Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är Petri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är det ngn som känner igen kameranamnet Petri?

Jag tycker det liknar en Olympuskopia.
Det står made in Japan på både hus & optik.

Är det ngn som känner igen kameranamnet Petri?

Jag tycker det liknar en Olympuskopia.
Det står made in Japan på både hus & optik.

Petri var ett kameramärke som aldrig slog, i varje fall inte i Sverige. Petri var som sagt ett japanskt fabrikat som nu har gått i graven utan att lämna några märkbara spår.
Sålde ett antal olika modeller av Petri i början av 70-talet och upplevde dessa kameror som relativt prisvärda.

Petri hade dessutom väldigt gott rykte har jag för mig, jag jag började med min första riktiga kamera 1976 så hade väl märket i princip redan börjat försvinna, kan tänka mig att Canon AE-1 (som jag köpte) slog den slutliga spiken i kistan, som mot många andra mindre fabrikanter.

Petri hade dessutom väldigt gott rykte har jag för mig, jag jag började med min första riktiga kamera 1976 så hade väl märket i princip redan börjat försvinna, kan tänka mig att Canon AE-1 (som jag köpte) slog den slutliga spiken i kistan, som mot många andra mindre fabrikanter.

Hej! Petri var ett hett alternativ får mig i mitten på 60-talet. Var en relativt avancerad kamera, men tyvärr för dyr för mig just då. Blev istället en Konica FP 1964 en av de första spegelreflexerna med metalridåslutare och väldigt bra optik. Detta fabrikat har också försvunnit på 90-talet

Mvh

NE

Blev istället en Konica FP 1964 en av de första spegelreflexerna med metalridåslutare och väldigt bra optik. Detta fabrikat har också försvunnit på 90-talet
Konica och Minolta gick ihop 2003 och bytte namn till Konica Minolta. 2006 lades hela foto-delen ner, men de digitala systemkamerorna togs över av Sony. Konika Minolta finns fortfarande kvar med resterande verksamhet, t.ex. skrivare och kopiatorer.

Företaget Petri grundades redan år 1907, fast med ett japanskt namn som jag inte kommer ihåg. Det fick namnet Petri drygt ett halvt sekel senare.

Strax därefter kom de ut med Petri 7S, som var en mätsökarkamera med centralslutare och fast optik. Den var så välbyggd att den snabbt blev populär bland vissa profotografer, och ännu idag används av somliga entusiaster, framförallt till street photography. Några år senare kom deras Petri 7S II. Den blev mycket omtyckt - snarlik de "de fina hermelinernas" kameror men till halva priset. De kom sedan ut med ett antal olika SLR-kameror. Under 1960-talet konkurrerade de bra med Nikon, men med ökande elektronik i kamerorna så fick de svårare att hänga med. Jag har intrycket från den tiden att konkurrensen gjorde att de tvingades att sänka kvalitet och pris. De konkade jämt 70 efter att de hade grundats.

Det slutade dock inte med detta, utan de anställda tog över konkursboet och fortsatte att driva verksamheten cooperativt. Den slutliga spiken i deras kista var inte Canon AE-1 utan Minolta AF 7000, alltså den första in-body autofokus-systemkameran (massor av andra mindre kameratillverkare slogs också ut i den vevan). Minolta var sedan under något decennium världens största SLR-tillverkare, tills de blev stämda av Honeywell och åkte på ett miljardskadestånd för (ett påstått) patentintrång.

När sedan övergången kom till digitala SLR-kameror, så var Minolta i sin tur för sena, och det blev spiken i deras likkista. Minolta köptes därefter upp, som Göran skriver, av Konica, som ville åt deras kopiatormarknad. Konica ville inte ha Minoltas kameraavdelning, utan sålde snabbt denna vidare till Sony - som uppenbarligen VILLE ha dem. Där blommade de upp igen, och bidrog till att ge Sony en flygande start i DSLR-världen. Sony hade den elektronik-kompetens som Minolta saknade, och Minolta-ingenjörerna hade den erfarenhet av systemkameror som Sony behövde för att snabbt kunna börja jaga efter Canon och Nikon. Vilka som bekant hade runt 50 års försprång gentemot Sony... :)

Vad som sedan hänt är historia, som det heter... Eller kanske snarare framtidshistoria, som verkar kunna bli mycket spännande.

Tackar!

Jag sitter här med en Petri TTL.
Fick frågan om jag kunde tala om dels vad det är och dels om det är värt ngt.

Måste erkänna att jag inte riktigt vet hur den funkar.
Självutlösaren är en klassisk spännarm men den verkar inte gå att spänna, den är liksom lös.

Ridåslutaren i tyg funkar.
Ner till höger i sökaren så finns det en ring med en visare i.
Först gissade jag att det är till ljusmätaren men jag hittar inga batteriplatser.
Den reagerar inte alls vare sig på mörker eller ljus men det är inget konstigt om det inte är batterier i.
Det finns en ring vid vänsterhandens sida men jag vet inte ens om den skall gå att skruva loss,

Tryckplattan visar INGA spår av film alls. Den är extremt ren inuti. kanske tom oanvänd.

35/2,8 55/1,8 135/2,8 Alla med lock och en blixt till.

kameran är försedd med atomatisk nedbländning.
Sedan en finess som jag aldrig sett tidigare, att man kan välja om man vill ha automatisk nedbländning eller inte.

Gissar att det enda värde den har är nostalgiskt och eftersom kameran i princip är oanvänd så finns ju inte det heller.

Ringen vid vänster hand är batteriluckan! Jag minns Petri också från 70-talet, och hittade följande:
http://www.cameramanuals.org/petri_pdf/petri_ttl.pdf

Vet inte hur det är med batterier till dessa nu för tiden, men det kan andra svara på.

Rent fotomässigt fungerade ju alla SLR-kameror på den tiden i princip på samma sätt. Nu läste jag inte hela instruktionen, men antar att ljusmätningen går ut på att pinnen ska vara i ringen.

Lycka till!

ANNONS