Annons

Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga men kan det vara något annat än objektiken på en förstoringsapparat som gör att det släpper ut för mycket ljus, att man liksom knappt ser bilden annat än som en skugga?

Kopierade igår kväll och då funkade det utan problem med just den saken iaf. Iof lossade en kabel i apparaten (till lampan) som jag skruvade dit innan jag kunde fortsätta. sen tog det eld i en sladd till mörkrumslampanlampan också fast apparaten drabbades ju inte och funkade ju som den skulle. Idag är det bara ljust och jag får inte ens fram en synlig bild. Kanske dags att bli digital;(
/Lotta

Det gjorde jag igårkväll, var ju bara smågnistor. Nu vill jag ju fortsätta så det blir några bilder. Fast först måste jag ha ordning på det nuvarande problemet.

Hej igen

Det är inte så att själva lampan fått en smäll så glödtråden kortsluter lite och ger betydligt bättre (Starkare) ljus än tidigare?

Roine

Önskar att jag var elektriker. Iof så skalade och skruvade jag ju dit en kabel som lossat igår fast efter det så använde jag apparaten igen utan problem. Kablarna (2 st) kan omöjligt komma i kontakt med varandra så att det kortsluter därför. Kanske det är något sådant men jag vet inte. Borde jag kanske skruva isär fästet vid lampan igen i så fall? Får nog kolla det.

Eller menade du själva lampan? Den är bytt två gånger så den kan det omöjligt vara.

Hej

Enig om lampan, ibland kan ju tråden gå av men ligga så det blir kontakt o då ger den starkare ljus.

Lampan har inte flyttat sig? Kan du mäta ljuset på nått sätt eller upplever du det starkare än tidigare?

Annars kan det ju vara fel på värskorna eller nått du inte tänkt på....

Vätskorna är uteslutet eftersom jag inte kommit så långt. Får inte ens fram en vettig bild på avmaskningsramen så där har jag stoppat. Jag upplever ljuset starkare men har inte någon exakt mätning. Lampan verkar vara där den ska. Ska mäckla lite med lampkontakten för att se..

Oj-inte kul med såna här fel i mörkrummet.Har du jordade kablage och jordfelsbrytare.? För din egensäkerhets skull-menar jag.
Men för att gå till ev felkälla -det måste komma från lampan eller kondensatorhuset.pröva först att byta lampa igen.

Nu lyser det lagom med nyskalade kablar nyihopsatta i lampfästet:) Hoppas det håller i sig den här gången..

Klart jag har jordat Walter och en bra hemförsäkring också, lite rädd om mig och huset är jag;) Men till mörkrumsbelysnigen kör jag med en nyinköpt vanlig ojordad förlägningssladd fast den är jag mer noga med att hålla långt från vätskorna i fortsättningen (än vad jag var igår).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar