Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är nu detta????

Produkter
(logga in för att koppla)
Har på senaste tiden upplevt att ibland när jag tar in bilder från minneskortet till mina HD via Lightroom så får jag ett fel när jag ska titta på/arbeta med dem!!!

Försöker jag öppna dem i PS så heter det "unexpected end-of-file" och i LR heter det "ett oväntat filslut inträffade".

När jag tittar i preview i LR så ser bilderna VÄLDIGT märkliga ut. Ser precis ut som om de är "sönder". Dvs halva bilder, vertikala färgstreck mm mm
Så min fråga är nu Vad är nu detta!!!!!???

Om jag tittar på bilderna via Faststone imageviewer så ser de OK ut?!

Har på senaste tiden upplevt att ibland när jag tar in bilder från minneskortet till mina HD via Lightroom så får jag ett fel när jag ska titta på/arbeta med dem!!!

Försöker jag öppna dem i PS så heter det "unexpected end-of-file" och i LR heter det "ett oväntat filslut inträffade".

När jag tittar i preview i LR så ser bilderna VÄLDIGT märkliga ut. Ser precis ut som om de är "sönder". Dvs halva bilder, vertikala färgstreck mm mm
Så min fråga är nu Vad är nu detta!!!!!???

Om jag tittar på bilderna via Faststone imageviewer så ser de OK ut?!

Att du får sådana fel tyder på att du inte har lyckats överföra hela bilden till din dator. Kan vara fel på ditt minneskort eller din kortläsare.

Att det ser bra ut i Faststone beror på att det programmet använder den förhandsvisning som kameran genererat. Det som visas har skapats i kameran, Lightroom skapar däremot en förhandsvisning som är skapad från den info som ligger på din hårddisk.

Hej

Tack för ditt svar.
Jag har börjat analysera detta lite själv.
Jag laddar alltid över bilderna på 2st hårddiskar
På den ena hårddisken ser bilden bra ut medan på den andra är den förstörd.
Jag har testat med en annan kortläsare men problemet kvarstår.
Jag börjar tro att det är min ena hårddisk som är i sönder.

Ska köpa en ny och se om det är det.

Vad tror du om den tesen?

/Ola

Att du får sådana fel tyder på att du inte har lyckats överföra hela bilden till din dator. Kan vara fel på ditt minneskort eller din kortläsare.

Att det ser bra ut i Faststone beror på att det programmet använder den förhandsvisning som kameran genererat. Det som visas har skapats i kameran, Lightroom skapar däremot en förhandsvisning som är skapad från den info som ligger på din hårddisk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto