast sådana med 5400K och Ra>90, men inte såna som är avsedda för färgkritiskt arbete och Ra 98 eller så. Det är lite synd, men å andra sidan borde det funka med HF-don även för T8-rör. Jag gillar inte flimrande ljus.
 
martin2000 skrev:
Vid närmare eftertanke har jag nog INTE hittat några. Endast sådana med 5400K och Ra>90, men inte såna som är avsedda för färgkritiskt arbete och Ra 98 eller så. Det är lite synd, men å andra sidan borde det funka med HF-don även för T8-rör. Jag gillar inte flimrande ljus.

Nu lämnar det tråden, tror jag: Jadå, det finns HF-don för T8-rör (t.o.m. dimbara sådana). Har sådana liggande hemma som jag skulle ha till driva lysrören i en akvariebelysning med. Men fortfarande är det nog svårt att hitta konsument-inriktade produkter med sådana. Drivdonen kostar nästan tusenlappen stycket om man köper dem lösa (Osram i det här fallet).

Mikael
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar