Annons

Vad är felet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som det, har inte kollat alla bilder men randen finns från första och på flygplatsbilden som var i mitten. Problemet förekom även på den förra rullen jag tog, men jag har inte sett något på tidigare rullar.

/Micke

Är det längs med hela eller större delen av filmremsan, torde det handla om antingen skräp på insidan av "filmluckan" (på tryckplattan som ligger an på filmen) eller skräp i framkallnings-maskinen alt. klantigt handhavande hos framkallarn. Har till och från haft liknande ränder på mina filmer, beroende på vilket lab som har framkallat.

Oscar

Jag fick tillbaka repade dia som ut precis så. I mitt fall var det labbet som hade strulat så jag fick ny film och ny framkallning.

Jag tror inte det beror på framkallningen då jag använt mig av två olika firmor. Ser heller inte ut som en repa utan sarare som om ljuset har separeras upp tre ränder som är röd grön och blå

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    46.7 KB · Visningar: 380
"Repan" går förbi den starka lampan och går i slutarens riktning om du nu inte beskurit en liggande bild till stående.. Förekommer det på mörka bilder eller bara om det finns en ljuskälla i bilden. Alltid på samma ställe? Någon defekt på slutaren som ger någon slags ljusbrytning??

Helt säker på att det inte är scannern. Det är ju bara röd-grön-blått och det varkar ju digitalt på något sätt.

Måste nog erkänna att jag gissar lite...

"Repan" förekommer även på bilder där det inte förkommer någon stark ljuskälla (exempel )

Bilden är inte beskuren på något sätt.

Jag måste erkänna att jag inte tänkt på scannern och inte sett på diorna så noga då min projektor är trasig. jag ska skanna några gamla bilder som jag vet är OK.

/Micke

Tack för era tips. Det verkar som det är scannern som spökar. Testade på en gammal bild som jag vet inte har någradefekter och fenomenet uppståd på även denna.

så nu är det väl bara att köpa en ny scanner :(

/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar