Annons

Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Jag har en EOS 1000F med medföljande objektiv (nått kit-objektiv 28-80). Den har börjat strula med autofokusen. Ibland går det fokusera (automatiskt) och ibland inte, generellt verkar den ha svårare i dåligt ljus. Är det kameran eller objektivet som felar? Kan jag göra något själv åt det eller?
 
"Vad är fel"?

Bäste Johan! Allmänt/generellt kan, bör&SKA säjas att de "standardzoomar" som är inkluderade i "paqueten" inte är beskaffade med nå'n högre ljusstyrka/STÖRRE bländaröppning..., OCH, autofocusens räckvidd blir därmed begränsad!
Dina observationer tycks enbart korrekta&logiska! Vid långa och "mörka" avstånd, välj att focusera manuellt i stället!!!
Mvh: Stefan S
 
Vill minnas (kan minnas fel), från när jag hade en EOS 1000FN, att den bara kunde fokusera på vertikala linjer, och struntar helt i horisontella linjer. Detta blir ju påtagligare i dåligt ljus, då kameran behöver en skarp kontrast att fokusera på.

Det kanske kastar lite ljus över problemet?
 
En 1000F med medföljande objektiv kan tänjkas ha en 10 år på nacken eller så. Oxid kan ha bildats på kontakterna och batteriet kan ha börjat bli trött om det inte är bytt tidigare.

Helt klart är det svårare att fokusera i mörkerberoende på att kameran letar kontraster att ställa skärpan med. Kameran du har är utrustad med en röd lampa vid blixten som sänder ut ett rött ljus med ett svart mönster som kameran kan ta hjälp av vid fokusering svagt ljus. Om blixt inte önskas så kan du ställa skärpan och sedan fälla tillbaka blixten i kameran.
 
Varför klanka på andras inlägg?

Jag anser att lion-62 gav ett bra svar då det inte framgår av frågan om kameran/objektivet alltid strulade, även i fullt dagsljus.

De flesta AF-kameror är ju lite sega när det är dålig kontrast så pröva först ett annat objektiv och se om problemet finns kvar.

Har själv råkat ut för detta problem, även i dagsljus men då berodde det på att kameran/objektivet var "fuktskadad" med dålig kontakt som följd.
 
Problemet har kommit "rätt fort" som sagt, har inte varit något problem tidigare. Ska kolla upp det ni nämnt som eventuelle problem.

Har inte haft några problem tidigare.

Tack för era svar!
 
trazan skrev:

Har själv råkat ut för detta problem, även i dagsljus men då berodde det på att kameran/objektivet var "fuktskadad" med dålig kontakt som följd.


Vad gjorde du åt det? kan man fixxa det? Jag har ju även problem i dagsljus men inte lika allvarligt.

(Farsan hällde råkade hälla en öl på kameran en gång.. men det ska vara fixxat haha)
 
Låt diskussionen handla om trasiga EOSar och inte enskilda medlemmars språk. Jag har raderat de inlägg i tråden som låg utanför ämnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.